عارف: هیچگونه ادغام یا الحاقی را برای سازمان حفاظت از محیط زیست منطقی نمی‌دانیم

معاون اول رئیس جمهور در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچگونه ادغام یا الحاقی را برای سازمان حفاظت از محیط زیست منطقی نمی‌دانیم.
کد خبر: ۶۸۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶ - 10September 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «محمدرضا عارف» معاون اول رئیس جمهور امروز (سه‌شنبه) در آیین تکریم علی سلاجقه و معارفه شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در محل این سازمان در پارک پردیسان تهران، اظهار داشت: ضرورت توجه به محیط زیست در جمع متخصصان و نخبگان و سازمان‌های مردم نهادی که در این بخش فعال هستند، بحث بدیهی است اما شاید وقتی از محدوده سازمان عبور می‌کنیم بعضا کار زینتی و لوکس تلقی می‌شود.

عارف: هیچ گونه ادغام یا الحاقی را برای سازمان حفاظت از محیط زیست منطقی نمی‌دانیم

وی با اشاره به صحبت های سلاجقه رئیس پیشین سازمان محیط زیست اظهار داشت: آقای سلاجقه بحث ادغام سازمان منابع طبیعی با سازمان محیط زیست را مطرح کرد، تجربه نشان داده که ادغام در سطح سازمان های عالی و وزارتخانه‌ها در کشور ما الحاق است و گاهی دو جنس نامتجانس هستند که اصولا بعد ادغام توجیهی برای آن نمی‌ماند.

عارف تصریح کرد: به عنوان مثال ادغام سازمان ورزش و جوانان تنها نقطه اشتراک آن این است که جوانان ورزش می‌کنند، واقعیت این است که هر دو سازمان ضرر کردند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: برنامه سوم برنامه اصلاح ساختار بود و خیلی بر مبحث منابع طبیعی و آب در کنار محیط زیست بحث شد. شاید با دلایل احساسی سه بخش کنار هم قرار بگیرند موجب حفظ هر سه خواهد شد.

عارف گفت: هیچ راهی جز اینکه هدایت سازمان برعهده بالاترین مقام اجرایی باشد وجود ندارد، سازمان حفاظت از محیط زیست باید توسط رئیس‌جمهور اداره شود.

وی ادامه داد: رئیس سازمان‌های وابسته به رئیس جمهور را شخصیت حقیقی و حقوقی مستقل نمی‌دانیم، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، رئیس جمهور تخصصی و رئیس‌جمهور محیط زیستی است، هیچگونه ادغام یا الحاقی را برای سازمان حفاظت از محیط زیست منطقی نمی‌دانیم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: نکته‌ای که خدمت خانم ابتکار گفتم این بود که اگر در دولت جنگنده نباشید وضعیت محیط زیست همین‌طور خواهد ماند و این به دلیل نگاه‌های بخشی است که در کشور داریم.

وی گفت: هر مدیری نه‌ تنها فقط بخش خودش را می‌بیند بلکه چند صباحی که مسئولیت بخش را بر عهده دارد را نگاه می‌کند و چون می‌خواهد گزارش خوب بدهد عموما به رنگ و روغن کار و کارهای سطحی می‌پردازیم.

عارف افزود: تغییر و تحولاتی عجیب و غریبی که با تغییر یک مسئول یا یک وزیر در دستگاه‌های اجرایی داریم ناشی از این نگاه کوتاه‌مدت است و این گرفتاری‌ است که ما در دستگاه‌ها داریم، از یک جایی شروع می‌کنیم به یک جایی می‌رسیم و متاسفانه نگاهمان نفی گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: در دولت چهاردهم یکی از راهبردهایی که اعلام کردیم این است که مسئولین حق نفی مسئولین گذشته را ندارند البته ما کار را نقد می‌کنیم و این طبیعی است اما بنا نیست با شخصیت و مسائلی که پیرامون ویژگی‌های شخصی آنها است کاری داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: مردم صاحب این کشور هستند و باید این انگیزه را در آنها ایجاد کنیم که حفاظت از محیط زیست را خودشان مدیریت کنند، ما باید تلاش کنیم که در این دوره وفاق را به معنای تخصصی آن در این سازمان توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله، باید در سال ۱۴۰۴ جایگاه اول را در همه بخش ها در منطقه داشته باشیم که در ارتباط با محیط زیست پیش‌بینی شده بود که جامعه برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر و فساد و تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب. آیا محیط زیست امروز ما نسبت به ۲۰ سال قبل یک گام به جلو رفته است؟

عارف گفت: توسعه پایدار را پذیرفتیم، پایداری توسعه حذف توسعه صنعت نیست بلکه به این معناست که همه جا محیط زیست حاضر و ناظر باشد.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها