پشت پرده جنایت تروریست‌ها در بورکینافاسو

در حالی که بیش از نیمی از خاک بورکینافاسو در کنترل یکی از گروه‌های وابسته به القاعده قرار دارد، حملات به غیرنظامیان به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است.
کد خبر: ۶۸۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵ - 27August 2024

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روز شنبه قریب به ۲۰۰ غیرنظامی در حمله یک گروه تروریستی وابسته به القاعده در بورکینافاسور کشته و ۱۴۰ نفر نیز زخمی شدند. شمار زیادی از قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند. شهر بارسالوگا در نزدیکی منطقه کایا نقطه‌ای استراتژیک در شمال مرکزی بورکینافاسو محسوب می‌شود و آخرین دژ دفاعی قبل از پایتخت این کشور است که توسط نیرو‌های نظامی ارتش بورکینافاسو حفاظت می‌شد. 

پشت پرده بحران در بورکینافاسو

بورکینافاسو با جمعیت نزدیک به ۲۳ میلیون نفر در حال حاضر توسط یک دولت نظامی اداره می‌شود و در همین حال گروه تروریستی «جماعت نصرت اسلام و مسلمین» بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از خاک این کشور بحران‌زده را در غرب آفریقا به تصرف خود درآورده است. 

به گفته منابع محلی دولت نظامی بورکینافاسو تا روز جمعه از احتمال یک حمله قریب‌الوقوع آگاه بود و از عموم مردم خواست تا برای ساخت سنگر و حفر خندق به کمک ارتش بشتابند. مردم به دلیل ترس از مجازات توسط گروه‌های مسلح با این اقدام مخالفت کرده بودند. وضعیت در بورکینافاسو به گونه‌ای است که شهروندان در صورت همکاری با دولت به سختی توسط تروریست‌ها تنبیه می‌شوند. 

تصاویر و ویدئو‌های منتشر شده پس از حمله، جسد شمار زیادی از مردان جوان را در حالی که بیل و کلنگ در دست دارند، در اطراف خندق‌های ناتمام نشان می‌دهد. این مساله نشان می‌دهد حفر خندق تا زمان رسیدن ترویست‌ها ادامه داشته است. 

«جماعت نصرت اسلام و مسلمین» گروه مسلحی است که با هدف ایجاد خلافت اسلامی و اخراج دولت‌های غربگرا در کشور‌های بورکینافاسو و مالی فعالیت می‌کند. این گروه در سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را در کشور مالی آغاز کرد و سپس به بورکینافاسو و بخش‌هایی از نیجر گسترش داد. از «جماعت نصرت اسلام و مسلمین» همچنین حملاتی در غنا، ساحل عاج، بنین و توگو به ثبت رسیده است.

«جماعت نصرت اسلام و مسلمین» از ائتلاف چهار گروه مسلح تشکیل شده است: انصار دین، المرابطون، جبهه آزادی‌بخش مکینا و امارت صحرا. بسیاری از اعضای این گروه از کشور‌های ساحل عاج و مراکش می‌آیند. جماعت نصرت اسلام و مسلمین به رهبری «ایاد آغ غالی» بلافاصله پس از تشکیل با القاعده بیعت کرد. سوءاستفاده از اختلافات محلی و قومیتی برای سربازگیری و حمله به زیرساخت‌های مهم دولت مثل منابع ذخیره آب و نیروگاه‌های برق از تاکتیک‌های شناخته شده این گروه است. 

نفوذ «جماعت نصرت اسلام و مسلمین» به بافت اجتماعی بورکینافاسو موجب شده است که جنگیدن با آنها برای ارتش بسیار دشوار باشد چرا که نمی‌تواند آن‌ها را از مردم غیرنظامی تشخیص دهد. منابع مالی این گروه از طریق باج‌گیری و آدم‌ربایی، اخذ مالیات از مردم در سرزمین‌های تصرف شده و قاچاقاق انسان، سلاح و مواد مخدر تامین می‌شود. به موازات فعالیت این گروه، داعش نیز در منطقه موسوم به ساحل صحرای آفریقا حضور پررنگ و فعالی دارد. 

«جماعت نصرت اسلام و مسلمین» از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ مسئول بیش از نیمی از رویداد‌های تروریستی در ساحل صحرا بوده است. این گروه با به کارگیری بمب‌های کنار جاده‌ای، خمپاره، مین‌های زمینی و انواع راکت خشن‌ترین برخورد را با ارتش‌های بورکینافاسو و مالی داشته و از هر یک به ترتیب ۱۷۶۲ و ۹۴۵ نفر قربانی گرفته است. 

در ماه فوریه، جنگجویان نصرت به یک مسجد و کلیسا در شمال بورکینافاسو حمله کردند و ده‌ها نمازگزار را در روستا‌های این منطقه کشتند. در حمله دیگری به روستا‌های کامسیلگا، سورو و نودین در ماه فوریه، جنگجویان این گروه بیش از ۱۷۰ نفر را کشتند که بیشترشان زنان و کودکان بودند. این گروه در ماه ژوئن بیش از ۱۰۰ سرباز را در یک پایگاه ارتش در شمال منطقه منسیلا به قتل رساند. 

بر اساس شاخص جهانی تروریسم، بورکینافاسو در سال ۲۰۲۴ در رتبه اول آسیب دیده‌ترین کشور‌ها از ناحیه تروریسم قرار دارد. این کشور در رده‌بندی موسسه اقتصاد و صلح برای اولین بار در ۱۳ سال گذشته در جایگاهی بدتر از افغانستان و عراق قرار گرفت. در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲ هزار نفر در ۲۵۸ حمله تروریستی در بورکینافاسو کشته شدند که معادل یک چهارم کل مرگ و میر‌های تروریستی در سطح جهان است و ۶۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. همچنین بیش از دو میلیون نفر از مردم بورکینافاسو آواره شده‌اند. 

ارتش بورکینافاسو در سال ۲۰۲۲ طی یک کودتای نظامی، دولت غیرنظامی این کشور را به بهانه ناکارآمدی در تامین امنیت سرنگون کرد و وعده داد که به سرعت مشکل امنیتی کشور را حل می‌کند. در بحبوحه نارضایتی از نفوذ فرانسه در آفریقا، دولت نظامی بورکینافاسو روابط خود را با این کشور آفریقایی قطع کرد و در نتیجه هزاران سرباز فرانسوی منطقه را ترک کردند. دولت نظامی در عوض به تقویت روابط با روسیه پرداخت و ضمن خرید تسلیحات نظامی از این کشور با گروه بدنام واگنر نیز همکاری‌هایی را آغاز کرد. 

با این همه جماعت نصرت اسلام و مسلمین هر روز مناطق بیشتر را به تصرف خود درآورده است. ناظران مستقل از بحران عمیق بورکینافاسو به عنوان نادیده گرفته شده‌ترین بحران در جهان یاد می‌کنند.

انتهای پیام/ 944

نظر شما
پربیننده ها