پیام‌های تسلیت شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در پی درگذشت استاد «بهمنی»

رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهور، تولیت حرم امام خمینی (ره)، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیرعامل بنیاد رودکی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در پی درگذشت استاد «محمدعلی بهمنی» پیام‌های تسلیت صادر کردند.
کد خبر: ۶۸۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷ - 31August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، استاد «محمدعلی بهمنی» غزل‌سرا و ترانه‌سرا شب گذشته (جمعه، نهم شهریور) پس از تحمل دوره بیماری، دار فانی را وداع گفت.

در پی درگذشت استاد بهمنی، شخصیت‌های مختلف حقیقی و حقوقی با صدور پیام‌های تسلیتی، مراتب همدردی خود را با خانواده مرحوم بهمنی ابراز کردند.

پیام‌های تسلیت شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در پی درگذشت استاد «بهمنی»

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت شاعر نام آشنا و خوش‌قریحه، مرحوم محمدعلی بهمنی، موجب تأثر و اندوه اینجانب شد.

این شاعر توانمند و دارنده «تندیس خورشید مهر» به ‏عنوان برترین غزل‏ سرای کشور با سبک خاص، ذوق هنرمندانه و نگاه خلاقانه، انسانی و مردمی به شعر، جذابیت ‏های خاصی به اشعار خود و غنای فراوانی به ادبیات ملی بخشید و نام و یادی ماندگار از خود بر جا گذاشت.

فقدان این چهره پرارج فرهنگی را به اهالی فرهنگ و هنر کشور، عموم دوستداران و به ویژه خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‏گویم و برای ایشان رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و سلامتی خواستارم.

مسعود پزشکیان

رئیس جمهوری اسلامی ایران

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی 

«بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

فقدان شاعر پیشکسوت و غزل‌سرای نام‌آور معاصر، استاد محمدعلی بهمنی موجب تأسف و تأثر گردید.

این چهره ماندگار خوش‌ذوق و فرهیخته، نقش مؤثری در سیر تکوینی شعر و غزل معاصر و بهره‌مندی از مضامین و مفاهیم پرمعنا داشتند که با آثار ارزشمند خویش در پیوند شعر امروز با مردم‌ و نسل جوان، نقشی تأثیرگذار ایفا نمود و دستاوردهای ادبی‌شان در گنجینه معنوی و فرهنگی کشور به یادگار خواهد ماند. 

ضمن عرض تسلیت به مردم شریف و فرهنگ‌دوست ایران به‌ویژه مردم شهرستان‌های دزفول و بندر عباس، جامعه ادبی کشور، آشنایان و خانواده محترم، برای این شاعر گرانقدر رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان‌ صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.»

«محمدرضا عارف» معاون اول رئیس‌جمهور

در پیام تسلیت محمدرضا عارف آمده است: ایران سرافراز شاعر بلندآوازه و صاحب‌نام خود و یکی از سرآمدان شعر و ادب پارسی را از دست داد. محمدعلی بهمنی، غزل‌سرای نام‌آشنای کشورمان با قریحه لطیف و شیوایی بیانش محبوب خاص و عام بود. ایران‌دوستی که همواره دلسوز منافع ملی و طالب عدالت بود. جهان‌وطنی که عاشق ایران و مردمش بود. 

معاون اول رئیس جمهور در پیام خود آورده است: درگذشت آن انسان شریف را به مردم ایران و خانواده محترم او و اهالی فرهنگ و خرد و فضیلت تسلیت عرض می‌کنم.

روحش شاد و یادش گرامی باد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین «سید حسن خمینی» تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره)

«درگذشت اسفناک شاعر بلندآوازه سرزمین‌مان، استاد محمدعلی بهمنی طاب ثراه موجب تاثر شد.

بی‌تردید زبان مستحکم و توانای آن مرحوم در کنار قالب‌بندی‌های نو و تسلط وی بر زبان فاخر فارسی نام این فقید سعید را در تاریخ ادب فارسی جاودانه خواهد ساخت. بهمنی شاعر روزگار خود بود و با خلق مضامین جدید و ورود به عرصه‌های نوین سهمی به‌سزا در شعر و ادب معاصر ما دارد. ایستادگی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی نیز در کنار بیان شیوا، او را در میان اقران خویش ممتاز ساخته بود.

اینجانب این مصیبت را به دوستان و خانواده ایشان و همچنین به جامعه فرهنگی کشور تسلیت عرض نموده و با طلب علو درجات برای ایشان، از زبان آن مرحوم می‌نویسم

رفتنت آینه آمدنت بود ببخش شب میلاد تو سخت است که ما گریه کنیم»

«غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

«درگذشت شاعر پیشکسوت معاصر، روان‌شاد محمدعلی بهمنی، موجب اندوه و تأثر شد.

استاد بهمنی به همراه تنی چند از شاعران هم‌روزگارش جانی تازه به قالب غزل بخشید و کوشید از ظرفیت‌های این گونۀ کهن برای بیان‌ سخن انسان معاصر بهره گیرد.

زبان او در غزل‌ها و ترانه‌هایش نرم و روان و آهنگین و سرمشق شاعران جوان‌تر بود و یکی از رازهای توجه شعردوستان و شعرخوانان به سروده‌هایش، زبان و بیان تازه و امروزین او و نزدیکی آن به هنجار گفتار بود.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی با نکوداشت بیش‌از پنج دهه کوشش پربار ادبی زنده‌یاد محمدعلی بهمنی، درگذشت این شاعر پیشکسوت را به جامعۀ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی و فرهنگ ایرانی، دوستان و شاگردان و به‌ویژه بازماندگان ارجمندشان تسلیت می‌گوید و از درگاه پروردگار مهربان برای آن استاد درگذشته آرامش و آمرزش روان آرزو می‌کند.»

«محمد اله‌یاری فومنی» مدیرعامل بنیاد رودکی

«هوالباقی

غزل معاصر ایران، شب گذشته یکی از بزرگان خود را از دست داد؛ 

مرحوم بهمنی شاعر بزرگی بود که با غزل‌های او، دوره‌ بازگشت به خویش در شعر اجتماعی پرشور و آرمان‌گرای دهه‌ شصت آغاز شد. او عشق را به غزل تزریق کرد و در تکوین و تکامل جریان شعری غزل، طی دهه‌های اخیر نقشی بسزا ایفا کرد و آثاری ماندگار از خود برجای گذاشت. 

فقدان گوهری چون او، دردی عمیق بر دل‌ها نشانده؛ اما او همواره در شعرهایش زنده است و یاد و خاطره‌اش در تاریخ ادبیات ایران هرگز فراموش نخواهد شد، چنان که خودش سروده: «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم». 

اینجانب ضایعه درگذشت این شاعر نامدار را به خانواده محترم ایشان، جامعه ادبی و علاقه‌مندانش تسلیت می‌گویم و از درگاه خدای متعال برای او آرامش و رحمت الهی مسئلت دارم.»

«آرش زینال خیری» رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور

«هوالباقی

فقدان شاعر پیشکسوت و غزل‌سرای نام‌آور معاصر استاد محمدعلی بهمنی موجب تأسف و تأثر جامعه هنری و هنردوستان گردید.
ایشان نقش موثری در سیر تکوینی شعر و غزل معاصر داشت و با آثار ارزشمند خویش در پیوند شعر امروز با مردم و نسل جوان، نقشی تاثیرگذار ایفا نمود. به یقین دستاورد‌های ادبی‌شان در گنجینه فرهنگی کشور به یادگار خواهد ماند.

سازمان بسیج هنرمندان ضمن ابراز همدردی با خانواده محترم آن مرحوم، از خداوند متعال برای ایشان غفران الهی و برای خانواده محترمشان، صبر و اجر مسئلت می‌نماید.

با احترام
ریاست سازمان بسیج هنرمندان کشور 
آرش زینال خیری»

«مهدی رمضانی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

«درگذشت شاعر ارجمند، استاد محمدعلی بهمنی، پس از تحمل دوره‌ای بیماری را به خانواده محترم، جامعه هنری و فرهنگی کشور و علاقه‌مندان شعر فارسی در جهان تسلیت می‌گویم.

ارتباط مؤثر او با جوانان و اهتمام به تربیت شاعران، که حضور در افتتاحیه محفل ادبی صبای استان هرمزگان نمونه‌ای از آن بود، لقب استاد را برازنده او ساخته بود.

صمیمت و صفای آن شاعر وطن‌دوست، در سروده‌هایش ساری شده و تا وقتی ترانه‌های او مونس خلوت و بر لب مردم کوچه و بازار جاری است، می‌توان گفت: «او زنده است هنوز و غزل فکر می‌کند».

از خداوند مهربان برای ایشان رحمت و مغفرت و هم‌نشینی با پیامبر اکرم(ص) و برای خانواده و بازماندگان صبر و سلامتی خواستارم.»

«محمد شالویی» رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

«بسم الله الرحمن الرحیم

«اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است
دنیا برای از تو نوشتن مرا کم است

اکسیر من نه این که مرا شعر تازه نیست
من از تو می نویسم و این کیمیا کم است

( محمد علی بهمنی)

استاد محمدعلی بهمنی، شاعری نوآور و بدیع بود که در قالب «غزل گفتار» و «شعر گفتار» برای بیان احساسات زیبای شاعرانه خویش دست به ابتکاری پرمایه زد و با رویکردی نو، به سرودن شعر، خاصه غزل‌سرایی پرداخت و از این رهگذر، شعر و اندیشه او در تاریخ زبان و ادبیات فارسی و از همه مهم‌تر در قلوب ایرانیان به خصوص نسل‌های جوان و علاقه‌مند جاودان گردید.

اینجانب درگذشت این شاعر و ادیب فرزانه را به جامعه ادبی و فرهنگی کشور، به ویژه خانواده و عموم دوستداران ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده، از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیز سفر کرده، فزونی درجات و برای بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.

والعاقبه للمتقین

محمود شالویی»

«اسماعیل جهانگیری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان

«انا لله و انا الیه راجعون

از خبر درگذشت شاعر و غزل‌سرای نامی ایران «محمدعلی بهمنی» بسیار آرزده شدیم. وی یکی از توانمندترین و مؤثرترین ترانه‌سرایان این دوره بود که با هنرمندان زیادی در عرصه موسیقی همکاری داشت و یاد و نام او با آثارش برای همیشه در حافظه تاریخ فرهنگ و هنر ایران باقی خواهد ماند. ایشان بیشترین عمر گرانبهای خود را به شعر و شاعری پرداخت و کتابهای متعددی را در این زمینه تألیف کرده است و در حوزه شعر شاگردان به نام زیادی ثمره تعلیم و تربیت اوست.

وی در زمینه‌های مختلف از قالب‌های شعر کلاسیک تا شعر نیمایی شعر سرود و بیشتر شاعران کنونی از اشعار ایشان بهره می‌برند. او علاوه بر سرایش غزل، ترانه‌های تعدادی از آلبوم‌های موسیقی و سریال‌های تلویزیونی را سروده است.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار