موفقیت سریال «اوشین» در ۶۰ کشور جهان بخاطر ارزش‌ها و ریشه‌های الهی و قرآنی

مجموعه تلویزیونی اوشین در بیش از ۶۰ کشور جهان پخش شد. ارزش‌های جهانشمولی، چون عشق، ازخودگذشتگی، استقامت، و بخشش و کار و تلاش که همگی ریشه در ادیان الهی و قرآن دارند باعث موفقیت جهانی این سریال شدند. 
کد خبر: ۶۸۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱ - 22August 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس _ اکبر صفرزاده: سریال «اوشین» یا «سال‌های دور از خانه» یک مجموعه تلویزیونی ژاپنی است که در سال ۱۹۸۳ توسط شبکه «ان‌اچ‌کی» ساخته شد. شخصیت اصلی این داستان، زنی است که «اوشین تانوکورا» نام دارد و در سنین پیری خاطرات زندگی سختش را از زمان کودکی تا بزرگسالی تعریف می‌کند.

موفقیت سریال «اوشین» در ۶۰ کشور جهان بخاطر ارزش‌ها و ریشه‌های الهی و قرآنی

داستان اوشین تاریخ ژاپن را از تاریخ ۱۹۰۷ تا ۱۹۸۳ روایت می‌کند. بسیاری از اتفاقاتی که در سریال، شاهد آن هستیم بخشی از تاریخ ژاپن هستند به عنوان مثال زلزله بزرگی که در روز افتتاح کارخانه «ریوزو تانوکورا» روی می‌دهد و باعث آتش سوزی خانه و زندگی آنها می‌شود و به زمین لرزه بزرگ «کانتو» اشاره دارد.

زمین‌لرزه بزرگ «کانتو» در اول سپتامبر سال ۱۹۲۳ در منطقهٔ «کانتو» رخ داده است. شدت این زلزله ۷٫۹ ریشتر بوده و در اثر این زلزله آسیب‌های گسترده‌ای به سراسر منطقهٔ «کانتو» از جمله توکیو و یوکوهاما وارد شده است. 

تعداد کشته‌شدگان زمین‌لرزه «کانتو» ۹۹٬۳۰۰ نفر و تعداد مفقود شدگان ۴۳٬۳۰۰ بوده است. عاملی که سبب بالا رفتن تلفات این زلزله شد، وقوع آتش‌سوزی پس از آن بود. از آنجائیکه زمان زلزله ۲ دقیقه قبل از ساعت ۱۲ ظهر و زمان آمادگی برای درست کردن ناهار بود، با وقوع ناگهانی زلزله بسیاری از خانواده‌ها بدون خاموش کردن آتش در آشپزخانه از خانه‌ها خارج شدند و نقاط مختلف شهر بدین ترتیب دچار آتش‌سوزی شد. در این آتش‌سوزی ۷۰ درصد خانه‌ها در توکیو و ۶۰ درصد در یوکوهاما به طور کامل سوخت.

نویسنده این سریال «سوگاکوهاشیدا» گفته است که داستان بر اساس وقایع زندگی زنی به نام واتسو کادا، مادر ریوهی وادا، مؤسس سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای یااوهان ژاپن است. این سریال در دهه ۱۹۸۰ (میلادی) و هنگامی‌که ژاپن در حباب اقتصادی بود پخش شد و به سرعت مورد استقبال ژاپنی‌ها قرار گرفت.

مجموعه تلویزیونی اوشین در بیش از ۶۰ کشور جهان پخش شد. ارزش‌های جهانشمولی، چون عشق، ازخودگذشتگی، استقامت، و بخشش و کار و تلاش که همگی ریشه در ادیان الهی و قرآن دارند باعث موفقیت جهانی این سریال شدند. 

سریال اوشین یک ملودرام درجه یک و ناب است. از همان ابتدای سریال به مخاطب اعلام می‌شود که قرار است یک ملودرام خوب و درجه یک ببیند و این قرارداد تا انتهای سریال پابرجا می‌ماند. برخی لحظات سریال به شدت اشک انگیز هستند. 

ملودرام ژانر گریه و اندوه است. منتقدان هالیوود فیلم‌های ملودرام را بر اساس «دستمال» دسته بندی کرده اند؛ مثلا یک دستماله، دو دستماله، سه دستماله و. به عنوان مثال فیلمی که خیلی کم گریه تماشاگر را در می‌آورد لقب ملودرام یک دستماله را می‌گیرد و فیلمی که خیلی گریه تماشاگر را در بیاورد لقب ملودرام هفت دستماله را.
موضوع سریال «اوشین» کار و تلاش و پشتکار است. در قرآن کریم حدود ۴۰۰ آیه در مورد ارزش و اهمیت کار و تلاش و پشتکار بیان شده است. برخی از این آیات به شرح زیر است: 

«إنّ سعیکم لشتّی» (لیل ۴) که سعی و تلاش شما مختلف است. «وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْیَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِکَ کَانَ سَعْیُهُمْ مَشْکُورًا» (اسراء ۱۹) و آن کسی که سرای آخرت را بطلبد و سعی و کوشش خود را برای آن انجام دهد، در حالیکه ایمان داشته باشد، سعی و تلاش او از سوی خدا پاداش داده خواهد شد. «و ان لیس للانسان الا ما سعی» (نجم ۳۹) و نمی‌داند برای آدمی جز آنچه به سعی و عمل خود انجام داده ثواب و جزایی نخواهد بود؟ «کل نفس بما کسبت رهینه...» (مدثر ۳۸) هر کس در گرو اعمال خویش است. فإذا فرغت فانصب (شرح ۷) پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ می‌شوی به مهم دیگری پرداز.

پیامبر اسلام فرمود: «لَیسَ الجِهادُ اَن یضرِبَ بِسَیفِه فی سَبیلِ اللهِ؛ اِنَّما الجِهادُ مَن عالَ والِدَیهِ و عَالَ وَلَدَهُ، فَهُوَ فِی جِهادٍ؛ وَ مَن عَال نَفسَهُ یَکف‌ها عَن الناسِ فَهُوَ فی جهادٍ» جهاد فقط آن نیست که کسی در راه خدا شمشیر زند؛ بلکه سرپرستی، آن فرد، از پدر و مادر و فرزندانش نیز جهاد است، پس چنین کسی در حال جهاد است؛ و نیز آن کس که خود را تأمین می‌سازد تا از مردم بی‌نیاز باشد، او هم در حال جهاد است.

حضرت علی علیه السلام فرمود: کسی که در پی به دست آوردن روزی حلال باشد، مانند مجاهد در راه خدا است.
امام رضا علیه السلام فرمود: آن کس که از فضل و روزی خداوند چیزی را بجوید که با آن خانواده‌اش را از نیازمندی به دیگران حفظ کند، پاداش وی بزرگ‌تر از مجاهد در راه خدا است.

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «اَلکادُّ عَلَى عِیالِهِ کَالْمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللهِ» کسی که خود را برای روزی خانواده‌اش به زحمت می‌اندازد و کار می‌کند مانند رزمنده است که در راه خدا می‌جنگد.‌

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار