کنعانی‌مقدم: محور اصلی رایزنی پزشکیان و السودانی مقابله با شبکه نفوذ تل‌آویو در اقلیم کردستان است

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به پیامدهای اولین سفر رئیس جمهوری به عراق گفت: جدای از توافقنامه امنیتی دو کشور ابعاد جدیدتری در رابطه با مسئله مقابله با رژیم صهیونیستی و گروه‌های تجزیه‌طلب در عراق به‌خصوص در اقلیم کردستان باید انجام بشود.
کد خبر: ۶۸۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷ - 09September 2024

«حسین کنعانی‌مقدم» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، در خصوص ابعاد و پیامدهای اولین سفر رئیس جمهوری به عراق اظهار داشت: محور مقاومت تا کنون در عرصه مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی اقدامات موثر را انجام داده است و این سفر از حیث اینکه ایران منشأ و هسته مرکزی محور مقاومت است می‌تواند پیام‌های جدی برای خروج آمریکا از عراق و دیگر کشورهای منطقه داشته باشد.

محور اصلی رایزنی پزشکیان و السودانی؛ مقابله با شبکه نفوذ تل‌آویو در اقلیم کردستان

کنعانی مقدم خاطرنشان کرد: تغییر جدول زمانبندی خروج آمریکا از عراق بسیار حائز اهمیت و یکی از مسائل بسیار مهم و مورد توجه ایران و عراق است. به لحاظ اینکه یکی از مهمترین عوامل تنش و تقویت داعش در عراق حضور آمریکایی‌ها و پایگاه‌های نظامی این کشور است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مسئله بعدی مراسم اربعین و اقداماتی است که عراق انجام داد تا این مراسم به نحو احسن و در امنیت کامل برگزار شود قاعدتاً جمهوری اسلامی از باب قدردانی و تشکر از مسئولین عراقی اقدام خواهد کرد. سفر رئیس جمهوری این امکان را فراهم می‌کند تا ایشان بتواند حضوراً از مسئولین عراقی تشکر و قدردانی کند.

وی افزود: در عین حال خود آقای پزشکیان هم مشتاق زیارت عتبات هستند و بخش مهم روابط ایران و عراق همین مسائل زیارتی و روابط بین شیعیان عراق و ایران و جبهه مقاومت ایران با عراق است. این سفر به لحاظ مسئله اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، به هر حال افق تبادلات تجاری ایران و عراق تا ۵۰ میلیارد دلار قابل توسعه است که هم اکنون در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

کنعانی‌مقدم خاطرنشان کرد: موانعی که در مسیر تجارت بین ایران و عراق وجود دارد باید مرتفع شود، خصوصا در زمینه تجارت مرزی بین دو کشور که می‌تواند به اقتصاد مرزنشینان ایرانی و عراقی کمک کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: خوشبختانه دولت بغداد اخیرا توافقنامه امنیتی که با ایران داشت را به مرحله اجرا درآورد و تمام گروه‌های ضد انقلاب و تروریست را از مرزها به اردوگاه‌های مشخصی اعزام کردند و سلاح‌های سبک سنگین‌شان را خلع کردند که به خوبی نشان دهنده این است که دولت عراق تسلط بر تروریست‌ها پیدا کرده است.

وی افزود: دولت عراق همچنین در اقلیم کردستان در رابطه با کنترل گروه‌های ضد انقلاب توانسته به اهدافی که مطابق توافق‌نامه امنیتی فی‌مابین دو کشور مشخص شده است دست پیدا کند. دولت عراق در موضوعات مختلف و بحرانی بین ایران و عربستان نقش میانجیگر را ایفا کرده است و الان هم بین ایران با کشورهایی همچون مصر و اردن در میانجیگری پیشگام است و تمایلاتی رو برای رفع بعضی از محدودیت‌های سیاست خارجی ما رو دنبال میکند.

کنعانی‌مقدم خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیر عبداللهیان در بحث مسئله حسن جواری با کشورهای همسایه و توسعه روابط با کشورهای منطقه و همسایه پیشتاز بودند. در همین راستا دولت چهاردهم به نظر که گام مهمی را برمی‌دارد در عین حال پیام بسیار مهمی که این سفر دارد این است که سیاست خارجی ما مبتنی بر مقاومت همچنان ادامه خواهد داشت و دولت چهاردهم تمام قد در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده و مانع از توسعه‌طلبی‌های استکبار و صهیونیست می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: جدای از توافقنامه امنیتی ایران و عراق ابعاد جدیدتری در رابطه با مسئله مقابله با رژیم صهیونیستی و گروه‌های تجزیه‌طلب در عراق به خصوص در اقلیم کردستان باید انجام بشود. همچنین همکاری هایی که ایران و سوریه و عراق در رابطه با مسئله مبارزه با داعش و مقابله با رژیم صهیونیستی دارند میتواند یکی از محورهای گفت‌وگو امنیتی آقای پزشکیان و السودانی باشد.

وی در پایان افزود: در شرایط فعلی منطقه و جنایاتی که رژیم صهیونیستی در غزه و علیه مردم فلسطین انجام می‌دهد، اتحاد و پیوستگی کشورهای منطقه مانند ایران، سوریه، عراق و یمن حائز اهمیت است، معتقدم مسئله  لبنان جزو محورهای جدی این گفت‌وگو و هماهنگی باشد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار