به‌بهانه فصل پنجم اجرای «تنهاتر از مسیح»؛

رمزگشایی از نقش یهود در واقعه کربلا به روایت «تنهاتر از مسیح»

«تنهاتر از مسیح» در فصل پنجم اجرای خود به روایت مصائبی می‌پردازد که قوم یهود در طول تاریخ بر اسلام و اهل بیت (ع) روا داشته و نقش یهود در پیش‌آمد عاشورا نمایش داده می‌شود.
کد خبر: ۶۸۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 27August 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، فصل پنجم نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» زاویه نگاه متفاوتی به واقعه کربلا دارد و در بخشی از روایت خود به نقش یهود در واقعه می‌پردازد.

حسن بزرا، کارگردان نمایش با اشاره به مصائبی که قوم یهود در طول تاریخ بر اسلام و اهل بیت (ع) روا داشته، عنوان کرده است: بر اساس زمان محدودی که در نمایش وجود داشت، تلاش کردیم تا نقش یهود را در پیش‌آمد عاشورا نمایش داده، پرورش دهیم و نشان دهیم چه فتنه‌ها و دسیسه‌ها چیدند که بر روی زندگی مردم، عاقبت آنها و آینده اثر گذاشته است.»

رمزگشایی از نقش یهود در واقعه کربلا به روایت «تنهاتر از مسیح»

حجت‌الاسلام مهدی طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه قم که یکی از محققان در زمینه جریان‌شناسی انحراف در تاریخ با محوریت یهود است، در سخنرانی‌هایی که در این زمینه داشته با اشاره به آیه‌ای از سوره مائده که اشاره به مورد لعن قرار گرفتن قوم یهود دارد، گفته است: «در آیه شریفه ۷۸ سوره مبارکه مائده آمده است: لُعِنَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیمَ ذَلِک بِمَا عَصَوْا وَ کانُواْ یعْتَدُونَ. «کافران از بنی‌اسرائیل به زبان داوود و عیسی بن مریم لعنت شدند، لعنت شدنشان بدین سبب بود که [از فرمان‌های خدا و پیامبران]سرپیچی کردند، و همواره [از حدود الهی]تجاوز داشتند.» در قرآن کسانی که توسط حضرت داوود (ع) و حضرت عیسی (ع) مورد لعن قرار گرفته و کافر هستند بنی اسرائیل و یهود بوده است و در زیارت مطلقه امام حسین (ع) نیز آمده است وَ اَشْهَدُ اَنَّ الَّذینَ سَفَکُوا دَمَکَ، وَ اسْتَحَلُّوا حُرْمَتَکَ، مَلْعُونُونَ مُعَذَّبُونَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عیسَى بْنِ مَرْیَمَ، ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ. (کامل الزیارات، باب ۷۹، صفحه ۲۰۸، حدیث ۶) «و گواهى می‌دهم که حقّا آنان که خونت را ریختند و حرمت تو را از بین بردند ملعونند و معذب هستند بر زبان داوود و عیسى بن مریم و این به خاطر آن گناهى است که کردند و مردمى تجاوزکار بودند.» نیز نشان از آن دارد که مهره‌های چیده شده در واقعه عاشورا، یهود بوده است.»

طائب همچنین در گفت‌وگو‌های دیگرش در این‌خصوص به سخنرانی امام حسین (ع) اشاره دارد که در آنجا سخن از دشمن مشترک می‌کنند: «در سخنرانی که امام حسین (ع) روز عاشورا داشتند که البته در ابتدا دشمنان ساکت نمی‌شدند تا ایشان صحبت کنند؛ اما پس از آنکه سکوت در لشکر مقابل حاکم می‌شود، حضرت می‌فرمایند بین ما و شما دشمن مشترکی است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که منظور امام از دشمن مشترک کیست؟» 

وی بیان کرد: «آیا دشمن مشترک همان یهودی است که قرآن به عنوان شدیدترین دشمن معرفی کرده است؟ ظاهر سخن‌های سید الشهدا (ع) اشاره به دشمنی دارد که در شام مستقر است. چون میان کوفه و حوزه عملیه آن زمان کوفه و حکومت بنی امیه که در شام مستقر بود دشمنی وجود داشت؛ اما اوصافی که حضرت در خصوص دشمن مشترک بیان می‌کنند حاکی از آن بوده قدرتی که در شام مستقر است یا یهودی بوده یا تحت سلطه یهود قرار داشته است.» 

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اوصافی که امام حسین (ع) در زمینه دشمن مشترک بیان کرده‌اند، معتقد است: «ایشان درباره ویژگی‌های دشمن مشترک می‌فرمایند گنهکارند، تحریف کنندگان کتاب و سنت هستند و کسانی هستند که دست به قتل انبیا و اوصیا زده‌اند. این صفات همان صفت‌هایی هستند که در قرآن برای یهود ذکر شده است. در قرآن تنها قومی که با صفت تحریف‌گری معرفی شده‌اند و در طول تاریخ سابقه قتل انبیا و اوصیا را دارند یهود هستند و در سوره بقره آیه ۸۷ نیز آمده است: «اَفَکُلَّما جاءَکُم رَسولٌ بِما لاتَهوی اَنْفُسَکُمُ استَکبَرتُم فَفَریقاً کَذَّبتُم و فَریقاً تَقتُلونَ» پس چرا هرگاه پیامبرى آنچه را براى شما آورد و نفوستان آنها را ناخوش داشت، تکبر ورزیدید؟ پس گروهى [از پیامبران]را تکذیب نموده وگروهى را مى‌کشتید!» 

واترمارک - فیلم - تنهاتر از مسیح

حجت‌الاسلام طائب با اشاره آیه دیگری از سوره بقره، بیان کرده است: «در آیه ۱۴۶ سوره بقره نیز آمده است: «الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَعْرِفُونَهُ کَما یَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِیقاً مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ» یعنی گروهى که ما بر آنها کتاب فرستادیم، او را به خوبى مى‌شناسند همان گونه که فرزندان خود را، و لکن گروهى از آنان (از راه عناد) حق را کتمان مى‌کنند در صورتى که علم به آن دارند. این آیه در زمان تغییر قبله نازل شده است که نشان می‌دهد یهودی‌ها از ابتدا نیت براندازی پیامبر (ص) و دین اسلام را داشتند و سعی در کتمان آن می‌کردند. این موضوع در زمینه اوصیای پیامبر نیز تداوم داشته است. به طوری که می‌بینیم ضلع اصلی واقعه عاشورا یهود است.» 

نویسنده کتاب «مجموعه دشمن شدید» و «مجموعه تبار انحراف» بر این باور است مهم‌ترین تقابل حق و باطل که در زمان پیامبر اکرم (ص) تجلی پیدا می‌کند مقابله جریان یهود با اسلام بوده و گفت: «ما در امتداد یک خط تاریخی قرار داریم. امتداد خط تقابل حق و باطل مهم‌ترین تقابل حق و باطل که در زمان پیامبر اکرم (ص) تجلی پیدا می‌کند مقابله جریان یهود با اسلام است. آنها به دنبال خاتمه دادن جریان تحقق حاکمیت جهانی اسلام ناب بوده و هستند. آنچه کار را پیچیده و سخت می‌کند این است که یهود با چهره خودش نمی‌آید و تغییر چهره می‌دهد و خودش را تبدیل به خودی می‌کند و این موضوعی است که باید به آن به شکل دقیق‌تری پرداخته و به واقعیت اثبات شود.» 

پنجمین فصل نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی امیرحسین طهرانی اثری از سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه و رزرو بلیط به سامانه NAMATICKET.IR مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار