معرفی کتاب؛

واقعه عاشورا در آیینه شعر و ادبیات

مجموعه‌ای از اشعار شاعران در مقام حضرت ابا عبدالله (ع) در کتاب «ترنم‌های شورمندانه ۱» استفاده شده که توسط سجاد صفی‌پور و به سفارش کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین گردآوری شده است.
کد خبر: ۶۸۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 29August 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، «ترنم‌های شورمندانه ۱»، کتابی است که شامل سروده‌های ۴۰ تَن از بزرگان در مقام حضرت سیدالشهدا (ع) بوده و توسط مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر منتشر شده است.

سجاد صفی‌پور بوده اشعار این کتاب را به سفارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی گردآوری کرده است.

این کتاب با مقدمه‌ای از حجت‌الاسلام «حمید احمدی» رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین آغاز شده و وی در آن به بازتاب «نهضت عاشورا» و «حرکت اربعین حسینی (ع)» در اشعار شاعران پرداخته است.

واقعه عاشورا در آیینه شعر و ادبیات/ اتونشر پنج‌شنبه هشتم شهریور

همچنین پیش از ثبت اشعار شاعران، زندگینامه‌ای مختصر و مفید در حد یک صفحه از این افراد آمده است.

شعرایی که اشعارشان در این کتاب آمده است، عبارتند از: کسائی مروزی، ناصرخسرو قبادیانی، قوامی خباز، سنایی غزنوی، عبدالرزاق اصفهانی، خاقانی، عطار نیشابوری، عَمعَق بخاری، صابر ترمذی، سعدی، مولوی، سیف فرقانی، خواجوی کرمانی، ابن یمین فَریومَدی، سلمان ساوجی، حافظ، جامی، محتشم کاشانی، بابافغانی شیرازی، وحشی بافقی، صائب تبریزی، بیدل دهلوی، عاشق اصفهانی، عبدالله سنندجی، ناصرالدین شاه، رضا طالبانی، سید محمدباقر سجادی، غروی اصفهانی، اقبال لاهوری، ملک‌الشعرای بهار، جلال‌الدین همایی، الهی قمشه‌ای، علامه طباطبایی، شهریار، سید محمود گلشنی، بهجتی، شفیعی کدکنی، علی معلم، سید حسن حسینی و قیصر امین‌پور

واقعه عاشورا در آیینه شعر و ادبیات/ اتونشر پنج‌شنبه هشتم شهریور

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در دیباچه‌ای که نوشته است، به اولین شاعری که قیام عاشورا را در اشعارش آورده، اشاره کرد و «مجدالدین کسایی مروزی» را که در سال ۳۴۱ ه‍. ق زندگی می‌کرد، آغازگر ادبیات عاشورایی دانسته، اما نوشته است: «بی‌تردید، پیش از او (کسایی مروزی) نیز شاعرانی بوده‌اند که سروده هایشان به‌دلیل فرهنگی، سیاسی و مذهبی ایران در قرون اولیه پس از اسلام، امکان نشر و ثبت نیافته است و این امر را نمی‌توان انکار کرد.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها