در جلسه شورای مدیران سینمایی مطرح شد؛

سینمای ورشکسته پساکرونا به «رونق امروز»رسیده است

خزاعی گفت: سینمای ایران پس از بحران کرونا با رخوت و تعطیلی بی‌سابقه‌ای روبه رو شده بود و تاجایی پیش رفت که بسیاری از فعلان صنوف سینمایی به بحران ورشکستگی سینما اذعان داشته‌اند.
کد خبر: ۶۸۷۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴ - 27August 2024

به گزارش گروه فرهنگ هنر دفاع‌پرس، در این جلسه معاونین و مدیران موسسات گزارشی از تداوم روند فعالیت‌ها و برنامه‌های مصوب سال جاری سازمان متناظر به کتابچه چشم‌انداز سال 1403 در حوزه‌های تولید، پژوهش، آموزش، بین‌الملل و رویدادها را ارائه دادند.

سینمای ورشکسته پساکرونا به «رونق امروز»رسیده است

تاکید بر استمرار بی وقفه فعالیت‌ها بر اساس تقویم زمانی

 در ادامه محمد خزاعی ضمن تاکید بر استمرار بی‌وقفه فعالیت‌ها بر اساس تقویم زمانی گفت: خوشبختانه، در همه حوزه‌ها شاهد ادامه تلاش‌ها و برنامه‌ها هستیم و تولید آثار مستند و کوتاه با افق تعریف شده همچنان ادامه دارد. در حوزه سینمای بلند نیز، بنیاد فارابی در ادامه روند تولیدات مشترک و حمایتی خود، آثار جدیدی از مهرماه امسال به جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان و جشنواره بینالمللی فیلم فجر در بهمن ماه می‌رساند. از این آثار 7 فیلم در مرحله تولید و پس تولید و 6 فیلم در مرحله پیش تولید قرار دارند.

وی اضافه کرد: امسال تولیدات متنوعی در ژانر، موضوعات و گونه‌های کودک و نوجوان، مقاومت، دفاع مقدس، پرتره، کمدی، اجتماعی، تاریخ معاصر و غیره در دستور کار تولید فارابی قرار گرفته که اولین سری این آثار مهرماه در جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان روی پرده می‌رود.

تولید فیلم استراتژیک با محوریت غزه

وی افزود: یکی از موضوعات استراتژیک در حوزه تولید فیلم توجه به محوریت غزه و حقوق ملت فلسطین است. در این راستا، پیرو فراخوانی که از سوی بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده است 6 فیلمنامه پس از بررسی‌های اولیه تصویب شده‌اند. از این6 فیلمنامه، دو اثر پس از بازنویسی مکرر نهایی شده و یک فیلم هم اکنون، به کارگردانی خانم لیلی عاج و تهیه‌کنندگی پژمان لشگری‌پور در مرحله تولید قرار گرفته است. این فیلم با موضوع غزه و جنایات صهیونیست‌ها در بیمارستانی با پروداکشن بزرگی ساخته خواهد شد.

برگزاری جشنواره‌های سینمایی در زمان مقرر

رئیس سازمان سینمایی با ابراز رضایت از گزارش ارائه شده از سوی مدیران عامل موسسات و دبیران جشنواره‌های مهر سینما، کودک و نوجوان، سینما حقیقت، فیلم کوتاه تهران و فجر عنوان کرد: همه رویدادهای منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی در تقویم زمانی اعلام شده برگزار خواهند شد و حتی در روال برگزاری این رویدادها نسبت به سال گذشته جلوتر هستیم.

خزاعی در بخشی دیگر از صحبت‌ها با اشاره به جلسه با دکتر عباس صالحی وزیر محترم خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که در خدمت وزیر محترم بوده‌ام گزارشی جامع و کاملی از وضعیت سینمای کشور، دستاوردها، مشکلات و چالش‌های آن را ارائه داده‌ام. همچنین، در این جلسه مجموعه برنامه‌های پیش‌روی سازمان در سال 1403 تشریح شد و گزارشی از روند تولیدات در حوزه سینمای کوتاه، مستند و بلند، توسعه زیرساخت سینما، گزارشی از ضریب وضعیت مخاطبان و رونق فروش، مناسبات بین‌الملل و سایر موارد نیز ارائه شد.

وی ادامه داد: تا زمانیکه جنابعالی شخص جدیدی را منصوب کنید تا روز و ساعتی که در مسئولیت حضور داشته باشم، کوچکترین وقفه‌ای در روند امور و پیشبرد برنامه ها ایجاد نخواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به وضعیت اقتصاد سینما طی دو سال اخیر عنوان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و اهتمام به تنوع ژانرها به گونه‌های مختلف سینمایی در محصولات پیش‌بینی می‌شود رونق و رشد مخاطبان سینما تا پایان سال ادامه پیدا کند .

ظرفیت ژانرگرایی در سینما احیا شده است

وی ادامه داد: سازمان سینمایی برخلاف برخی بدگمانی‌های مطرح شده توسط افرادی خاص، مهمترین راهبرد، در عرصه تولید آثار، توجه به ژانرهای مختلف سینمایی بوده و از مرحله صدور پروانه ساخت این مهم را مدنظر قرار داده است. این درحالی است که ژانرگرایی در این دوره از انجمن سینمای جوان آغاز شده تا از طریق نیروی انسانی جوان در گونه‌های مختلف سینمایی این ظرفیت در سینمای ایران جدی گرفته شود .

خزاعی اظهار کرد: در همه بسته‌های اکران طی سه سال اخیر همواره سعی شده در کنار کارهای اجتماعی، طنز، کودک، تاریخی، استراژیک و غیره نیز درنظر گرفته شود.

سینمای ورشکسته پساکرونا به «رونق امروز» رسیده است

وی با اشاره به چالش‌های مبتلابه سینما در دو سال اخیر بر ضرورت توجه به موضوع اشتغال سینماگران بیان کرد: سینمای ایران پس از بحران کرونا با رخوت و تعطیلی بی‌سابقه‌ای روبه رو شده بود و تاجایی پیش رفت که بسیاری از فعلان صنوف سینمایی به بحران ورشکستگی سینما اذعان داشته‌اند. در چنین شرایطی سازمان سینمایی با درک ضرورت‌های این حوزه و اهمیت ایجاد زمینه‌های اشتغال و احیای سالن‌های سینما پس از آسیب‌های عمیق از شرایط کرونا نقشه راهی را طراحی کرد تا به مقصد امروز رسیدیم.

خروج سینما از انسداد در شرایط بی‌رغبتی بخش خصوصی

رئیس سازمان سینمایی گفت: در حال حاضر بالغ بر 10 هزار نفر در مشاغل مختلف مشغول به کار شده‌اند.این در حالی است که قطعا منابع و اعتبارات سازمان برنامه و بودجه برای این گشایش کافی نبوده و با قرض کردن پول به صورت امانی از جاهای مختلف، همراهی برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نفت و شرکت‌های تولیدی، جلب مشارکت نهادها و ارگان‌ها در زمینه تولیدات مشترک و هم‌افزایی بسیار خوب آنها، همگی این‌ها منجر به ایجاد اشتغال و رونق تولید و خروج سینما از انسداد و ورشکستگی شده است.

وی تاکید کرد: بیشترین اشتغال دولتی در این مقطع صورت گرفته است. آن هم در شرایطی که بخش‌های خصوصی به دلیل بحران تعطیلی پساکرونا رغبتی برای ورود به این عرصه نداشته‌اند. در حالیکه که امسال با توجه به رشد مخاطبان سینما بیشترین درخواست پروانه ساخت مربوط به بخش‌های خصوصی است و بخش دولتی در میزان تولیدات سال جاری سهم کمتری خواهد داشت.

گفتنی است یکصد و بیست و سومین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی، قادر آشنا، اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، یزدان عشیری، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، مجید زین العابدین، محمد طیب، هاشم میرزاخانی، غلامرضا نجاتی، لادن طاهری، محمد حمیدی مقدم، سیدصادق موسوی، رمضانعلی حیدری خلیلی برگزار شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها