آیا رژیم صهیونیستی از محور «فیلادلفیا» عقب‌نشینی می‌کند؟

موضع‌گیری رئیس «موساد» مبنی بر موافقت رژیم صهیونیستی با خروج از محور «فیلادلفیا» در مرحله دوم توافق آتش‌بس، سوال‌های زیادی را در میان طرفین این جنگ ایجاد کرده که آیا به راستی ارتش این رژیم از این گذرگاه بسیار مهم و حساس عقب‌نشینی می‌کند یا خیر.
کد خبر: ۶۸۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۰ - 05September 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از آنکه «دیوید بارنیا» رئیس «موساد» در سخنان روز گذشته خود در گفتگو با رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرد که نظامیان این ارتش رژیم در مرحله دوم توافق مبادله از محور «فیلادلفیا» خارج خواهند شد، کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی، سخنان و اظهارنظر‌های گوناگونی را پیرامون این سخنان رئیس «موساد» مطرح کردند.

آیا رژیم صهیونیستی از محور «فیلادلفیا» عقب‌نشینی می‌کند؟

اما موضوع بسیار جالب توجه که نشان از بروز اختلافات اساسی و بنیادین مابین سران و مقامات رژیم صهیونیستی دارد این است که «دیوید بارنیا» رئیس موساد به میانجی‌گران در زمینه مبادله اسیران و آتش‌بس در غزه اعلام کرده است که «اسرائیل» برخلاف موضع آشکار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم، با عقب‌نشینی کامل از محور «فیلادلفیا» در چارچوب مرحله دوم از توافق احتمالی با حماس موافقت کرده است.

در این میان یکی از رهبران به موضوع عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از گذرگاه «فیلادلفیا» در مرحله دوم توافق آتش‌بس واکنش نشان داد و گفت که «موساد» به میانجی‌گران گفته است، اشغالگران در مرحله دوم از توافق از محور فیلادلفیا خارج خواهند شد و این از جانب مقاومت فلسطین قابل پذیرش نیست. این موضوع یعنی مقاومت فلسطین به غیر از خروج کامل سربازان اسرائیلی از این گذرگاه در همان مرحله نخست توافق راضی نمی‌شوند.

حال موضوعی که موجب شده تا این رهبر حماس با طرح رژیم صهیونیستی مخالفت کند شناخت آنها از دشمن صهیونیستی در طول سالیان اخیر است. زیرا با توجه به نوع رفتار و سابقه عملکرد این رژیم در جریان توافقات گذشته انجام شده، تضمین قطعی وجود ندارد که مرحله دومی هم در جریان این توافق آتش‌بس در کار باشد. حال چه برسد به اینکه اگر این توافق به مرحله دوم هم برسد رژیم صهیوینستی به قول خود عمل کند.

اگر بخواهیم بیشتر جزئیات طرح خروج نظامیان ارتش «اسرائیل» از محور «فیلادلفیا» بپردازیم باید به این نکته توجه کنیم که یک منبع آگاه در رژیم صهیونیستی به مذاکرات نیز اعلام کرد که ارتش این رژیم در مرحل اول توافق در محور «فیلادلفیا» می‌ماند و در صورتی که همه چیز درست پیش برود و طرفین از اقدامات یکیدگر رضایت داشته باشند، با اجرایی کردن مرحله دوم آتش‌بس از این گذرگاه بسیار مهم و حساس عقب‌نشینی خواهند کرد.

از طرف دیگر انتشار خبر خروج نظامیان صهیونیست از محور «فیلادلفیا» آنقدر داخل سرزمین‌های فلسطین اشغالی سر و صدا به پا کرده است که روز گذشته کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی این گزارش را رد نکرده است، اما کابینه جنگ این رژیم نیز تاکنون این موضوع خروج از «فیلادلفیا» را بررسی نکرده است.

تمامی این موضوعات و مسائل در شرایطی است که «بنیامین نتانیاهو» بار‌ها و بار‌ها به صراحت اعلام کرده که قصد هیچگونه عقب‌نشینی را از محور «فیلادلفیا» نداشته و همچنان هم نخواهد داشت. اما کارشناسان و صاحب نظران اعتقاد دارند که در پشت پرده مخالفت نتانیاهو با طرح توافق آتش‌بس غزه «ایتامار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ» دو وزیر افراطی و تندرو کابینه او قرار دارند که مدام او را به سرنگونی کابینه، تهدید می‌کنند.

این در حالی است که حماس بر خواسته‌های خود در خصوص خروج کامل ارتش اشغالگر از باریکه غزه از جمله محور «فیلادلفیا»، گذرگاه «رفح» و کریدور «نتزاریم» به عنوان بخشی از توافق، تاکید دارد. حماس اعلام کرده که اگر ارتش رژیم صهیونیستی این مناطق را ترک نکند هیچ توافق آتش‌بسی با این رژیم به امضاء نخواهد رساند.

البته وضعیت پیچیده و دشوار مابین رژیم صهیونیستی و گروه حماس از یک طرف و تمایل و فشار آمریکا برای انجام توافق آتش‌بس و پایان جنگ غزه به دلیل درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری این کشور از طرف دیگر، شرایطی را پدید آورده که پیش‌بینی می‌شود کاخ سفید دو طرف جنگ غزه را با طرح پیشنهادات سخت و دشواری تحت فشار شدید برای آتش‌بس قرار بدهد.

بر همین اساس هم روز گذشته بود که برخی از رسانه‌های آمریکایی فاش کردند «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد پیشنهادی در مورد آتش‌بس در غزه ارائه کند که برای «اسرائیل» و گروه «حماس» غیرقابل مذاکره و چانه‌زنی است. موضوعی که نشان از رسیدن جنگ غزه و به دنبال آن مذاکرات آتش‌بس بین دو طرف به مرحله‌ای بسیار حساس و سرنوشت ساز دارد.

در پایان باید گفت در همین راستا «آکسیوس» خبر داده است که دولت آمریکا نسخه به روز شده پیشنهاد تبادل اسرا و توافق آتش‌بس را در روز‌های آینده به «اسرائیل» و گروه حماس ارائه خواهد کرد و به هر دو طرف یک هفته فرصت می‌دهد تا تنها با یک کلمه «نه» یا «بله» پاسخ بدهند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها