رییس آموزش و پرورش کودکان استثنایی استان قزوین:

مدرسه تخصصی اوتیسم در قزوین راه اندازی می شود

«حسن پور» از راه اندازی مدرسه تخصصی اوتیسم با ۲۷ کلاس درس و ۱۳ معلم مربی، ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم خبر داد.
کد خبر: ۶۸۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲ - 02September 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، «رقیه حسن پور» اظهار داشت: آنچه در راه اندازی مدرسه ویژه طیف اوتیسم در سال تحصیلی جدید حایز اهمیت است، ارایه برنامه آموزشی انفرادی برای هریک از دانش آموزان طیف اوتیسم بوده که برای نخستین مرتبه در کشور اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه تخصصی آموزش انفرادی دانش آموزان اوتیسم فراتر از برنامه‌های متداول آموزشی رایج در سراسر کشور بوده که به واسطه جلسات متعدد و برنامه‌ریزی تخصصی همکاران ما در طول تابستان سال جاری شکل گرفته است.

حسن پور خاطرنشان کرد: براساس این برنامه آموزشی، برای هر یک از دانش آموزان طیف اوتیسم به طور تخصصی پرونده کار درمانی، گفتار درمانی، مشاوره درمانی، برنامه ریزی یادگیری براساس ویژگی‌های فردی و مشاوره و آموزش برای افراد خانواده نوشته می‌شود.

وی در تبیین این موضوع، تاکید می‌کند: کودکان طیف اوتیسم براساس ویژگی‌های فردی شرایط حسی، یادگیری و ارتباطی خاص خود را دارند، این کودکان ممکن است تند حس یا کند حس باشند، به طور مثال چشم عادی در انسان نور را مستمر می‌بیند ولی کودکان تند حس فاصله بین طیف‌های نوری را می‌بینند و برای آنها آزار دهنده است و یا کودکان کند حس ممکن است دستشان به شدت دچار سوختگی شدید شود ولی آن را حس نکنند.

رییس آموزش و پرورش کودکان استثنایی قزوین خاطرنشان کرد: کودک کند حس طیف اوتیسم برای محبت نیاز به محکم آغوش گرفتن را دارد ولی حتی نوازش برای کودک تند حس آزار دهنده است و حس کتک خوردن به آنها دست می‌دهد.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است با هر کودک طیف اوتیسم براساس شرایط و ویژگی‌های فردی‌اش کار تخصصی متناسب صورت گرفته و خانواده نیز با ویژگی‌های فردی کودک آشنا شود تا روند آموزش و ارتباط‌گیری موثر باشد.

حسن پور خاطرنشان با اشاره به اینکه روند تحصیلی و یادگیری دانش آموزان با شرایط خاص با کودکان عادی متفاوت است و می‌طلبد تا برنامه آموزشی خاص و ویژه شرایط‌شان پیاده‌سازی شود، افزود: کودکان طیف اوتیسم بعد از گذراندن دوره "پیش از دبستان" در ۶ سالگی وارد مقطع آمادگی می‌شوند و ۲ سال تحصیلی را در مقاطع آمادگی ۱ و ۲ می‌گذرانند و سپس می‌توانند وارد مقاطع ابتدایی شوند. وی یادآور شد: در مدرسه تخصصی اوتیسم تجهیزات مخصوصی تعبیه شده و کلاس‌های شن درمانی، اتاق تاریک، کادر درمانی، مشاوره درمانی، گفتار درمانی و اتاق علوم فضای مناسبی برای آموزش کودکان طیف اوتیسم فراهم شده است.

رییس آموزش و پرورش کودکان استثنایی استان قزوین اضافه کرد: این در حالی است که پیش از این دانش آموزان طیف اوتیسم در مدارس خاص و عادی استان به صورت پراکنده تحصیل می‌کردند که مشکلات زیاد یادگیری و ارتباطی را برای آنها ایجاد می‌کرد چرا که نحوه تحصیل در مدارس با شیوه کنترلگری به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز‌های آنها نیست.

گفتنی است ۶۴ دانش آموز قزوینی در سال تحصیلی جدید در مدرسه تخصصی اوتیسم تحصیل خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار