وضعیت نابسامان امنیتی ایران در آستانه جنگ تحمیلی

برخی حوادث و رویدادهای داخلی به‌خصوص فعالیت‌ها و تحرکات عوامل ضدانقلاب در نواحی شرقی کشور از یک‌سو و ادامه تحریکات و توطئه‌چینی‌های گروه‌های چپ و منافقین در ایجاد درگیری‌های خیابانی با گروه‌هایی از مردم مؤمن به نظام از سوی دیگر، بر تشدید بحران‌های داخلی و درنتیجه ناآرامی و ناامنی در کشور افزودند.
کد خبر: ۶۸۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷ - 09September 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، وضعیت نابسامان امنیتی ایران در آستانه جنگ تحمیلی موجب ایجاد برخی معضلات در کشور شده بود که در ادامه حوادث مربوط به روز ۱۸ شهریور سال ۱۳۵۹ را می‌خوانید:

وضعیت نابسامان امنیتی ایران در آستانه جنگ تحمیلی

درگیری‌های مرزی و حملات عراق علیه ایران در نقاط مرزی، روزافزون است و احتمال گسترش و تداوم آن وجود دارد. از سوی دیگر در داخل کشور نیز وضعیت به لحاظ قواعد ظاهری مناسب نیست.

علاوه بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با مهاجمان مسلح معارض با نظام در مناطق کردنشین غرب کشور درگیرند، آثار منفی کودتای ۱۸ تیر گذشته نیز هنوز خود را نشان می‌دهد.

یک جنبه‌ مهم این مسئله محاکمات مربوط به عوامل شرکت در کودتاست که ناچار همچنان ادامه دارد و همین امروز نیز با حکم دادگاه انقلاب اسلامی اهواز چهار تن از متهمان ارتشی به جرم شرکت در توطئه کودتا اعدام شدند.

افزون بر آن‌چه ذکر شد، برخی حوادث و رویدادهای داخلی به‌خصوص فعالیت‌ها و تحرکات عوامل ضدانقلاب در نواحی شرقی کشور از یک‌سو و ادامه تحریکات و توطئه‌چینی‌های گروه‌های چپ و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در ایجاد درگیری‌های خیابانی با گروه‌هایی از مردم مؤمن به نظام از سوی دیگر، بر تشدید بحران‌های داخلی و درنتیجه ناآرامی و ناامنی در کشور افزوده و نیروهای سیاسی و نظامی و انتظامی را نیز به خود مشغول کرده است.

به‌عنوان‌مثال، گزارش خبرگزاری پارس از زاهدان حاکی است که ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه امروز، یک کامیون ارتشی که با هشت سرنشین به‌طرف ساربوک از توابع چاه‌بهار در حرکت بود، مورد هجوم اشرار و مهاجمان مسلح ضدانقلاب قرار گرفت و همه سرنشینان آن‌که هفت نظامی و یک غیرنظامی بودند، به شهادت رسیدند.

همچنین، بعدازظهر امروز (۱۸/۶/۱۳۵۹)، بمبی که زیر پل ستارخان (تاج سابق) کار گذاشته‌شده بود، به همت پاسداران کمیته منطقه ۲ تهران کشف و خنثی شد.

از سوی دیگر، ادامه وضعیت دوگانه انقلابی ـ نهادی و نبود یک قانون صریح در مورد چگونگی فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، بهانه مناسبی به دست گروه‌های فرصت‌طلب و زیاده‌خواه سیاسی چپ و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) داده است تا با سوءاستفاده از این وضعیت، اقدام به ایجاد نزاع‌های عمدی و سازماندهی‌شده و برخوردهای خونین خیابانی با مردم در شهرها و روستاهای مختلف کشور کنند.

این امر مسئولان قضایی برخی شهرها را بر آن داشت تا درصدد چاره‌اندیشی و برخورد با گروه‌های مزبور برآیند. در خصوص این برخوردهای خیابانی که تقریباً هرروز در گوشه‌کنار کشور اتفاق می‌افتد، امروز نیز در کرمانشاه برای دومین روز متوالی دفتر روزنامه امت در این شهر به آتش کشیده شد و به‌کلی از بین رفت.

خبرگزاری پارس از مشهد نیز گزارش داد: در بازرسی از یک خانه تیمی متعلق به سازمان مجاهدین خلق منافقین در سبزوار که به دستور دادستان انقلاب اسلامی این شهرستان صورت گرفت، گزارش‌هایی از اوضاع داخلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر ارگان‌های انقلابی و شهربانی سبزوار کشف شد و در این ‌رابطه پنج تن دستگیر شدند و عده‌ای نیز تحت تعقیب قرار گرفتند.

در این ‌حال، مسائل اجتماعی و کاستی‌های این دوره نیز بعضاً رنگ سیاسی می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، بررسی و تحلیل وضعیت بیکاری در برخی شهرها و استان‌ها ازجمله همدان نشان می‌دهد که این معضل همواره دستاویز گروه‌های سیاسی علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

گزارش خبرگزاری پارس ضمن برشمردن مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی استان همدان، حاکی است: مهم‌ترین مسئله، وضع نابسامان اقتصادی اکثر مردم این منطقه است که به دستاویزی برای گروه‌های سیاسی تبدیل‌شده است.

از اقداماتی که برای رفع بیکاری و در نتیجه سامان ‌بخشیدن به وضع اقتصادی صورت گرفته که چندان هم مؤثر واقع نشده است، استخدام دیپلمه‌های بیکار به‌عنوان روستایار به‌وسیله استاندار قبلی این استان بود که استاندار جدید آقای کی‌نژاد این طرح را غیرمفید و حیف‌ومیل در بیت‌المال تشخیص داد و انحلال این طرح را اعلام کرد.

این اقدام به تحصن و ایجاد درگیری‌های مختلف بین خانواده‌های روستایاران و مردم در شهرهای مختلف منجر شد. این گزارش در پایان می‌افزاید: چنانچه چاره‌ای اساسی اندیشیده نشود، باید در انتظار عواقب وخیم آن بود.

منبع:
سلیمانی خواه نعمت‌الله، روزشمار جنگ ایران و عراق: تصمیم صدام به جنگ علیه ایران (کتاب نهم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۴، صص ۸۶۴، ۸۶۵

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار