مشاور معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور:

درصد قوانین حوزه ایثارگران اجرایی نشده است

ریاحی گفت: یکی از مباحث سیاست‌های کلی نظام، موضوع خانواده و تکریم ایثارگران است که همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید چارچوب لازم را برای این موضوع فراهم کنند اما بررسی‌ها گویای آن است که ۷۰ درصد قوانین مربوط به جامعه ایثارگری اجرایی نشده است.
کد خبر: ۶۹۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷ - 11September 2024

درصد قوانین حوزه ایثارگران اجرایی نشده استبه گزارش دفاع‌پرس از چهارمحال و بختیاری، رضا ریاحی مشاور معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور امروز، ۲۱ شهریورماه در «همایش حقوق شهروندی و ایثار» در سالن اجتماعات بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با اشاره به اینکه شهدا و ایثارگران در زمره خوبان زمان قرار دارند، اظهار کرد: وقتی در فیلم‌ها و کلیپ‌ها به رفتار و برخورد مقام معظم رهبری با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دقت کنیم می‌بینیم که ایشان چگونه این شهید والامقام را مورد تفقد قرار می‌دادند و غبطه می‌خوریم. فرماندهان ما در زمان دفاع مقدس آسمانی بودند. امام خمینی (ره) چنین سربازانی را در میدان نبرد داشتند و وقتی دستور می‌دادند حصر آبادان باید شکسته شود تا پای جان برای اجرای امر امامشان جانفشانی و ایثار می‌کردند.

وی با ذکر اینکه بخشی از موضوع حقوق شهروندی و خانواده مربوط به خود خانواده‌ها و بخش مهم آن در حیطه وظایف دستگاه‌هاست، ادامه داد: شهرداری‌ها، شورا‌های شهر و دستگاه‌های اجرایی باید وظایف خود را در حوزه حقوق شهروندی ایثارگران و جانبازان و معلولین انجام دهند.

ریاحی بیان کرد: پرسش اینجاست که آیا فضا‌های شهری ما برای تردد جانباز یا معلول ویلچری مهیاست و آیا مسکن و شهرسازی یا دیگر نهاد‌ها زمینه مطلوب برای زیست شهری این جانبازان و معلولین و حتی سالمندان چه در خانواده و چه در حیطه مناسب‌سازی معابر فراهم ساخته است؟ آیا مدیریت شهری پیش‌بینی پارکینگ‌های مناسب برای این قشر داشته است؟ 
کارگروه زیست شهری در استانداری‌ها تشکیل شود

مشاور معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با تأکید بر اینکه استانداری‌ها نسبت به راه‌اندازی کارگروه زیست شهری اهتمام داشته باشند، توضیح داد: اگر نتوانیم این کارگروه را فعال کنیم هیچ شعاری در حوزه حقوق شهروندی و خانواده برای جانبازان، معلولین و سالمندان محقق نخواهد شد. 

ریاحی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها در اجرای سیاست‌های کلی نظام مسئول هستند، اضافه کرد: سیاست‌های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود و اگر ادعای ولایتمداری داریم باید سیاست‌های کلی نظام را پیگیر باشیم و انجام دهیم. یکی از مباحث این سیاست‌ها، موضوع خانواده و تکریم ایثارگران است که همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید چارچوب لازم را برای تکریم خانواده‌های ایثارگران فراهم کنند، اما شواهد گویای آن است که ۷۰ درصد قوانین مربوط به جامعه ایثارگری اجرایی نشده است.

وی با تصریح اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران وظیفه نظارت بر قوانین را دارد، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها در اجرای قوانین تکلیف دارند و اگر موانع و چالش‌هایی در این راستا باشد باید رفع شود؛ اگر ایثارگران نباشند نظام آسیب می‌بیند لذا ایثارگران تا لحظه‌ای که می‌توانند باید باشند و خدمت کنند.

یادآور می‌شود، در ادامه این برنامه، میرحاجی، معاون قضایی و رئیس دادگاه‌های تجدید نظر استان به تشریح و تبیین گفتمان قانونی و حقوقی تحکیم خانواده ایثارگران پرداخت و به پرسش‌های خانواده‌های ایثارگران پاسخ گفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار