جعفری: تنها راه شکست دشمن مقاومت است/ باور پایداری را باید در جهان توسعه دهیم

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اندیشه و باور ملت فلسطین را مبتنی بر فرهنگ پایداری دانست و گفت: تنها راه شکست دشمن در تمامی عرصه‌ها، مقاومت و پایداری است و این امر، بیش از آنکه میدانی باشد، اندیشه‌ای و فکری است.
کد خبر: ۶۸۹۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶ - 08September 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، دکتر «علی‌اصغر جعفری» معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آیین رونمایی از پوستر یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری که امروز (یکشنبه) در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری ۱۰ دوره کار علمی، اقدام ارزشمند و پُرزحمتی است و آمار از نظر کمی و آثار از نظر کیفی نشان می‌دهند که این کنگره در جای خوبی قرار دارد.

جعفری: تنها راه شکست دشمن مقاومت است/ باور پایداری را باید در جهان توسعه دهیم

وی افزود: فرهنگ پایداری بخش جدانشدنی اندیشه اسلام ناب است و ما معتقدیم که «پایداری» به معنای جنگ و جنگ‌طلبی نیست؛ بلکه به معنای ایجاد ظرفیت برای صلح، عدالت و مقابله با متجاوز است و یک مکتب فکری و اندیشه بلند است که اگر درست از آن استفاده شود، صلح و فرهنگ دوستی را گسترش می‌دهد.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: «پایداری» بیش از آنکه متکی بر اقدام باشد، وابسته به اندیشه و باور است. ما بایستی باور پایداری را در میان اقوام و جهان توسعه دهیم. در این صورت، این کار، خودش به تحقق پایداری و ایجاد صلح و بازدارندگی کمک می‌کند.

جعفری افزود: ادبیات پایداری طلایه‌دار فرهنگ و اندیشه پایداری است. تجربه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت و پیروزی بر جریان داعش در دنیا و غرب آسیا از جمله تجارب موفق در این زمینه و ایستادگی و پایداری مردم غزه و فلسطین نزدیک‌ترین تجربه در این مورد است.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه مردم فلسطین به فرهنگ پایداری باور داشتند، ادامه داد: فرهنگ پایداری جزء اندیشه و باور مردم فلسطین است، به همین خاطر توانستند مقابل دشمن تا بنِ دندان مسلح بایستند.

وی با بیان این نکته که تنها راه شکست دشمن، مقاومت و پایداری است، اظهار داشت؛ تنها راه شکست دشمن در همه صحنه‌ها، مقاومت و پایداری است و این امر، بیشتر از آنکه میدانی باشد، اندیشه‌ای و فکری است.

جعفری ادامه داد: این جریانی که در کرمان راهبری می‌شود، به بالندگی، توسعه و تعمیق این فکر کمک می‌کند. این کنگره علمی مؤثر بوده است، اما باید بتواند نقش ممتازی در تولید علم و دانش در حوزه پایداری داشته باشد و با تجربه‌ای که از یک دهه تلاش در برگزاری این کنگره کسب شده، باید بتوانیم ظرفیت‌های جدیدی را در داخل و خارج از کشور ایجاد کنیم.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه باید بخش بین‌المللی در این کنگره ایجاد کنیم، ادامه داد: خوب است ما تلاش کنیم بخش بین‌المللی را در کنگره ملی ادبیات پایداری ایجاد و آن را تقویت کنیم. حوزه مقاومت امروز گسترش بیشتری پیدا کرده و کشور‌های حوزه مقاومت و پایداری که با دشمن استکبار به مقابله بر می‌خیزند، کم نیستند و اندیشمندان، نخبگان و فرهیختگانی که آزاده هستند و این فرهنگ را می‌پذیرند، می‌توانند به رشد این اندیشه و تقویت مبانی فکری آن کمک کنند.

وی افزود: دانشگاه‌های کشور باید در این کنگره مشارکت داده شوند. دانشگاه کرمان باید محوریت خود را حفظ کند و از ظرفیت‌های علمی مرتبط با این موضوع کمک بگیرد.

جعفری با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی ماهانه در دانشگاه‌های کشور، گفت: خوب است ماهی یک بار نشست‌های علمی در دانشگاه‌های متعدد کشور برگزار شود که خروجی این نشست‌ها به توسعه فرهنگ، انتقال دانش و ایجاد ادبیات فاخر کمک می‌کند. ما این را محدود به برگزاری سالانه یا ارسال تعدادی مقاله نکنیم. نشست‌های تخصصی با حضور اساتید و صاحب‌نظران و ارتباط تصویری با تمام نخبگان دنیا می‌تواند این ظرفیت را فراهم کند و تأثیرگذاری این کنگره را بیشتر کند. اگر حداقل ماهی یک نشست داشته باشیم، به قوام و توسعه کار کمک می‌کند.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه دبیرخانه و دست‌اندرکاران این رویداد بایستی به‌سمت ایجاد نظریه پایداری حرکت کنند، اظهار داشت: دبیرخانه و دست‌اندرکاران این رویداد که این کنگره را دارند طی یک دهه برگزار می‌کنند، بایستی به‌سمت ایجاد نظریه علمی «پایداری» حرکت کنند؛ یعنی خروجی این نشست‌های علمی به یک نظریه علمی پایداری بینجامد که از ظرفیت علمی مناسب برخوردار باشد و با بهره‌گیری از نخبگان مرتبط جهانی و برخی از اندیشمندان بزرگ کشورمان به این سمت برویم که بتوانیم نظریه‌ای در این حوزه داشته باشیم که مبنای نگاه‌های علمی برای همه کسانی قرار بگیرد که دارند در این حوزه کار می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر افق کار طراحی شود و به یک نظریه علمی در حوزه پایداری برسیم و مبنای همه اقدامات علمی در آینده قرار بگیرد یا حلقه وفاقی میان نخبگان شود، می‌تواند مؤثر باشد. بهره‌گیری از این ظرفیت برای رساله‌های دکتری ظرفیت خوبی است و بخشی از این ادبیات باید در قالب رساله‌های دکتری یا پایان‌نامه‌های ارشد توسعه پیدا کند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار