مجله تایمز:

برند‌های حامی فلسطین جای برند‌های حامی «اسرائیل» را گرفتند

به نوشته مجله تایمز آسیبی که از نسل‌کشی به برند‌های حامی اسرائیل وارد شد به زودی از بین نخواهد رفت و تغییر عادت مصرف‌کنندگان حتی با آتش‌بس هم تغییر نخواهد کرد.
کد خبر: ۶۸۷۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰ - 28August 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، بیش از ۱۲ شرکت چندملیتی حامی اسرائیل با تحریم‌های گسترده مصرف‌کنندگان مواجه شده‌اند؛ مجله انگلیسی تایمز گزارش داده است. این تحریم‌ها تاثیرات قابل‌توجهی داشته و کاهش فروش، اخراج و آسیب به شهرت را برای این شرکت‌ها به ارمغان آورده است.

برند‌های حامی فلسطین جای برند‌های حامی «اسرائیل» را گرفتند

با این حال، فرصت‌هایی هم برای برند‌های جدید برای ایجاد کرده تا خلاء ناشی از نبود شرکت‌های بزرگ را جبران کند. برند‌های نوظهور جایگزین برند‌های حامی رژیم صهیونیستییکی از این جایگزین‌ها «Cola Gaza» است که در ماه جاری میلادی وارد بازار انگلیس شده و دیگری یک شرکت سوئدی، «Palestine Drinks» است که در ماه مارس فعالیت خود را شروع کرد در اتحادیه اروپا، انگلیس و آفریقای جنوبی خدمات می‌دهد.

مدیر ارتباطات شرکت «Safad Food»، شرکت مادر نوشیدنی «Palestine Drinks»، محمد کیسوانی، به روزنامه تایمز گفته است که این نوشیدنی با تقاضای زیادی روبرو بوده است و این شرکت فکر نمی‌کرد که اینقدر محبوب شود.

وی اعلام کرد که طی ۵ ماه گذشته نزدیک به ۱۶ میلیون بطری از این نوشیدنی را فروخته و درآمد آن به سازمان‌هایی که به جامعه مدنی فلسطینی در کرانه باختری و غزه کمک می‌کنند، ارسال شده است. کیسوانی می‌گوید، ما نوشیدنی نمی‌فروشیم؛ ما برند «فلسطین» را می‌فروشیم تا مردم بیشتر در مورد نسل‌کشی که در حال اتفاق افتادن است صحبت کنند.

پیش از این هم روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده بود که شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی به هر تلاشی دست می‌زنند تا خود را در چشم مسلمانان تبرئه کنند، اما باز هم شکست می‌خورند.

از ۷ اکتبر و تجاوز اسرائیل به غزه و به شهادت رسیدن بیش از ۴۰ هزار فلسطینی و ایجاد محدودیت‌ها در رسیدن به کمک‌های بشردوستانه به این منطقه، برند‌هایی نظیر کوکاکولا، مک دونالد، استارباکس و کی‌اف‌سی همگی به خاطر غزه با تحریم و کاهش فروش مواجه شدند.

این شرکت‌های آمریکایی تلاش می‌کنند از خشم گسترده مردم به خاطر حمایت نظامی و سیاسی آمریکا از حمل رژیم صهیونیستی به غزه رهایی یابند، اما این وضعیت تمامی ندارد.

با آتش‌بس هم تحریم دیگر از بین نمی‌رودمصرف‌کنندگان معمولا یک محصول را چند روز یا چند هفته تحریم می‌کنند، اما تحریم اخیر و بمباران فعلی بیش از ۱۰ ماه طول کشیده است.

کارشناس تحریم‌ها در دانشکده مدیریت دانشگاه نورث وسترن، برایدن کینگ، به این مجله انگلیسی گفته است، اگرچه بیشتر تلاش‌ها برای تحریم کردن تاثیر بلندمدت کمی بر رفتار مصرف‌کننده دارند، اما آنهایی که این کار را انجام می‌دهند احتمالا از تاثیرات عمومی به نفع خود استفاده می‌کنند.

از طرفی، یکی دیگر از شاخص‌های تحریم موثر، توانایی ایجاد صدمه بلندمدت به اعتبار یک شرکت است. به گفته کینگ، در حالی که بیشتر تحریم‌ها پس از ۹۰ روز از بین می‌روند، تحریم‌های الهام‌گرفته از غزه به علت ادامه نسل‌کشی کنونی، بسیار ادامه داشته‌اند.

کینگ با اشار به اینکه خشم بسیاری که در مردم دیده می‌شود، بسیار شدید است و به نظر نمی‌رسد که به هیچ‌وجه از بین رفته باشد، پیش‌بینی کرد که آسیب‌های اعتباری به برند‌های مرتبط با تجاوزات ادامه‌دار (در غزه) بسیار بزرگ‌تر باشد.

 کارشناس تحریم‌ها همچنین تصریح کرد که پس از اینکه مصرف‌کنندگان به خرید محصولات دیگر عادت کردند، این عادت «با وقوع آتش‌بس از بین نخواهد رفت.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها