رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان:

مجموعه اسناد نسخ خطی آشتیان دیجیتالی می‌شود

نیک‌نام گفت: اسناد تاریخی و کتب خطی موزه شهرستان آشتیان، برای تسهیل و در دسترس بودن پژوهشگران و محققان دیجیتالی می‌شود.
کد خبر: ۶۸۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷ - 31August 2024

مجموعه اسناد نسخ خطی آشتیان دیجیتالی می‌شودبه گزارش دفاع‌پرس از اراک، «سعید نیک‌نام» رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان اظهار داشت:  اسناد تاریخی و کتب خطی موزه شهرستان آشتیان، آثار گرانبهایی وجود دارد که از لحاظ تاریخی دارای ارزش و اهمیت هستند.

وی افزود: گنجینه اسناد و کتب خطی موزه شهرستان آشتیان شامل تعداد ۲۲۰ نسخه خطی (دست نویس) و قرآن‌هایی است که در این شهر طی قرون کتابت شده و تعدادی از کاتبان آنها متعلق به خود آشتیان هستند و در علوم مختلف فلسفه، فقه، تاریخ، اصول و ریاضی و… کتابت شده است و بخش کتاب چاپ سنگی مربوط به دوره قاجار است و بیشتر در علوم حوزوی و فقه واصول است.

نیک‌نام عنوان کرد: مجموع نسخه خطی و تاریخی موجود در این مجموعه که از دوره‌های مختلف تاریخی شناسایی و انتخاب شده‌اند و در مجموع گنجینه‌ای نفیس و ارزشمند در این موزه نگهداری می‌شوند. این موزه گنجینه‌ای بیش از 4 هزار برگ اسناد خطی و چاپی مربوط به دوره‌های تاریخی قاجار و پهلوی را در دل خود جای داده و در راستای اهداف و برنامه‎‌های پژوهشی و مطالعاتی خود، مجموعه‌ای ارزشمند از میراث واجد ارزش تاریخی را در خود محفوظ و مدیریت و ساماندهی می‌کند

وی بیان داشت: دیجیتال سازی و تصویربرداری این مجموعه به همت و مساعدت دکتر محمود مرادی مدیر کل محترم میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت که نشان از وسعت دید این مدیر لایق در پاسداشت تاریخ و فرهنگ ایران است.

رئیس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسناد شهرستان آشتیان خاطرنشان کرد: این اسناد ارزشمند بعد از ساماندهی و فهرست‌نگاری در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه میراث ایرانی و اسلامی قرار خواهد گرفت که نقش مهمی در تدوین تاریخ محلی که پیش زمینه تاریخ ملی است ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار