پاسخ قاطع نیروهای مسلح به اقدامات خصمانه دشمنان در عرصه دریا

اقدامات خصمانه آمریکا و هم‌پیمانانش برای قطع صادرات نفت ایران با پاسخ‌های قاطعانه ارتش و سپاه در عرصه دریا مواجه شده و ناکام مانده‌ است.
کد خبر: ۶۸۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۸ - 08September 2024

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ «دریا عرصه رویارویی قدرتمندانه با دشمنان و در عین حال فعالیت مؤثر و همکاری با دوستان است، و دسترسی به آب‌های آزاد، اتصال به چهار گوشه‌ی جهان از راه دریا و امکان دفاع از کشور در بستر دریا از جمله برکات دریاست»؛ از ۹ سال قبل که این جملات از سوی امام خامنه‌ای خطاب به فرماندهان نیروی دریایی ارتش مطرح شد تا به امروز، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران شرایط جدید و مأموریت‌های متفاوت‌تری را نسبت به گذشته تجربه کرده است.

پاسخ قاطع نیروهای مسلح به اقدامات خصمانه دشمنان در عرصه دریا

تحریم‌های متعدد به‌ویژه تحریم نفتیِ ایران از عوامل اصلی در این زمینه بوده و لزوم تداوم فعالیت‌های اقتصادی موجب شده است که نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه در عرصه حراست از خطوط کشتیرانی کشور و تأمین امنیت شناور‌ها و نفتکش‌های حامل نفت ایران تدابیر و اقدامات جدیدی را در دستور کار خود قرار دهند.

سخنان روز گذشته‌ی سرلشکر «سلامی» فرمانده کل سپاه درباره نبرد دریایی ایران و رژیم صهیونیستی نیز مؤید همین مطلب است.

آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آن‌ها برای قطع و یا کاهش صادرات نفت ایران اقدامات خصمانه متعددی را طی سال‌های گذشته انجام داده‌اند که با پاسخ‌های قدرتمندانه ایران در عرصه دریا مواجه شده و در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده‌اند.

در همین زمینه، ۱۴ شناور ایرانی در دریا‌های مدیترانه و سرخ هدف قرار گرفتند که پس از شناسایی رژیم صهیونیستی به عنوان عامل اصلی این تهاجمات، شناور‌های این رژیم جنایتکار از اقیانوس هند گرفته تا سایر نقاط مورد اصابت پرتابه‌های ایران قرار گرفت و بنا به گفته‌ی سرلشکر سلامی، پس از زدنِ پنجمین کشتی، صهیونیست‌ها تسلیم شدند و اعلام کردند که نبرد کشتی‌ها را متوقف می‌کنند؛ اما جمهوری اسلامی ایران به منظور نشان دادن قاطعیت خود برای مقابله با هرگونه تهدید و همچنین تأمین امنیت خطوط کشتیرانی خود، هفت فروند دیگر از کشتی‌های صهیونیست‌ها را هم هدف قرار داد تا هم آن‌ها و هم متحدان غربی‌شان بدانند که درگیری با ایران در هر عرصه‌ای به‌ویژه در دریا‌ها تاوان سختی برایشان در پی خواهد داشت.

توقیف یک نفتکش ایرانی توسط انگلیسی‌ها در جبل‌الطارق نیز با توقیف یک نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسخ داده شد و انگلیسی‌ها ناچار به رفع توقیف شناور ایرانی شدند.

همچنین دو فروند شناور ایرانی نیز که توسط یونان توقیف شده بودند، در پی اقدام متقابل ایران علیه کشتی‌های یونانی، رفع توقیف و رهسپار مقصد اصلی خود شدند.

بازگرداندن نفتکش متخلفی که حامل نفت سرقتی از ایران بود و تحت حمایت ناو‌های جنگی آمریکا نیز قرار داشت، از دیگر مأموریت‌های مهمی بود که نیرو‌های سپاه موفق به انجامِ آن شدند. در این ماجرا شناور‌های رزمی ایران و آمریکا در فاصله بسیار کمی از هم صف‌آرایی کردند و نهایتاً این ایران بود که اراده خود را بر تفنگداران دریایی آمریکا دیکته کرد و موفق به انتقال شناور مذکور به سواحل خود شد.

آمریکا برای ضربه زدن به روند صدور نفت ایران تلاش‌های متعددی را انجام داده ، اما همواره با پاسخ‌های قاطعانه ایران مواجه شده است. در همین رابطه، ارتش جمهوری اسلامی ایران نفتکش «ادونتیج سوییت» متعلق به آمریکا را در دریای عمان توقیف کرد. 

ارتش جمهوری اسلامی در راستای حراست از منافع کشورمان در دریاها، چندی بعد نفتکش «سوئز راجان» را هم که با هدایت آمریکا نفت ایران را سرقت کرده بود، توقیف کرد. این کشتی به منظور گمراه ساختن نیرو‌های ایرانی، به «سنت نیکولاس» تغییر نام داده بود؛ اما در پی اقدامات اطلاعاتی صورت‌گرفته، شناسایی و پس از توقیف به سواحل کشورمان هدایت شد.

بر اساس آنچه بیان شد، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در راستای چرخش چرخ اقتصاد کشور و حراست از منافع کشورمان در اقصی‌نقاط دنیا نقش تأثیرگذاری داشته و اراده خود را در این زمینه بر دشمنان تحمیل کرده است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار