حمیدی مقدم: همکاری نهادها، به سینمای مستند جان می‌دهد

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاکید براینکه مسیر آینده سینما از تولید مشترک می‌گذرد، گفت: همکاری نهادها برای تولید مشترک به سینمای مستند جان می‌دهد.
کد خبر: ۶۸۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵ - 08September 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، دومین روز از رویداد ارائه طرح مستند «پرتاب»، امروز یکشنبه ۱۸ شهریورماه با حضور مستندسازان منتخب و سرمایه‌گذاران در پردیس چارسو برگزار شد.

حمیدی مقدم: همکاری نهادها، به سینمای مستند جان می‌دهد

حامد شکیبانیا تهیه‌کننده مستند و مجری رویداد «پرتاب»، در دومین روز از این رویداد، ضمن خیرمقدم به حاضران در سالن اظهار داشت: با تکیه بر تجربیات روز گذشته، دومین روز از این رویداد را شروع می‌کنیم. روز گذشته در داخل سالن و بیرون از آن، صحبت‌های بسیار خوب و پر حرارتی داشتیم. در همین ابتدا می‌خواهم دو نکته را عرض کنم. اول اینکه، طرح‌هایی که ارائه شده شامل پیش‌بینی هزینه است که ممکن است از نظر سرمایه‌گذاران این عدد و ارقام درست نباشد. ولی باید توجه داشت که این قیمت پیشنهادی است و قیمت نهایی به مذاکره بین دو طرف بستگی دارد.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که ماهیت پیچینگ با حضور تعدادی از سرمایه‌گذاران این است که کار‌های مشارکتی انجام شود و در کنار هم بتوانند کار‌ها را پیش ببرند.

حنیف شهپرراد و آریان عطارپور با طرح «سه متر مربع»، ارائه طرح روز دوم رویداد «پرتاب» را آغاز کردند. محسن شیرزایی دومین ارائه را با طرح «متولد هامون» داشت که بعد از صحبت‌های خود به پرسش نمایندگان سرمایه گذاران پاسخ داد.

آرمان قلی‌پور دشتکی با طرح «من کبوترم»، مستندساز بعدی بود که به ارائه طرح خود پرداخت. چهارمین ارائه طرح مربوط به محسن کولیوندی با عنوان «داستان یک شهر» بود. ابراهیم مرادی مستندساز دیگری بود که طرح «نغمه» را در دومین روز از رویداد «پرتاب» ارائه داد.

در ادامه دومین روز از رویداد «پرتاب»، میترا مهتریان طرح «مروارید سیاه» را ارائه و به پرسش‌های نمایندگان سرمایه‌گذاران پاسخ داد. «مردن برای زیستن» طرحی از فرید میرخانی برای رویداد «پرتاب» بود.

محمود ناظری و عرفان قاسم‌پور با طرح «کبود تنها» در جلسه ارائه طرح شرکت کردند.

شروین وحدت و پیام عزیزی مستندسازان بعدی بودند که طرح «چشمه‌های باروری» را در حضور نمایندگان سرمایه گذاران ارائه دادند. در بخش بعدی این رویداد، جواد وطنی طرح «راپل» را ارائه داد.

آبتین شمیلی آخرین مستندسازی بود که طرح «کلوزآپ» را از لندن و به صورت تماس تصویری برای حاضران ارائه داد.

در ادامه حامد شکیبانیا گفت: برگزاری «پرتاب» تجربه بسیار خوبی بود، می‌شود در دوره‌های بعد قبل از رسیدن به بخش ارائه، طرح‌ها توسط گروهی از منتور‌ها چکش کاری شوند. نکته مهم دیگر این است که نمایندگان سرمایه‌گذاران اختیار بیشتری داشته باشند و بودجه برای چنین رویداد‌هایی درنظر گرفته شود.

محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان رویداد «پرتاب» با حضور در سالن شماره ۲ طبقه هفت پردیس چارسو گفت: خوشحالم که علاوه بر بخش‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی از بخش خصوصی هم نمایندگانی در این جلسات حضور داشتند. از همه حاضران، مستندسازان و نمایندگان سرمایه‌گذاران و شبکه‌های تلویزیونی که در این راه، به مرکز گسترش کمک کردند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم پیچینگ، بستر مناسب برای تولید مشترک است. این مسئله، نه تنها مسئله سینمای مستند که به تعبیری مسئله سینمای ملی ما است. با همکاری دوستان خود قراری گذاشتیم تا بخش پیچینگ و جذب طرح را از جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» جدا کنیم و واکنش‌هایی که طی این روز‌ها گرفتیم، این موضوع را به خوبی نشان داد که باید این بخش جدا باشد تا تحت تاثیر رویداد بزرگی مانند «سینماحقیقت» قرار نگیرد.

مدیرعامل مرکز گسترش در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: این پله اول بود و از همه کسانی که در این دو جلسه با جدیت حضور داشتند و محور اصلی ساخت و پخش مستند هستند، می‌خواهم تا بیش از پیش پای این اتفاق باشند. این نخستین دوره فرایند کاملی نیست و باید تکمیل شود. افق ما برگزاری رویداد دو روزه با شکل و شمایل متفاوت‌تری است. جلسات ارائه طرح و پیچینگ در خیلی از جا‌ها مخفی‌تر برگزار می‌شود، ولی ما این‌گونه آن را پیش بردیم تا فیلمسازان و ارگان‌ها و کمپانی‌های بیشتری به سمت پیچینگ بیایند و برای حضور در آن تشویق شوند.

حمیدی مقدم مطرح کرد: نکته بسیار مهم این است که دوره تک محصولی گذشته و باید به سمت تولید مشترک برویم. سود سهام در تولید و تقسیم است که تاثیرگذاری فرهنگی بیشتری دارد. راه قطعی که در جشنواره‌ها و کشور‌های دیگر می‌بینیم سرمایه‌گذاری و تولید مشترک است.

وی با اشاره و تاکید بر اهمیت پیچینگ توضیح داد: مرکز گسترش با محدودیت بودجه مواجه است و مثلا فیلمسازی که دارای غنای فکری و تجربه است و برای تولید خود به هزینه بالایی نیاز دارد، چه باید کند؟ این دقیقا جایی است که بحث تولید مشترک خود را نشان می‌دهد. هدف دیگر پیچینگ بحث آموزش و فرهنگسازی است. در برنامه کاری خود بحث آموزش را خواهیم گذاشت، باید کمی صبر و حوصله کنیم و مطمئن باشیم استمرار ما را به نتیجه خوبی می‌رساند.

محمد حمیدی مقدم گفت: از همه دوستانی که همراه ما بودند می‌خواهم مکمل این کار باشیم. ارگان‌ها و شبکه‌ها بیایند و در کنار مرکز کمک کنند تا چنین رویدادی به بهترین شکل ممکن پیش برود، از انجام حرکت‌های موازی پرهیز کنیم و این طرح را گسترش دهیم.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» گفت: امیدوارم دوره‌های بعد دو روز رویداد به صورت بزرگ داشته باشیم. مثل جشنواره سینماحقیقت، جشنواره‌ای وجود داشته باشد و حتی فیلمسازانی که طرح‌های آنها به بخش اصلی راه پیدا نکرد، بتوانند در فضایی غرفه‌ای داشته باشند تا از این طریق با سرمایه‌گذاران ارتباط بگیرند. باید توجه داشت که بدون همکاری کمپانی‌ها و ارگان‌های موثر مستندسازی کار خوبی اتفاق نمی‌افتد. در سینمای مستند با تمام تلاش‌ها و اتفاق‌های پیش آمده و محدودیت‌های سطح بودجه ای، بحث مشارکت یکی از راه‌هایی است که می‌تواند ما را به سمت پروژه‌های بزرگ ببرد.

محمد حمیدی مقدم در پایان گفت: امیدوارم تمام تلاش‌های صورت گرفته در نخستین رویداد ارائه طرح مستند «پرتاب»، منجر به نتیجه شود. امیدوارم در سال‌های آینده ارگان‌ها و موسسه‌ها بتوانند نکات و استراتژی‌های خود را در چنین فضایی تبیین و از مستندسازان حمایت کنند.

رویداد ملی ارائه طرح مستند «پرتاب» شنبه و یکشنبه ۱۷ و ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۳ به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و با حضور ۲۲ سینماگر در پردیس چارسو برگزار شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار