رژیم صهیونیستی عامل اصلی شیوع فلج اطفال در غزه

سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) در بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را به دلیل تخریب گسترده زیرساخت‌ها و سیستم بهداشتی نوار غزه عامل اصلی شیوع فلج اطفال در غزه معرفی کرده است.
کد خبر: ۶۸۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۵ - 04September 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) روز گذشته با صدور بیانیه‌ای با اشاره به تخریب مستمر زیرساخت‌ها و سیستم بهداشتی نوار غزه از سوی «اسرائیل»، تل‌آویو را عامل اصلی شیوع و گسترش بیماری فلج اطفال در نوار غزه دانست. در بیانیه این سازمان جهانی آمده است که شرایط زندگی غیربهداشتی و عدم دسترسی به واکسیناسیون به دلیل تداوم حملات گسترده ارتش «اسرائیل» به غزه می‌تواند منجر به گسترش فراوان و نگران کننده بیماری در میان کودکان غزه شود.

رژیم صهیونیستی عامل اصلی شیوع فلج اطفال در غزه

اما آن چیزی که می‌تواند موجب شود تا شاهد شیوع بیماری فلج اطفال در میان کودکان غزه باشیم تداوم جنگ در این باریکه و تخریب گسترده و وارد آمدن آسیب بسیار جدی و فراوان به زیرساخت‌ها و سیستم بهداشتی و درمانی غزه در نتیجه بمباران‌های گسترده و ادامه‌دار رژیم صهیونیستی باشد. موضوعی که موجب شده تا به گزارش سازمان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری بعد از ۲۵ سال شاهد مشاهده نخستین مورد فلج اطفال در میان کودکان نوار غزه باشیم.

وضعیت بهداشتی و درمانی مردم غزه بعد از یازده ماه جنگ مداوم و زیر بمباران‌های دائمی و پیوسته رژیم صهیونیستی، امروز به صورتی است که قریب به اتفاق بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این شهر ویران شده و یا به دلیل وارد آمدن آسیب‌های شدید از چرخه خدمت‌رسانی خارج شده است. امری که سطح دسترسی مردم غزه به خدمات درمانی و مراقبت‌های پزشکی را به شدت کاهش داده است.

در این شرایط بود که نخستین اخبار و گزارشات از یافتن شواهدی از ویروس فلج اطفال در سیستم آب و فاضلاب نوار غزه منتشر شد. از آنجایی هم که این ویروس بسیار مسری است شاهد بودیم که سازمان بهداشت جهانی بیش از یک میلیون دوز واکسن فلج اطفال را به نوار غزه ارسال کرد.

سپس در ادامه شاهد بودیم که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که به دنبال تائید نخستین مورد کودک مبتلا به بیماری فلج اطفال در یک نوزاد تازه متولد شده در غزه برنامه‌ای برای واکسیناسیون فلج اطفال برای صد‌ها هزار کودک متولد شده در نوار غزه اجرایی می‌شود. البته در این میان باید گفت واکسیناسیون فلج اطفال کودکان غزه می‌تواند اقدامی مفید و موثر در میان جنگ و بمباران همه روزه غزه توسط هواپیما‌های جنگنده رژیم صهیونیستی باشد تا شاید بتواند مانع از شیوع گسترده و غیرقابل کنترل بیماری فلج اطفال در میان کودکان و نوزادان این باریکه شود.

اما نکته مهم در این میان این است که اگرچه طرح سازمان بهداشت جهانی برای واکسیناسیون ۶۴۰ هزار کودک زیر ۱۰ سال فلسطینی در نوار غزه می‌تواند گام مثبتی در جهت کنترل این بیماری بسیار شایع و خطرناک در غزه محسوب شود ولی با توجه به یازده ماه جنگ در این باریکه و تخریب و ویرانی گسترده اماکن و مراکز بهداشتی و درمانی در این شهر نمی‌تواند جوابگوی نیاز‌های فراوان و رو به گسترش بهداشتی و درمانی مردم غزه باشد و در این راستا باید کشور‌های جهان در کنار نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به تامین و برطرف کردن نیاز‌های بهداشتی و درمانی مردم غزه وارد عمل شوند.

از طرف دیگر، در آن سوی میدان باید اذعان کرد که نقش رژیم صهیونیستی در رشد و گسترش مسائل و مشکلات فراوانی که مردم غزه در این روز‌ها با آنها دست به گریبان هستند غیرقابل انکار است و تداوم جنگ غزه از سوی این رژیم و ادامه‌دار بودن بمباران همه روزه این باریکه موجب نابودی و تخریب بیش از پیش اماکن و مراکز غیرنظامی به ویژه بیمارستان‌ها و مراکز خدماتی و درمانی غزه شده است.

در پایان باید گفت جنگی که رژیم صهیونیستی به مردم غزه تحمیل کرده آنچنان خسارات گسترده و سنگینی به اماکن و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی غزه وارد آورده است که مردم این باریکه بدون کمک‌های بین‌المللی و جهانی قادر به تامین نیاز‌های پزشکی و درمانی خود نبوده و نخواهند بود.پ

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها