شبکه الجزیره:

مشاور نخست وزیر عراق امضای توافق خروج نیروهای ائتلاف را مرتبط با «وضعیت سیاسی منطقه» دانست

مشاور نخست‌وزیر عراق در امور امنیتی از توافق کشورش با واشنگتن درباره بندهای خروج نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از عراق خبر داد و گفت امضای توافق بین بغداد و واشنگتن بستگی به وضعیت سیاسی منطقه دارد.
کد خبر: ۶۸۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳ - 08September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، مشاور امنیتی «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که بغداد و واشنگتن درباره بندهای خروج نیروهای ائتلاف آمریکایی موسوم به «ائتلاف ضد داعش» از عراق طی ۲ مرحله توافق کردند.

مشاور نخست وزیر عراق امضای توافق خروج نیروهای ائتلاف را مرتبط با «وضعیت سیاسی منطقه» دانست

این مشاور که در خبر اولیه الجزیره نامی از او برده نشد، تصریح کرد که امضای توافق بین بغداد و واشنگتن بستگی به وضعیت سیاسی منطقه دارد.

مشاور السودانی همچنین گفت: یکی از دلایل تأخیر در این توافقنامه، تشدید تنش‌ها در منطقه و ورود نیروهای آمریکایی است.

در همین ارتباط «ثابت العباسی» وزیر دفاع عراق نیز گفت که کمیته های عراق و آمریکا بر سر مساله خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و تداوم شراکت امنیتی به توافق رسیدند.

وی تاکید کرد که عراق و آمریکا در مورد پایان ماموریت نیروهای ائتلاف بین المللی به توافق رسیدند و این توافق دو مرحله ای خواهد بود؛ مرحله اول در سال جاری آغاز و تا سال ۲۰۲۵ میلادی ادامه خواهد داشت و مرحله دوم در سال ۲۰۲۶ میلادی به طور کامل به پایان خواهد رسید.

اخیرا خبرگزاری رویترز به نقل از چندین منبع آگاه خبر داد که آمریکا و عراق پس از حدود ۶ ماه مذاکره در مورد برنامه خروج نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از عراق به تفاهم رسیده اند.

رویترز به نقل از این منابع نوشت که براساس طرح توافق کلی که مستلزم تصویب نهایی از سوی هر دو پایتخت و تعیین تاریخ اعلام آن است، صدها نیروی غربی تا سپتامبر ۲۰۲۵ عراق را ترک خواهند کرد و بقیه این نیروها نیز تا پایان سال ۲۰۲۶ این کشور را ترک خواهند کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار