در دویست و هفدهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی انجام شد؛

رونمایی از نسخه خطی بشاره النبوه حزین لاهیجی موجود در گنجینه رضوی

در آستانه میلاد فرخنده پیامبر اکرم (ص)، از نسخه خطی بشاره النبوه اثر حزین لاهیجی موجود در گنجینه رضوی، در دویست و هفدهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا (ع) رونمایی شد.
کد خبر: ۶۹۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲ - 18September 2024

رونمایی از نسخه خطی بشاره النبوه حزین لاهیجی موجود در گنجینه رضویبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، این مراسم با محوریت رونمایی و معرفی یکی از آثار نفیس حزین لاهیجی، عالم و شاعر شیعی قرن دوازدهم قمری، ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳، با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در محل اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد.

در این مراسم، «ابوالفضل حسن‌آبادی»، مدیر مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی اظهار کرد: از کتاب بشاره النبوه تنها دو نسخه خطی در جهان وجود دارد که نسخه کتابخانه رضوی در سال ۱۱۵۰ قمری کتابت شده است و قدمت نسخه دیگر که در کتابخانه آیت‌الله مرعشی نگهداری می‌شود، به سال ۱۲۴۰ قمری برمی‌گردد. 

وی ادامه داد: نسخه خطی بشاره النبوه موجود در گنجینه رضوی به خط نستعلیق ۱۹ سطری در ۱۴ صفحه نگارش شده و با تیماج فرنگی نیز مجلد شده است.

حسن‌آبادی افزود: این اثر درباره بشارت نبوت پیامبر اکرم (ص) در کتاب‌های ادیان مختلف توحیدی شامل تورات، انجیل و مزامیر داود (ع) با استناد به متن قرآن و کتاب‌های ادیانی است که حکایت از اشراف و مطالعه حزین در دیگر ادیان دارد.
وی گفت: ۳۰ اثر از حزین لاهیجی در این مرکز خطی نگهداری می‌شود که از این تعداد، ۷ اثر آن منسوب به خط وی است. دراین‌میان، ۵ اثر آن در قالب یک رساله گردآوری شده است.

 مدیر مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی در معرفی حزین لاهیجی نیز بیان کرد: محمدعلی بن ابوطالب متخلص به «حزین لاهیجی» در سال ۱۱۰۳ قمری در اصفهان متولد شده است. این عالم و شاعر در شمار مؤلفان پرکار و در عین حال تنوع‌گرا محسوب شده که از شعر و تاریخ تا سفرنامه‌نویسی و کتاب‌های علمی و فلسفی در ذیل آثار وی قرار می‌گیرد.

حسن‌آبادی ادامه داد: وی در دوران سختی زندگی کرده است چنان‌که در اواخر دوران صفویه، در زمان حمله افغان‌ها و سقوط اصفهان، وقتی جوانی بیش نبود، از اصفهان مهاجرت کرده و در هندوستان ساکن می‌شود. وی در نهایت در سال ۱۱۸۱ قمری در بنارس به دیار باقی می‌شتابد.

وی ضمن بررسی کتاب‌شناسی‌های مختلف همچون «کتابشناسی سرافرازخان ختک» و «کتابشناسی سالک» که در داخل و خارج کشور با محوریت آثار حزین لاهیجی انجام شده است، گفت: وی از جمله معدود افرادی بوده است که شرح حال خودش را نوشته است. همچنین آثاری که از وی برجای مانده، مستندترین آثاری است که از یک فرد باقی ماند است.

همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام سید محسن موسوی‌فر، استادیار گروه حقوق دانشکده علوم اسلامی رضوی نیز با اشاره به روایات متعدد و وقایع تاریخی از دوران زندگی پیامبر اکرم (ص)، و بشارت قرآن به مسلمانان در این خصوص سخنرانی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار