روسیه: عضویت اعضای ناتو در بریکس منع قانونی ندارد

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به درخواست ترکیه برای پیوستن به گروه اقتصادهای نوظهور بریکس گفت که هیچ قانونی برای منع عضویت اعضای ناتو در این گروه وجود ندارد.
کد خبر: ۶۸۸۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳ - 06September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سرگئی لاوروف، درباره چشم انداز نزدیک شدن ترکیه به گروه بریکس با توجه به عضویت این کشور در ناتو و تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا افزود که این گروه هیچ قانونی ندارد که اعضای برخی ائتلاف‌ها را از داشتن روابط با آن منع کند.

روسیه: عضویت اعضای ناتو در بریکس منع قانونی ندارد

پیش از این، یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه تأیید کرد که ترکیه برای مشارکت کامل در بریکس درخواست داده و این موضوع اکنون در حال بررسی است.

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه آر بی سی روسیه در حاشیه مجمع اقتصاد شرق، گفت: درباره عضویت در ناتو و درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا که ترکیه تقریباً ۷۰ سال در این وضعیت قرار دارد، باید بگویم، همانطور که یک مقام ترکیه اخیراً گفته، گروه بریکس هیچ قانونی ندارد که بگوید اعضای برخی ائتلاف‌ها نمی‌توانند با این گروه ارتباط داشته باشند.

بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی است.

مجمع اقتصاد شرق روز سه شنبه آغاز شد و تا جمعه ادامه خواهد داشت. این مجمع توسط دانشگاه فدرال خاور دور در شهر ساحلی «ولادی وستوک» روسیه در اقیانوس آرام در حال برگزاری است.

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابعی گزارش داد که آنکارا چندین ماه پیش به طور رسمی درخواست عضویت در گروه اقتصاد‌های نوظهور بریکس را داده است.

براساس این گزارش، ترکیه به دنبال تقویت نفوذ خود در دنیا و گسترش روابط با کشور‌های در حال توسعه است. به علاوه منفعت عضویت در بریکس برای ترکیه، ناشی از پیشرفت کُند در روند پذیرش این کشور در اتحادیه اروپا و همین طور اختلافات آنکارا با اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

به نوشته بلومبرگ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه باور دارد که غرب در حال از دست دادن موقعیت خود به عنوان محور ژئوپلیتیکی در دنیاست و از این رو علاقمند به گسترش روابط با کشور‌های در حال توسعه و بازیگران مختلف در جهان چند قطبی است.

قرار است نشست سران بریکس طی روز‌های ۲۲ تا ۲۴ ماه اکتبر (اول تا سوم آبان‌ماه) به میزبانی شهر کازان روسیه برگزار شود و احتمالا موضوع درخواست ترکیه نیز در این نشست مطرح خواهد شد.

بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شد و سپس آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به آن پیوست. (۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۲) نیز کشور‌های ایران، مصر، امارات، عربستان سعودی و اتیوپی به این گروه پیوستند.

در حال حاضر روسیه ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده دارد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار