فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی:

حرکت دفاعی نظام اسلامی درون‌زا و بی‌وقفه ادامه دارد

امیر «حدادی سامانی» با اشاره به ظرفیت توانایی‌های داخل در حوزه پدافند هوایی، گفت: حرکت دفاعی نظام اسلامی درون‌زا و بی‌وقفه ادامه دارد.
کد خبر: ۶۸۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲ - 01September 2024

حرکت دفاعی نظام اسلامی درون‌زا و بی‌وقفه ادامه داردبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اصفهان، امیر سرتیپ‌دوم‌ «علی حدادی سامانی» فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی امروز (یکشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان با اشاره به نقش نیروی پدافند هوایی در هشت سال مقدس، اظهار داشت: یاد و خاطره همه شهدای ایران اسلامی از جمله ۴۸ هزار شهید شهدای خدمت، مدافع حرم و مدافع سلامت گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه تغییر ساختارها در سازمان‌های نظامی مستلزم آینده‌نگری، نیازسنجی و مطالعات دقیق است، افزود: بعد از دفاع مقدس و تغییرات در منطقه، پیشنهادات انتزاع پدافند از نیروی هوایی مطرح شد و در ابتدا پدافند به عنوان قرارگاه و‌ در حال حاضر به عنوان نیروی چهارم ارتش در کنار نیروی زمینی، هوایی و دریایی فعالیت دارد.

امیر حدادی سامانی ادامه داد: اگر نیروی پدافند هوایی با سایر نیروها سنجیده شود متوجه می‌شویم که تغییرات بسیار سریع و چشمگیر است و البته این پیشرفت در جایی است که برخی کشورهای منطقه متوسل به کشورهای فرامنطقه‌ای هستند و حتی اجازه دادند که این کشورهای در خاکشان پایگاه ایجاد کنند ولی ایران پایگاهی در اختیار هیچ کشوری قرار نداده و‌ در حوزه دفاعی مستقل هستیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ایران اسلامی با تحریم‌های ظالمانه مواجه است که در بحث قراردادها و دیگر مسایل زحمت ایجاد می‌کند ولی برغم این مسایل ایران اسلامی با اتکا به خدا، تکیه بر توان جوانان و دانشگاه‌های خود تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است. اگر چه تحریم‌ها، سرعت را ابتدا کُند کرد لیکن چون قدرت و توان ما درون زا است، شاهد تسریع در طراحی و ساخت شدیم و عقب ماندگی‌ها جبران شد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی افزود: کشوری که سامانه را خود تولید می‌کند هیچگاه دنبال قطعه گلوگاهی نیستند و لذا توان دفاعی ما متکی به داخل است.

وی به توانمندی‌های دفاعی ایران در عرصه‌های کشف، رصد و رهگیری، افزود: همواره نیروی آفندی تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از تجهیزات دور ایستا و پنهان کار از بُرد و دید نیروهای پدافندی در امان باشند و نیروهای پدافند نیز تلاش می‌کنند با عمق بخشیدن به دید و بُرد توان دفاعی خود را افزایش دهند تا با سرعت تصمیم‌گیری لازم در برابر مهاجم داشته باشند.

‏فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی گفت: در همین راستا ایران اسلامی با ساخت رادارهای بُرد بلند «غدیر» و «بینا» عمق دید خود را به بالای هزار کیلومتر و در بُرد متوسط با رادارهای «مطلع» و «فتح» به بلوغ بسیار خوبی دست یافته‌ایم.

وی با اشاره به شرایط جغرافیایی ایران، گفت: با توجه به پستی و بلندی‌ها به سمت تولید رادارهایی برای پوشش نقاط کور و معابر با برد ۱۵۰ کیلومتر حرکت کرده‌ایم و همچنین در مقابله با ریز پرنده‌ها رادار «شهید جلیلوند» تولید شده است.

امیر حدادی سامانی ابراز داشت: در بخش اقدام تاکتیکی با بهره‌گیری از هواپیمای جنگنده رهگیر شکاری با همکاری نیروی هوایی آمادگی انجام مأموریت هستیم و از سوی دیگر با افزایش بُرد موشک‌های زمین به هوا توانمندی خود را به گونه‌ای افزایش داده‌ایم که به وسیله سامانه باور ۳۷۳ هدفی در ۳۰۴ کیلومتری منهدم شد و با این سلاح، ایران به باشگاه دارندگان موشک پدافندی با بُرد بیش از ۳۰۰ کیلومتر وارد شده است.

وی گفت: در سامانه بُرد متوسط سامانه ۱۵ خرداد سامانه‌‌ای تاکتیکی و قابل اعتماد است و سامانه برد کوتاه «مجید» و‌ جنگ افزارهای هوشمند نیز در ماموریت‌های مختلف توانمندی دفاعی ایران اسلامی را ارتقا داده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی طراحی و ساخت انواع رادارهای جدید همچون «آرش»، «کیهان» و «مراقب» را از دیگر اقدامات مهم این نیرو برشمرد و ادامه داد: از ویژگی های این رادارها تنوع فرکانسی است که باعث کاهش قابلیت دشمن در جنگ الکترونیک می شود.‌

وی افزود: طراحی و‌ ساخت انواع ابزار شنود الکترونیکی با تکیه بر توان‌داخلی، تقویت امکانات جنگ الکترونیکی سامانه‌های موشکی، ارتقاء جایگاه علمی و تاسیس مراکز علمی، طراحی و تولید سامانه های موشکی مختلف در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی پیامبر اعظم (ص)، فرصت تصمیم‌گیری در لحظه به صورت دیجیتالی را برای فرماندهان فراهم می‌کند.

امیر حدادی سامانی با بیان اینکه کلیه این پیشرفت‌ها با تکیه بر توان داخلی و متناسب با تهدیدات آینده طراحی، تولید و عملیاتی شده است اضافه کرد: تعداد سایت‌های موشکی و مواضع پدافندی در بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نقطه گسترش یافته تا جایی که نقطه به نقطه کشور پهناورمان تحت رصد و پایش ۲۴ ساعته است.

وی این‌ رصد و پایش مداوم را یک حقیقت قابل اثبات دانست و گفت: شناسایی و الزام به فرود هواپیمای ریگی با همکاری نیروی هوایی، الزام به فرود هواپیمای حامل نظامیان ناتو در فرودگاه بندر عباس که در پوشش هواپیمای مسافربری در حال عبور از آسمان کشور بود و مواردی از این قبیل را گواهی بر این مدعا و حقیقت دانست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار