استاندار خراسان رضوی: 

شکل‌گیری بنگاه‌های اقتصادی با نقش‌آفرینی مردم از ویژگی‌های خراسان رضوی است

استاندار خراسان رضوی گفت: بنگاه‌های اقتصادی این استان با حضور مردم شکل گرفته است و از این منظر یک ویژگی مهم استانی به شمار می‌آید، زیرا بیش از ۹۰ درصد اقتصاد استان توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در تمام صنایع معدنی، کشاورزی، زیارت و گردشگری ایجاد شده است.
کد خبر: ۶۸۸۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷ - 03September 2024

شکل‌گیری بنگاه‌های اقتصادی با نقش‌آفرینی مردم از ویژگی‌های خراسان رضوی استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «یعقوبعلی نظری» استاندار خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه) در دیدار با فعالان اقتصادی خراسان رضوی که با حضور رئیس جمهور در مشهد انجام شد، اظهار داشت: ادعا می‌کنیم این استان به معنای واقعی کلمه، اقتصاد بدون نفت را اجرایی کرده است؛ بر این اساس وجود پالایشگاه گازی خانگیران نیز مصرف داخلی در این استان دارد و صادر نمی‌شود و از این رو درآمد صادراتی برای استان ندارد.

وی با اشاره به مزیت‌های اقتصادی خراسان رضوی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی این استان با حضور مردم شکل گرفته است و از این منظر یک ویژگی مهم استانی به شمار می‌آید، زیرا بیش از ۹۰ درصد اقتصاد استان توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در تمام صنایع معدنی، کشاورزی، زیارت و گردشگری ایجاد شده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: از سایر مزیت‌های مهم استان خراسان رضوی، وجود بارگاه منور رضوی است که موجب شده تا اقتصاد استان را تحت تاثیر مستقیم خود قرار دهد و اقبال خوبی از سوی جهان اسلام به سمت این استان وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به هم‌مرزی با کشور افغانستان و ترکمنستان به‌عنوان یکی دیگر از مزیت‌های خراسان رضوی تصریح کرد: این هم‌مرزی دریچه ارتباط با کشور‌های آسیایی مرکزی و افغانستان را به وجود آورده است و به عبارتی نقطه تلاقی گذرگاه شرق و غرب و همچنین شمال و جنوب در محدوده ۳۵ کیلومتری شرق شهر مشهد به هم می‌رسد.

نظری بیان داشت: همچنین اقلیم خراسان رضوی موجب شده است که تاکنون رتبه نخست تولید زعفران را در اختیار داشته باشیم و در سال‌های آینده تولید پسته در این استان نیز رتبه نخست کشوری را از آن خود خواهد کرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: مزیت معدنی این استان در کانی‌های فلزی و به خصوص در سنگ آهن خواف و همچنین معادن مس در منطقه کاشمر است و این در حالی است که هنوز اکتشافات معدنی این استان کامل نشده است.

وی با اشاره به این که ۱۷ درصد سهم اقتصاد استان خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است افزود: بر اساس آمار اعلام شده تولید محصولات حوزه کشاورزی، دامی و زراعت استان از ۶ میلیون تن به هفت و نیم میلیون تن افزایش پیدا کرده است. همچنین سهم صنعت و معدن ۳۵.۱ درصد و سهم خدمات با پایه زیارت در استان ۴۷.۹ درصد است.

این مقام مسئول تصریح کرد:پنج نقطه مبادله مرزی شامل شمتیغ و دوغارون با کشور افغانستان و همچنین سرخس، لطف‌آباد و باجگیران با کشور ترکمنستان در خراسان رضوی وجود دارد و از این رو بیشترین تولیدات استان منجر به افزایش میزان صادرات خراسان رضوی به کشور‌های افغانستان و ترکمنستان شده است.

نظری گفت: همچنین محصولات استان به بیش از ۳۰ کشور جهان صادر شده است که ۱۰ کشور آن در قاره آفریقا است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۴ کلان مساله در چهار حوزه مختلف زیرساخت، فرهنگی، اقتصاد و اجتماعی احصا شده است که ۱۰ کلان مساله آن مربوط به حوزه اقتصادی است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با وجود برخی مشکلات ولی جریان کلی استان از سرمایه‌گریزی به سرمایه‌پذیری تبدیل شده است و در این مدت، جلب سرمایه‌گذاری خارجی استان از ۸۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۷۴۰ میلیون دلار در استان رسید و بیشترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی از کشور‌های کره جنوبی، چین، ترکیه و سپس افغانستان است.

این مقام مسئول یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ اشتغال استان ۸۹ هزار اشتغال منفی بود که از آن زمان تاکنون به ۱۷۰ هزار اشتغال خالص در استان دست پیدا کرده‌ایم.

نظری اظهار داشت: امروز ترانزیت خراسان رضوی ۱۱۲ درصد رشد داشته است و به رکورد خوبی دست پیدا کرده‌ایم، رشد صادرات استان از یک میلیارد و ۳۰۰ تن به یک میلیارد و ۷۰۰ تن و با ۲۶ درصد رشد رسیده است و رشد ترانزیت استان نیز از یک میلیون و۶۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این که باید زنجیره‌های مختلفی در خراسان رضوی تکمیل شود گفت: زنجیره اقتصاد، زیارت و معدن باید شکل گیرد به ویژه در حوزه تولیدات کشاورزی محصولات راهبردی مانند زعفران و پسته و یا در بخش معادن استان باید زنجیره آن کامل شود.

استاندار خراسان رضوی افزود: ۸۹۰ واحد صنعتی تعطیل خراسان رضوی هم‌اکنون به چرخه تولید بازگشته‌اند همچنین ۱۶۵ هزار مودی جدید مالیاتی نیز در استان شناسایی شده اند.

این مقام مسئول ادامه داد: در این مدت ۱۳۹ دستاورد شاخص خراسان رضوی شکل گرفته است که ۵۷ دستاورد مهم آن در بخش اقتصاد، صنعت، معدن، دام و طیور، گردشگری، زیارت و اقتصاد دانش بنیان است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار