تولد نسل جدید مقاومت در جنین

حمله اخیر رژیم صهیونیستی به پایتخت انتفاضه، جوانان جنین را برای مقاومت مسلحانه علیه ارتش اشغالگر اسرائیل مصمم کرده است.
کد خبر: ۶۸۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳ - 10September 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، زندگی در کرانه باختری پس از حملات مرگبار ارتش اسرائیل کم کم به روال عادی باز‌می‌گردد. شهروندان فلسطینی پس از پایان حملات ده روزه رژیم صهیونیستی، به کسب و کار خود برگشته‌اند و باز هم برای ساختن آینده‌ای بهتر تلاش می‌کنند. 

تولد نسل جدید مقاومت در جنین

پس از پایان طولانی‌ترین و مرگبارترین عملیات نظامی اسرائیل در این منطقه طی ۲۰ سال گذشته، روز یکشنبه (آغاز هفته کاری) ترافیک به مرکز شهر بازگشت، فروشگاه‌ها بازگشایی شدند و بوی میوه‌های فصل در خیابان‌های جنین پیچید. 

ابومحمود، کاسب ۶۱ ساله که لباس کودک می‌فروشد، در حالی که مغازه خود را بازگشایی می‌کرد، با اشاره به انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۵ به مرکزیت جنین، اظهار کرد: «شدت خرابی‌های حمله اسرائیل بسیار زیاد بود. بخشی‌های وسیعی از شهر به صورت بی‌سابقه‌ای تخریب شده است. حتی در انتفاضه دوم هم اینطور نبود که جاده‌ها و خیابان‌ها را خراب و شهر را خانه به خانه جست‌وجو کنند. در مقابل، مردان جوان شهر و نسل جدید در حال مبارزه با اشغالگران هستند. اینجا کسی کار پیدا نمی‌کند و آینده‌ای وجود ندارد. ما این مبارزه را شروع نکردیم. اسرائیلی‌ها آن را به ما تحمیل کردند.»

در ساعات اولیه روز ۲۸ اوت، صد‌ها سرباز، پلیس و افسر اطلاعاتی تحت عنوان نیرو‌های دفاعی به جنین، طولکرم، نابلس، طوباس و قلقیلیه در شمال کرانه باختری حمله کردند. ارتش اسرائیل از بهار سال ۲۰۲۲ گروه‌های مقاومت فلسطینی را در این مناطق هدف قرار داده است. خشونت در کرانه باختری از زمان تقویت حضور جناح راست افراطی در ائتلاف حاکم به رهبری بنیامین نتانیاهو تشدید شده است.

وضعیت رو به وخامت در کرانه باختری از زمان شروع جنگ در غزه بسیار بدتر شده است. عملیات ارتش اسرائیل در این منطقه بلافاصله پس از تصمیم این رژیم برای افزودن این منطقه به «جبهه ثانویه» آغاز شد. در طول این عملیات، ارتش اسرائیل مدعی شد که ۱۴ نفر از فرماندهان منطقه‌ای حماس و جهاد اسلامی را به شهادت رسانده و ۳۰ نفر دیگر را دستگیر کرده است. اسرائیل همچنین مدعی شد که مقدار زیادی سلاح را کشف و یک پایگاه نظامی زیرزمینی را منهدم کرده است. در این درگیری‌ها یک سرباز اسرائیلی هم به هلاکت رسید.
 
بر اساس گزارش وزارت بهداشت فلسطین در رام الله، ۳۶ نفر در جریان حملات به کرانه باختری به شهادت رسیدند که ۲۱ نفرشان اهل جنین بودند. هشت کودک و دو فرد مسن در میان کشته شدگان به چشم می‌خورند. «نضال ابوصالح» شهردار جنین، خسارت وارد آمده به زیرساخت‌های جنین را بالغ بر ۱۳ میلیون دلار برآورد کرده است.

نسل جدید مبارزان فلسطینی مستقر در اردوگاه‌ها می‌گویند زیر پرچم هر گروهی که بتواند آنها را مسلح کند و مورد حمایت قرار دهد، می‌جنگند. ابومحمود در این باره می‌گوید: «در کرانه باختری برای جوانان هیچ راه چاره‌ای جز مقاومت وجود ندارد.»

قاسم الحاج ۱۸ ساله به خبرنگار گاردین، می‌گوید: «عملیات اسرائیل در کرانه باختری شکست خورد. مقاومت سال‌های طولانی دوام آورده و نسل به نسل قوی‌تر خواهد شد».

ساکنان شهر شرایط وحشتناکی را در طول این حمله تجربه کردند. طی این حملات حدود ۲۰ هزار نفر در خانه‌های خود بدون دسترسی به آب، برق و مواد غذایی محبوس شدند. همچنین آمبولانس‌هایی که مجروحان را تخلیه می‌کردند توسط سربازانی که به دنبال مبارزان می‌گشتند، متوقف و بازرسی می‌شدند.

خالد عامر، یک معلم ۳۹ ساله است که به همراه همسر و چهار فرزند خود در یک آپارتمان پنج طبقه زندگی می‌کنند. از سال ۲۰۲۲ ارتش اسرائیل به طور مرتب از سقف این خانه به عنوان موقعیتی برای استقرار تک تیرانداز‌های خود استفاده می‌کند. در سال ۲۰۲۳، سربازان اسرائیلی تمام ۵۰ نفری را که در این ساختمان زندگی می‌کردند، به مدت ۱۲ ساعت بدون آب و غذا در یک اتاق زندانی کردند. از آن زمان تاکنون اکثر خانواده‌ها وقتی متوجه می‌شوند ارتش اسرائیل در حال ورود به کرانه باختری است، به خانه اقوام خود فرار می‌کنند. در غیر این صورت سرباز‌ها به زور آنها را بیرون می‌کنند. با این حال آنچه بر ما می‌گذرد قطره‌ای کوچک از دریای رنج‌هایی است که مردم غزه متحمل می‌شوند.»

با شکست مذاکرات آتش‌بس در غزه به دنبال کارشکنی رژیم صهیونیستی احتمال زبانه کشیدن شعله‌های جنگ تمام عیار در کرانه باختری افزایش یافته است. ساکنان جنین به رغم امیدواری به فردای بهتر، خودشان را برای حملات احتمالی شدیدتر آماده می‌کنند.

انتهای پیام/ 944

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار