عموزاده خلیلی: مرادی کرمانی تجربه زیسته خود را در داستان‌هایش به‌کار گرفت

رئیس هیأت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: هوشنگ مرادی کرمانی تجربه زیسته‌اش را در داستان‌هایش به‌کار می‌گیرد و واقعیت جدیدی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.
کد خبر: ۶۸۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸ - 09September 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، آیین نکوداشت هشتادمین زادروز «هوشنگ مرادی کرمانی» عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی صبح امروز (دوشنبه، ۱۹ شهریور) در کتابخانه مرکزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

پیش از آغاز مراسم نکوداشت هشتادمین زادروز هوشنگ مرادی کرمانی، موسیقی متن سریال «قصه‌های مجید» پخش می‌شد که شنوندگان را به سال‌هایی که این سریال پخش می‌شد، برد و بسیار خاطره‌انگیز بود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان: مرادی کرمانی تجربه زیسته خود را در داستان‌هایش به‌کار گرفت

در قسمت ورودی، آثار هوشنگ مرادی کرمانی از جمله قصه‌های مجید، هوشنگ دوم (گفت‌وگو با هوشنگ مرادی کرمانی نوشته کریم فیضی)، شما که غریبه نیستید، بقچه، مهمان مامان، تنور، خمره، آب‌انبار، بچه‌های قالی‌باف‌خانه، تهِ خیار، مثل ماه شب چهارده، مشت بر پوست، کبوتر توی کوزه، پلو خورش، ناز بالش، نخل، نه‌ تر و نه خشک، مربای شیرین، لبخند انار و قاشق چای‌خوری را قرار داده بودند.

در میز‌های دیگر آثار هوشنگ مرادی کرمانی قرار داشتند که به زبان‌های انگلیسی، روسی، چینی، کره‌ای، عربی و ... ترجمه شده بودند و در میز دیگری، جوایزی قرار داشتند که وی در این سال‌ها دریافت کرده بود.

زمانی که مراسم آغاز شد، «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به بیان کلماتی در مورد هوشنگ مرادی کرمانی و زبان و قلم او پرداخت. 

در ادامه «فریدون عموزاده خلیلی» نویسنده و رئیس هیأت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در مورد مرادی کرمانی اظهار داشت: هوشنگ مرادی کرمانی واقعیت موجودی که تجربه زیسته او است را در داستان‌هایش به‌کار می‌گیرد و این فرایند را تبدیل به داستان‌هایی می‌کند که واقعیت جدیدی را در اختیار خواننده قرار می‌دهند.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان: مرادی کرمانی تجربه زیسته خود را در داستان‌هایش به‌کار گرفت

وی افزود: مرادی کرمانی تنها قصه ننوشته؛ بلکه یک شخصیت داستانی ماندگار که هویت پیدا می‌کند را خلق کرده که این، کار بزرگی است. وی بچه‌های قالی‌باف‌خانه، خمره و تنور را نوشته که بیانگر درد‌های عمیق اجتماعی هستند.

عموزاده خلیلی با اشاره به جهان تازه‌ای که مرادی کرمانی خلق کرد، گفت: مرادی کرمانی با آثار خود یک جهان تازه‌ای را خلق کرد. نویسندگان ماندگار، جهان‌های جدیدی را خلق می‌کنند و آنها را به ما پیشنهاد می‌دهند.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: مرادی کرمانی جهانِ زیسته خود را به واقعیت جدیدی تبدیل کرد که این، برای ما ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه هوشنگ مرادی کرمانی را باید با خودش مقایسه کرد، اظهار داشت: هوشنگ مرادی کرمانی را باید با خودش مقایسه کرد. او خودش را در چارچوب قرار نمی‌دهد.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان: مرادی کرمانی تجربه زیسته خود را در داستان‌هایش به‌کار گرفت

در ادامه «هومن مرادی کرمانی» فرزند هوشنگ مرادی کرمانی اظهار داشت: پدر من به دلیل کودک درونی خاص و شخصیت صمیمی، توانست آثارش را خواندنی کند.

در ادامه، هوشنگ مرادی کرمانی، خود، نیز به بیان جملاتی پرداخت و از برپایی این مراسم تشکر کرد. وی ضمن تقدیر از تمام کسانی که در جمع، حاضر و مقدمات برگزاری این مراسم را فراهم کرده بودند، در واکنش به صحبت‌های سخنرانان درباره خود و آثارش اظهار داشت: امروز آنقدر در مورد خودم شنیدم که آنها را باور نمی‌کنم. روز خوبی برای من رقم زده شد. وقتی داخل می‌شدم، مشکلی نداشتم، اما الآن آنقدر بادمان کردند که نمی‌دانم چطور از این در خارج شوم. من لایق این همه تعریف و تمجید نیستم. صمیمانه و صادقانه برایتان آرزوی خوشبختی دارم.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان: مرادی کرمانی تجربه زیسته خود را در داستان‌هایش به‌کار گرفت

در پایان، کیک تولد استاد مرادی کرمانی با حضور او، خانواده‌اش و غلامعلی حداد عادل بریده شد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار