زیاده خواهی رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه

مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه در شرایطی هفته گذشته ادامه پیدا کرد که کارشکنی‌های آشکار رژیم صهیونیستی و جانبداری آشکار آمریکا از این رژیم در مذاکرات، دورنما و چشم انداز روشن و امیدبخشی را برای آن تضمین نمی‌کند.
کد خبر: ۶۸۶۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۳ - 25August 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در شرایطی که طرفین مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه خودشان را برای شرکت در مذاکره امروز یکشنبه در قاهره آماده می‌کنند که بر اساس اخبار و گزارش‌های منتشر شده تا امروز، هیات حماس قرار است تا به ریاست «خلیل الحیه» راهی قاهره شود. این خبر را «عزت الشرق» عضو دفتر سیاسی چنبش حماس اعلام کرده است.

کارشکنی رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه

آنگونه که اخبار و گزارش‌های دریافتی پیرامون اخبار مربوط به مذاکرات آتش‌بس غزه مشخص کرده است، شب گذشته «خلیل الحیه» به دعوت میانجی‌های قطری و مصری به منظور کسب اطلاع از نتایج مذاکرات اخیر راهی قاهره شده است. این در حالی است که همزمان «عزت الشرق» برای چندمین بار بر پایبندی گروه حماس پیرامون آنچه که در دوم جولای در رابطه با طرح «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و قطعنامه شورای امنیت با آن موافقت کرده بود، تاکید دوباره‌ای کرده است.

بر اساس مطالب منتشر شده در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی «عزت الشرق» ضمن تاکید بر آمادگی حماس برای اجرای توافقات صورت گرفته، خواستار افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی و ملزم کردن آن به اجرای این توافقات و پایان دادن به مانع‌تراشی‌های آن بر سر راه رسیدن به توافق شده است. زیرا تا امروز در چندین دور مذاکرات صورت گرفته در قاره و دوحه شاهد سنگ‌اندازی‌ها و مانع تراشی‌های رژیم صهیونیستی در مسیر دستیابی به آتش‌بسی دائمی و صلحی پایدار بین طرفین بودیم.

از طرف دیگر، «محمود مرداوی»، رهبر حماس در گفت‌وگو با «قدس الاخباریه» عنوان کرده است که هیات حماس برای مذاکره و اجرای توافق به قاهره نمی‌رود، بلکه انجام این سفر به منظور گوش کردن به سخنان میانجی‌ها از نزدیک است. زیرا طرف صهیونیستی به همراه حامی و متحد اصلی و سنتی آن یعنی آمریکا آنقدر در مذاکرات نادرست و جانبدارانه عمل کردند که طرف فلسطینی هیچگونه اعتماد و امیدی به پیشرفت در این مذاکرات ندارد.

موضوع مهم دیگر در جریان مذاکرات آتش‌بس غزه دو شرط بسیار مهمی است که گروه حماس بر روی محقق شدن آن اصرار دارد ولی رژیم صهیونیستی و آمریکا علامتی مبنی بر تعهد به انجام آن تا امروز از خود نشان ندادند. این شروط شامل خروج کامل نیرو‌های اشغالگر از نوار غزه و دیگری عقب‌نشینی از محور «فیلادلفیا» و «نتساریم» است که اخبار و اطلاعات موجود تا این لحظه بیانگر عدم موافقت سران و مقامات رژیم صهیونیستی با این دو شرط و حمایت و پشتیبانی آمریکا از این تصمیم تل‌آویو است.

حال اینکه سران و مقامات حماس روز گذشت نیز همچون دفعات قبل در سخنانی خواستار اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی و ملزم کردن آن به پذیرفتن و اجرای شروطی شدند که در مذاکرات دوم جولای در رابطه با طرح «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و قطعنامه شورای امنیت بر روی آن توافق اولیه صورت گرفته شده بود.

اما در آن سوی میدان صدا‌هایی از تل‌آویو به گوش می‌رسد که سران و مقامات این رژیم اشغالگر و نامشروع اعلام کردند ممکن است مرحله اولیه شش هفته‌ای وقفه در جنگ پایان ماجرا بوده و آماده موافقت با آتش‌بس دائمی نباشد. این موضع برای اولین بار در سخنان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و در جریان مصاحبه با کانال تلویزیون ۱۴ این رژیم مطرح شد.

همین موضع به این معنی است که رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان به فکر پایان جنگ غزه نبوده و نیست و صرفا به دنبال آزادسازی اسرای اسرائیلی زندانی نزد گروه حماس است. در حقیقت نتانیاهو با این حرف این پیام را به طرف فلسطینی و همچنین به جهان صادر کرده که فقط به ادامه جنگ غزه متعهد است و به دنبال دستیابی به هدف اولیه اغاز جنگ غزه که همانا از بین بردن گروه حماس است، می‌اندیشد.

در پایان باید گفت اگر نگاهی به اخبار و گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی داشته باشیم درمی‌یابیم که این رسانه‌ها هم تا امروز هیچ نشانه‌ای دال بر تغییر موضع تل‌آویو برای انجام توافق آتش‌بس و پایان جنگ غزه دریافت نکرده‌اند. در واقع آن چیزی که رسانه‌های صهیونیستی اعلام می‌کنند این است که این رژیم فقط با توافق آتش‌بس شش هفته موافقت خواهد کرد و بعد از آن مجددا جنگ غزه را از سر خواهد گرفت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها