تغییر خطرناک در دکترین هسته‌ای آمریکا 

در حالی که یک روزنامه آمریکایی از موافقت رئیس جمهور آمریکا با تغییر دکترین هسته‌ای جدید این کشور خبرداده، کاخ سفید در رویکردی مزورانه مدعی شد این اقدام تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست. 
کد خبر: ۶۸۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۴ - 22August 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا با دکترین جدید این کشور در حوزه تسلیحات هسته‌ای به منظور رویارویی با توان هسته‌ای روسیه، چین و کره شمالی موافقت کرده است.

تغییر خطرناک در دکترین هسته‌ای آمریکا 

دستورالعمل جدید در خصوص سلاح‌های هسته‌ای موسوم به «راهنمای به کارگیری هسته‌ای» اوایل سال جاری میلادی تهیه و به امضای جو بایدن رسیده است.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، سیاست بازدارندگی جدید آمریکا، این کشور را برای رقابت با چین، روسیه و کره‌شمالی در زمینه تنوع و تعداد سلاح‌های هسته‌ای آماده خواهد کرد. 

«داریل کیمبال» معاون اجرایی انجمن ملی سلاح در آمریکا گفت: «برآوردهای اطلاعاتی ایالات متحده نشان می‌دهد چین است تا سال 2030 زرادخانه هسته‌ای خود را از 500 به هزار کلاهک خواهد رساند. روسیه هم در حال حاضر حدود 4 هزار کلاهک هسته‌ای دارد».

کاخ سفید در واکنش به این گزارش نیویورک تایمز، مدعی شد که این سند محرمانه علیه هیچ کشوری نیست. با این حال در ماه ژوئن «پرانای وادی» مدیر ارشد شورای امنیت ملی آمریکا هشدار داده بود در صورتی که چین و روسیه استراتژی خود را تغییر ندهند، ایالات متحده آماده است تا رویکرد خود را از «مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای موجود» به «گسترش زرادخانه هسته‌ای» خود تغییر دهد.

وی همچنین درباره این سند محرمانه خاطرنشان کرد: «این سند بر نیاز به بازدارندگی همزمان در برابر روسیه، جمهوری خلق چین و کره شمالی تاکید دارد».

آخرین توافق بزرگ میان آمریکا و روسیه برای کنترل تسلیحات هسته‌ای موسوم به «نیو استارت» در حالی اوایل سال 2026 منقضی می شود که هیچ توافق جایگزینی وجود ندارد.

چین و روسیه از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی نسبت به دهه گذشته همسوتر هستند. ماه گذشته، بمب‌افکن‌های دوربرد چین و روسیه برای اولین بار در نزدیکی آلاسکا گشت‌زنی و در دریای چین جنوبی مانور برگزار کردند.

«ویپین نارنگ» استراتژیست هسته‌ای دانشگاه MIT که در پنتاگون شاغل است، می‌گوید: «بایدن دستورالعمل‌های به روز شده در زمینه استفاده از تسلیحات هسته‌ای را برای پاسخگویی به دشمنان هسته‌ای آمریکا صادر کرده است. این تصمیم واکنشی به افزایش قابل توجه اندازه و تنوع سلاح‌ها در زرادخانه هسته‌ای چین است».

وی خاطرنشان کرد: «مسئولیت ما این است که جهان را آن‌طور که هست ببینیم، نه آنطور که امیدوار بودیم یا آرزو داشتیم. این امکان وجود دارد که ما روزی به گذشته نگاه کنیم و تاریخ ربع قرن پس از جنگ سرد را به عنوان دوره اتلاف وقت ارزیابی کنیم».

در ماه فوریه، ایالات متحده به متحدان خود هشدار داد که روسیه در حال برنامه ریزی برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضاست. به نظر می‌رسد که سال‌ها تلاش برای کنترل رقابت بر سر تسلیحات هسته‌ای از رسیدن به نتیجه مطلوب باز مانده است.

انتهای پیام/ 944

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار