معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

اتقان؛ نخستین جشنواره فرهنگی هنری با محوریت فرهنگ کار/ اجراهای تئاتر به سطح کارخانه‌جات می‌روند

چکشیان گفت: جشنواره اتقان اولین رویداد اختصاصی فرهنگی و هنری ویژه فرهنگ‌کار است که به صورت تخصصی به این موضوع می‌پردازد و در سطح کارخانجات مختلف آثار و اجرا‌های نمایشی آن صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۶۸۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸ - 08September 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری جشنواره «اتقان»، رویدادی فرهنگی-هنری با محوریت ارتقای فرهنگ کار که با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ترویج فرهنگ کار، توسط معاونت امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حوزه هنری انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شده است، صبح امروز (یک‌شنبه) با حضور محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا باقری دبیر جشنواره اتقان و در حوزه هنری برگزار شد.

اتقان؛ نخستین جشنواره فرهنگی هنری با محوریت فرهنگ کار/ اجراهای تئاتر به سطح کارخانه‌جات می‌روند

محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست با طرح این سوال‌که چرا فرهنگ کار و تلاش مسئله این وزارتخانه به‌عنوان یک اولویت قرار گرفته است، عنوان کرد: درباره فرهنگ کار صحبت‌هایی شده و کار‌هایی صورت گرفته است، اما برای شناخت اهمیت و جایگاه فرهنگ کار و تلاش و نسبت آن با موضوعات و مسائل کشور، نیاز به کار دقیق مطالعاتی داریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح تعریف کار گفت: معمولا آن‌گاه که حرف از فرهنگ کار است ما فکر می‌کنیم می‌دانیم درباره چه‌چیزی صحبت می‌کنیم درحالی که تعاریف مختلف و متنوعی از این مقوله بیان می‌شود و ما در یک فعالیت مطالعاتی ۲۴ مولفه مانند وجدان‌کاری، مسوولیت‌پذیری، تعاون و کار گروهی و یادگیری که هر کدام قسمتی از فرهنگ کار هستند را احصا کردیم که در تعریف فرهنگ کار نقش دارند.

 وی مولفه‌هایی مانند درآمد و مخارج، درآمد و تلاش، سبک رهبری مدیران و هویت کاری را از عوامل موثر بر سطح کیفیت کار دانست که موجب ارتقاء یا نزول سطح آن می‌شود.

چکشیان با بیان اینکه جهش تولید می‌تواند مسائل کشور را حل کند، ادامه داد: رهبر انقلاب تاکید کردند، مهمترین مسئله امروز کشور اقتصاد است و در همین راستا تولید اهمیت دارد؛ و مهم‌ترین مسئله تولید مشارکت مردم است که ارتقاء فرهنگ کار که اثرات تربیتی بر فرد و جامعه دارد در آن اهمیت پیدا می‌کند. براساس این ضرورت‌ها سند کار و تلاش توسط شورای فرهنگ عمومی ابلاغ شد که برای اجرایی آن ستاد نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار را شکل دادیم تا مسئله ارتقاء فرهنگ کار دنبال شود و به همین منظور چهار راهبرد برای آن پیش‌بینی شد که جشنواره اتقان یکی از بخش‌های این راهبرد است. 

اتقان؛ نخستین جشنواره فرهنگی هنری با محوریت فرهنگ کار/ اجراهای تئاتر به سطح کارخانه‌جات می‌روند
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خوشبختانه ما امروز از مسئله پیدا کردن فرصت شغلی عبور کرده‌ایم و نرخ بیکاری به ۷ درصد رسیده است، ادامه داد: مشکل امروز کارفرمایان نیروی کاری ماهر و باانگیزه است لذا چالش جدیدی که در بسیاری از جا‌ها با آن روبرو هستیم، نیروی کار متخصص است که جریان ملی نهضت مهارت‌آموزی در همین راستا شکل گرفت.

وی رابطه‌ی بین «تلاش و درآمد» را از دیگر مباحث مهم عرصه فرهنگ کار دانست و تاکید کرد: اشتغال‌پذیری یک مسئله‌ی فراتر از فرصت شغلی است که فرهنگ کار در اینجا تعیین‌کننده است و سند ملی کار که در چهار راهبرد طراحی و مطرح شده است اگر دنبال شود می‌تواند موجب تغییر و تحولاتی در عرصه فرهنگ کار شود.
چکشیان تغییر مفاهیم فرهنگ کار از ذهنیت به الگوسازی و ترویج نمونه‌های برتر را یک ضرورت دانست و ادامه داد: جشنواره فرهنگی هنری اتقان در راستای جریان‌سازی فرهنگی رسانه‌ای شکل گرفته است تا محصولات و محتوا‌های فرهنگی هنری رسانه‌ای از طریق نمایش، اکران و ترویج بتواند بر روی نخبگان و عامه جامعه و هنرمندان در موضوع فرهنگ کار تاثیربگذارند. در گذشته در این راستا برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح جامعه کارگری سابقه داشته است، اما جشنواره اتقان اولین رویداد اختصاصی فرهنگ‌کار است که به صورت تخصصی به این موضوع می‌پردازد و در سطح کارخانجات مختلف آثار و اجرا‌های آن صورت می‌گیرد.

سپس، محمدرضا باقری، دبیر جشنواره درخصوص آثار رسیده به جشنواره عنوان کرد: آخرین روز اسفند سال گذشته بود که فراخوان جشنواره اتقان منتشر شد و آخرین مهلت ثبت‌نام با مقداری جابه‌جایی بخاطر شهادت رئیس‌جمهور محترم صورت گرفت لذا ۲۰ مرداد آخرین مهلت ارسال آثار شد و ۲۶ شهریور آیین اختتامیه این رویداد خواهد بود.

اتقان؛ نخستین جشنواره فرهنگی هنری با محوریت فرهنگ کار/ اجراهای تئاتر به سطح کارخانه‌جات می‌روند

دبیر جشنواره اتقان در تشریح برنامه‌های این رویداد گفت: در حلقه‌ی رندادن، افتتاح نمایشگاه تجسمی در گالری عالی حوزه هنری، نشست تخصصی داستان‌نویسی ۲۶ شهریور در سالن صفارزاده، عصر شعر اتقان در سالن هراتی حوزه هنری و اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی در سالن‌های مهر و ماه حوزه هنری برنامه‌هایی است که برای اختتامیه این رویداد تدارک دیده شده است و شرکت در این برنامه‌ها برای عموم آزاد است. 

وی درباره انار آثار رسیده به جشنواره عنوان کرد: در مجموعه ۲ هزار ۵۴۵ اثر به جشنواره رسیده است که ۱۷۸ اثر در بخش پوستر، ۲۸۵ اثر کارتن، ۹۴۶ تک عکس، ۱۰۰۱ مجموعه عکس، ۹۶ شعر طنز، ۱۷۰ شعر، ۱۰۱ نثر طنز، ۲۰۵ داستانک، ۲۰۵ داستان کوتاه، ۲۵ استندآپ کمدی، ۴۷ تئاتر کوتاه صحنه‌ای و ۶۰ تئاتر خیابانی است و استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین و استان کردستان کمترین مشارکت را در جشنواره داشتند. 

این جشنواره در چهار بخش هنر‌های تجسمی (پوستر، کارتون و عکس) طنز (شعر، نثر و استندآپ کمدی) شعر (داستانک و داستان کوتاه) و هنر‌های نمایشی (تئاتر خیابانی، تئاتر کوتاه صحنه‌ای) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار