استاندار زنجان:

نرم‌افزار حکمرانی کشور به روز نشده است

«افشارچی» گفت: نرم افزار حکمرانی کشور از دهه ۶۰ به بعد به روزرسانی نشده است و ساز و کار، ساختار و فرایندهای موجود جوابگوی حل مشکلات امروز نیست.
کد خبر: ۶۸۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲ - 28August 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از زنجان، «محسن افشارچی» امروز در جشنواره شهید رجایی، اظهار داشت: امروز مشکلاتی داریم که با ابتدای پیروزی انقلاب و دهه ۶۰ تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه اواخر جنگ تحمیلی نیز به مشکلات مشابهی برخوردیم، یادآور شد: در انتهای جنگ قیمت نفت را پایین آوردند که این موضوع، یکسری معضلات به شکل امروزی به وجود آورد که با تدبیر امام راحل از آن پیچ گذر کردیم.

افشارچی اظهار داشت: هم اکنون نیز با وجود اینکه نسبت به گذشته توانایی های بالایی داریم اما هنوز آسیب پذیر هستیم.

وی با بیان اینکه همه مسئولان نسبت به مشکلات کشور که در چند سال گذشته پر رنگ‌تر شده است واقف هستند، تصریح کرد: از زمانی که تحریم اتفاق افتاد روز به روز ناکارآمدی این نرم افزار حکمرانی نمود بیشتری پیدا می کند درحالیکه همواره بر اجرای روندها و کارهای گذشته تاکید و اصرار داریم.

افشارچی، اصلی‌ترین مساله موجود را تاکید بر تمرکز تصمیم گیری ها در مرکز بیان کرد و گفت:‌ تاکید بر تمرکز تصمیم گیری ها در مرکز بر مبنای این بود که ما نفت داشتیم و ساختار کشور بر مبنای نفت اداره می شد و بر این اساس بسیاری از سازمان ها از جمله برنامه و بودجه بر مبنای نفت شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همه کارها در کشور به هر شکلی وابسته به همین ساختار است که دیگر جوابگوی رفع مشکلات نیست در حالیکه اتفاقات جدیدی در کشور افتاده است.

افشارچی افزود: با توجه به اینکه پول نفت به شکل قبلی نیست نباید ساز و کار متمرکز را نگه داشت و بر آن مبنا حرکت کرد بلکه باید مقداری مسئولیت ها و توزیع بودجه را به صورت سیستماتیک به استانها واگذار کرد و به آنها اختیار داد و از آنها مسئولیت خواست.

استاندار زنجان تاکید کرد:‌ اگر مدل، ساختار و فرایندها تغییر کند کارآمدی سیستم نیز افزایش خواهد یافت و تا زمانیکه این مسئله حل نشود ساختار بهره ور نخواهد شد.

افشارچی اظهار داشت: ساختار ما اجازه هدفگذاری بالادستی توسعه را نمی هد به دلیل اینکه همه به هدفگذاری بالا دستی متعهد نیستند و هر دستگاهی به دنبال محقق کردن اهداف خود است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر طی چند سال گذشته با تغییرات تکنولوژیکی در دنیا مواجه هستیم که باید مجموعه مدیران ما این جرات را داشته باشند که با این تغییرات هماهنگ شوند.

افشارچی با بیان اینکه اگر نتوانیم با تکنولوژی همراه شویم، مشکلات ادامه دار خواهد بود، گفت: کشور در حال گذار از مشکلات است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.

انتهای پیام 

 

نظر شما
پربیننده ها