به گزارش دفاعپرس از یزد، «سید رضا صالحی امیری» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که پیش از ظهر امروز در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد، با اشاره به لزوم تغییر نگاه داخلی به اهمیت توسعه گردشگری، بر شکستن قفل ایرانهراسی در راستای جذب گردشگران بیشتر به کشور اظهار کرد: میزبانی یزد از اجلاس ACD در آبانماه میتواند به سکوی شکستن این زنجیره تبدیل شود.
وی از مردم یزد بهعنوان انسانهایی با فضیلت، پرتلاش و خونگرم یاد کرد و افزود: صحبتهای نمایندگان و فعالان بخش خصوصی را یادداشت و در ستادی در تهران پیگیری و در مورد آنها تصمیمات لازم در قالب تفاهمنامهای اتخاذ خواهد شد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: تجربه ۴۳ ساله ما نشان میدهد که باید تصمیمات ما منجر به عمل بر پایه دانش باشد، لذا بلافاصله پس از این نشست، در تهران پیگیر این خواستهها خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: صنایع دستی یزد کمتر از ظرفیت گردشگری آن نیست و لذا باید احیا شود چراکه صنایع دستی هم اشتغال و تولید را در بر میگیرد.
صالحی امیری با اشاره به ضعف صنایع دستی در صادرات، این بخش را نیازمند جهش دانست و گفت: این جهش با جذب گردشگر دستیافتنی است.
وی با بیان اینکه نیازمند مدیریت کارآمد در حوزه گردشگری هستیم، اظهار کرد: باید مدیران این حوزه توانمند و کارآمد باشند.
وزیر میراث فرهنگی در پایان نیز تأکید کرد: یزد یکی از سکوهای توسعه ملی است و باید به این باور برسیم که سرمایهگذاری در این استان به توسعه کشور کمک خواهد کرد.
صالحی امیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: یزد نماد وفاق و توافق ملی است و میتوان یزد را هم در کثرت ارزشهای دینی و هم در عرصه انسجام و وفاق مدیریتی بهعنوان الگویی در این خصوص در سطح کشور معرفی کرد.
وی با بیان اینکه آمارها نشان میدهد که یزد به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده و لذا باید موانع تکمیل طرحهای نیمهتمام گردشگری استان را از پیش رو برداشت، عنوان کرد: هماکنون ۲۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان طرح در دست اقدام تنها در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان داریم و آمارها بیانگر شکل گرفتن حرکتهای جدیدی برای توسعه این استان است.
وزیر میراث در ادامه لازمه نخست در این حوزه را تغییر نگاه و تبدیل گردشگری به اولویت امروز ایران ذکر کرد و گفت: اولویتبخشی تمام کشورهای موفق در جذب گردشگر و سرمایهگذار، حوزه گردشگری است، بنا بر این الزاماً باید از این نقطه کنونی عبور کنیم چراکه تا زمانی که اولویت اول کشور، نفت و پتروشیمی باشد نمیتوانیم در توسعه گردشگری اقدامی اساسی رقم بزنیم.
وی با تأکید بر این مطلب که باید برای برداشتن قدمهای بلند آماده شویم و لازمه آن داشتن وفاق ملی است، اظهار کرد: باید قفل ایران هراسی نیز شکسته شود و با عزم ملی این نگاه را در جهان تغییر دهیم چراکه در غیر این صورت در تأمین و جذب گردشگر دچار مشکل خواهیم شد.
صالحی امیری برگزاری اجلاس ACD به میزبانی یزد در آبانماه امسال را نقطه آغازین این حرکت دانست و گفت: یزد در امنیت زبانزد است و لذا امیدواریم با این میزبانی، علاوه بر شکستن قفل ایران هراسی، شاهد جذب موج جدیدی از گردشگران از این کشورها باشیم و یزد سکویی برای شکستن زنجیره ایران هراسی باشد.
وی با بیان اینکه باید درک روشنی در مورد توسعه گردشگری و اینکه حضور گردشگر منجر به افزایش قدرت ملی خواهد شد، داشته باشیم، تصریح کرد: وقتی نفت ما در کشورهای دیگر سوخته و دود میشود، هیچ آوردهی فرهنگی برای کشورمان نخواهد داشت ولی حضور گردشگران باعث افزایش قدرت نرم برای کشورمان خواهد شد.
وی گفت: باید باور داشته باشیم که بخش خصوصی راه نجات گردشگری ایران است و اتکا به دولت، ما را به جایی نخواهد رساند؛ همانگونه که طی ۴۳ سال گذشته نرسانده است.
وزیر گردشگری ادامه داد: در همین راستا نیز باید سرمایهگذار در این کشور، مقدس و سرمایهگذاری نیز تقدیس شود و این با برداشتن موانع تحقق خواهد یافت.
وی با بیان اینکه امروز ۴۰۰ همت در قالب ۲ هزار و ۴۶۰ طرح در حوزه گردشگری روی زمین مانده است، گفت: باید به کمک بخش خصوصی آنها را تکمیل کنیم و در این راستا باید موانع سرمایهگذاری بخش خصوصی از پیش روی آنها برداشته شود.
صالحی امیری خواستار تخصیص بودجه برای حوزه گردشگری با تعامل با نمایندگان مجلس در سراسر کشور شد و گفت: باید مداخله مستقیم در تغییر نگاه مجلس به گردشگری داشته باشیم.
وی گفت: باید سهم دولت، بخش خصوصی و دستگاههای صنعتی و معدنی در استان برای تکمیل و توسعه طرحهای گردشگری یزد مشخص شود و چهره یزد را از این طریق تغییر داد.
وزیر میراث فرهنگی دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: باید برای توسعه گردشگری کشور، تبلیغاتی قدرتمند داشته باشیم و تصویر کشورمان را آنچنان که هست به جهانیان معرفی و نمایش دهیم.
وی با اشاره به تبلیغات هنگفت کشورهای همسایه، رسانه را یکی از ابزارها و ظرفیتهای قدرتمند برای تبلیغ گردشگری کشورمان خواند.
انتهای پیام/