سردار عابد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برای رفع کم‌آبی ۱۵ استان تلاش می‌کند

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به اقدامات این قرارگاه در جهت تأمین آب ۱۵ استان کشور گفت: برای تأمین آب مورد نیاز استان تهران دو رشته تونل آب از سد لار به طول ۲۷ کیلومتر در حال احداث است.
کد خبر: ۶۸۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹ - 10September 2024

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «عبدالرضا عابد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) صبح امروز در نشست خبری درباره علت حضور رئیس جمهور در این قرارگاه اظهار داشت: تمام ملزومات سازندگی در قرارگاه وجود دارد و آماده کمک به دولت در امر سازندگی است؛ لذا در همین راستا رئیس جمهور از این‌ قرارگاه بازدید به عمل آوردند؛ البته رئیس جمهور نسبت به بخشی از فعالیت‌های قرارگاه مانند ساخت مترو و آب‌رسانی آگاهی داشتند؛ ولی با حضور در این قرارگاه از تمامی فعالیت‌های سازندگی‌ که توسط این مجموعه انجام می‌شود، آگاهی یافتند.

سردار سرتیپ عابد ادامه داد: ما در این دیدار اعلام کردیم که در چه بخش‌هایی به دولت می‌توانیم کمک کنیم تا ناترازی‌هایی را که در برخی حوزه‌ها وجود دارد، رفع کنیم.

وی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) انجام ۳۸۰ پروژه را بر عهده دارد که از این تعداد حدود ۸۵ پروژه را معرفی کردیم؛ به ناترازی بنزین اشاره و عنوان کرد: در کشورمان بنزین به شکل بی‌رویه مصرف می‌شود و این شیوه مصرف را هیچ کشوری ندارد؛ بر این اساس و به دلیل اینکه چنین میزان مصرفی را پیش‌بینی می‌کردیم، پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» را راه‌اندازی کردیم که اکنون ۲۰ درصد از بنزین‌ کشور را تأمین می‌کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) افزود: پیش‌بینی می‌کردیم که اگر بنزین مورد نیاز کشور را تأمین نکنیم، باید مجدداً آن را وارد کنیم؛ بنابراین در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، احداث پالایشگاه «مهر خلیج فارس» را هم آغاز کردیم و برای این منظور، قرارگاه وظیفه طراحی و تأمین کالا و سرمایه مورد نیاز را بر عهده گرفت تا این پروژه را انجام دهد و بتواند ناترازی بنزین را رفع کند. یکی از پروژه‌هایی هم که در بازدید رئیس جمهور از قرارگاه معرفی شد، همین پروژه بود.

سردار عابد اضافه کرد: بهره‌برداری از فاز اول این پالایشگاه که پیشرفت ۷۰ درصدی دارد، ۱۳ میلیون لیتر در روز به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه خواهد کرد؛ بر همین اساس و با توجه به قولی که به دولت سیزدهم دادیم، اعلام کردیم که فاز اول پالایشگاه را در پایان سال ۱۴۰۳ و فاز دوم و نهایی را در شش ماه اول سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهیم کرد.

وی درباره رفع ناترازی آب هم اظهار داشت: ۶۲ سد در کشور داریم که به مقدار ۲۷ میلیارد لیتر گنجایش دارند. وضعیت آب استان تهران هم نگران‌کننده است؛ لذا برای رفع این نگرانی دو رشته تونل آب از سد لار به طول ۲۷ کیلومتر در حال احداث است که ۹ کیلومتر از آن احداث شده و امیدواریم که تا پایان سال ۱۴۰۴ این پروژه تکمیل و تا حدودی از نگرانی کمبود آب پایتخت مرتفع شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به اینکه قرارگاه برای تأمین آب ۱۵ استان فعالیت‌هایی دارد، گفت: البته در بحث کم‌آبی، استان‌های دیگری نیز با چنین معضلی مواجه هستند؛ از جمله در سیستان و بلوچستان که برای آنجا طرح انتقال آب از دریا و شیرین کردن آن مطرح است؛ اما اجرای این طرح هم هزینه سنگینی دارد و هم اینکه آب آن برای شرب مناسب نیست و فقط صنایع می‌توانند از آن بهره ببرند؛ بنابراین سفره آب زیرزمینی شناسایی شده که بین ۹ تا ۱۸ میلیارد مترمکعب آب در عمق ۲۰۰ متری زمین دارد؛ به همین جهت برای بهره‌برداری از آن تاکنون چهار حلقه چاه برای استخراج آب احداث شده تا آب به وسیله لوله به شهر‌های زاهدان و زابل منتقل شود.

سردار عابد همچنین درباره «میدان نفتی آرش» بیان کرد: این میدان‌ نفتی حلقه‌ مفقوده میان همه دولت‌ها تا به امروز بوده است؛ زیرا همه آن‌ها آمدند و رفتند، ولی هنوز این میدان مشترک نفتی فعال نیست؛ البته به غیر از آرش، میادین مشترک دیگری هم داریم که باید برنامه ویژه‌ای از سوی مسئولان مربوطه تعیین و برای بهره‌برداری از آن‌ها اولویت‌بندی شود. ما میادین مشترک گاز و نفت با کشور‌هایی هم‌چون عراق، قطر، امارات، عمان، ترکمنستان و آذربایجان داریم.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار