انتشار به‌مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج)؛

جامعه‌ای که حضرت مهدی (عج) بنا می‌کنند، چه خصوصیاتی دارد؟

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد جامعه مهدوی و انتظار فرج به‌مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج) از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» که حاوی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد زندگی سیاسی_مبارزاتی ائمه معصومین (علیهم‌السلام) است که مرکز صهبا آن را گردآوری و تنظیم کرده است، انتخاب شده است.
کد خبر: ۶۹۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 13September 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد جامعه مهدوی و انتظار فرج به‌مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج) از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» که حاوی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد زندگی سیاسی_مبارزاتی ائمه معصومین (علیهم‌السلام) است که مرکز صهبا آن را گردآوری و تنظیم کرده است، انتخاب شده است.

جامعه‌ای که حضرت مهدی بنا می‌کنند، چه خصوصیاتی دارد؟

اصل مهدویت مورد اتفاق همه مسلمان‌هاست

«اصل مهدویت مورد اتفاق همه مسلمان‌هاست. ادیان دیگر هم در اعتقادات خودشان، انتظار منجی را در نهایتِ زمانه دارند. آنها هم در یک بخش از قضیه، مطلب را درست فهمیده‌اند؛ اما در بخش اصلیِ قضیه که «معرفت به شخص منجی» است، دچار نقِص معرفتند. شیعه با خبرِ مسلّم و قطعی خود، منجی را با نام، نشان، خصوصیات و تاریخ تولد می‌شناسد.

خصوصیت اعتقاد ما شیعیان این است که این حقیقت را در مذهب تشیع از شکل یک آرزو و یک امر ذهنیِ محض، به‌صورت یک واقعیت موجود تبدیل کرده است. حقیقت، این است که شیعیان وقتی منتظر مهدی موعودند، منتظر آن دست نجات‌بخش هستند و در عالَم ذهنیات غوطه نمی‌خورند؛ یک واقعیتی را جست‌وجو می‌کنند که این واقعیت وجود دارد.

حجت خدا (عج) با مردم زندگی می‌کنند

حجت خدا در میان مردم زنده است، موجود است، با مردم زندگی می‌کند، مردم را می‌بیند، با آنهاست و درد‌های آنها را حس می‌کند. انسان‌ها هم، آنهایی که سعادتمند باشند و ظرفیت داشته باشند، در مواقعی به‌طور ناشناس ایشان را زیارت می‌کنند.

ایشان وجود دارند و یک انسان واقعی، مشخص، با نام معین و پدر و مادر مشخص و در میان مردم هستند و با آنها زندگی می‌کنند. این، خصوصیت عقیده ما شیعیان است...

نکاتی در اعتقاد به مهدویت وجود دارد... یک نکته این است که وجود مقدس حضرت بقیةالله (عج) استمرار حرکت نبوت‌ها و دعوت‌های الهی از اول تاریخ تا امروز است... این بدین معناست که آن حرکتِ عظیمِ نبوت‌ها و دعوت الهی به‌وسیله پیامبران (ع) در هیچ نقطه‌ای متوقف نشده است.

بشر به پیامبر (ع)، دعوت الهی و داعیان الهی احتیاج داشته و این احتیاج تا امروز باقی است و هرچه زمان گذشته، بشر به تعالیم انبیاء (ع) نزدیک‌تر شده است. امروز جامعه بشری با پیشرفت فکر و مدنیت و معرفت، بسیاری از تعالیم انبیاء (ع) را _که ده‌ها قرن پیش از این، برای بشر قابل درک نبود_ درک کرده است. همین مسئله عدالت، آزادی، کرامت انسان و حرف‌هایی که امروز در دنیا رایج است، حرف‌های انبیاء (ع) هستند.

آن روز، عامه مردم و افکار عمومی مردم این مفاهیم را درک نمی‌کردند. پی‌درپی آمدن پیغمبران (ع) و انتشار دعوت آنها، این افکار را در ذهن، فطرت و دل مردم نسل‌به‌نسل نهادینه کرده است.

آن داعیان الهی، امروز سلسله‌شان قطع نشده است و وجود مقدس حضرت حجت (عج)، ادامه سلسله داعیان الهی است.

انتظار فرج واقعی چیست؟

نکته بعدی در باب مهدویت، انتظار فرج است. انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده‌ای است. یک انتظار، انتظار فرجِ نهایی است؛ یعنی اینکه اگر بشریت می‌بیند که طواغیت عالَم تُرک‌تازی (جولان، تاراج، به غارت بردن) و چپاول‌گری می‌کنند و افسارگسیخته به حق انسان‌ها تعدی می‌کنند، نباید خیال کند که سرنوشت دنیا همین است. نباید تصور کند که بالاخره چاره‌ای نیست و بایستی به این وضعیت تَن داد؛ نه، بداند که این وضعیت، یک وضعیت گذراست... و آن چیزی که متعلق به عالَم و طبیعت این عالَم است، عبارت است از استقرار حکومت عدل و او خواهد آمد.

انتظار فرج و گشایش در نهایتِ دورانی که ما در آن قرار داریم و بشریت دچار ستم‌ها و آزار‌ها است، یک مصداق از انتظار فرج است؛ لیکن انتظار فرج، مصداق‌های دیگر هم دارد.

وقتی به ما می‌گویند که منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید؛ بلکه معنای آن، این است که هر بن‌بستی قابل گشوده شدن است. «فرج» یعنی این؛ یعنی گشایی.

مسلمان با درس «انتظار فرج» می‌آموزد که هیچ بن‌بستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد و لازم باشد که انسان، ناامید دست روی دست بگذارد؛ نه.

وقتی در نهایتِ زندگی انسان، در مقابله با این‌همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج، ظهور خواهد کرد، پس در بن‌بست‌های جاری زندگی هم، همین فرج مورد انتظار است.

این، درس امید و انتظار واقعی به همه انسان‌هاست؛ لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانسته‌اند؛ معلوم می‌شود که انتظار، یک عمل است، بی‌عملی نیست...

باید خود را به‌عنوان یک سرباز و انسانی که حاضر است برای آنچنان شرایطی مجاهدت کند، آماده کنیم. معنای انتظار فرج این نیست که انسان بنشیند، دست به هیچ کاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهه همت خود نکند و صرفاً به این دل خوش کند که ما منتظر امام زمان (عج) هستیم. اینکه انتظار نیست!

انتظار چیست؟

انتظار، دستِ قاهرِ قدرتمندِ الهیِ ملکوتی است که باید بیاید و با کمک همین انسان‌ها سیطره ظلم را از بین ببرد، حق را غالب کند، عدل را در زندگی مردم حاکم کند، پرچم توحید را بلند کند و انسان‌ها را بنده واقعی خدا بکند.

باید برای این کار آماده بود. تشکیل نظام جمهوری اسلامی، یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است. هر اقدامی در جهت استقرار عدالت، یک قدم به‌سمت آن هدف والا است. معنای انتظار، این است.

انتظار، حرکت است، سکون نیست. انتظار، رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودیِ خود صورت بگیرد، نیست؛ بلکه انتظار، حرکت و آمادگی است. این آمادگی را باید در وجود خودمان و محیط پیرامون خودمان حفظ کنیم. خدای متعال به مردم عزیزِ ما و ملت ایران نعمت داده است که توانسته‌اند این قدمِ بزرگ را بردارند و فضای انتظار را آماده کنند. این، معنای «انتظار فرج» است.

خصوصیات جامعه مهدوی

جامعه مهدی، یعنی آن دنیایی که امام زمان (عج) می‌آیند تا آن دنیا را بسازند و همان جامعه‌ای است که همه پیامبران (ع) برای تأمین آن در عالَم ظهور کردند؛ یعنی همه آنها مقدمه بودند تا آن جامعه ایده‌آل انسان که بالاخره به‌وسیله حضرت مهدی موعود (عج) در این عالَم پدید خواهد آمد و پایه‌گذاری خواهد شد، به‌وجود بیاید.

انبیاء الهی (ع) از آغاز تاریخ بشریت، یکی پس از دیگری آمدند تا جامعه و بشریت را قدم‌به‌قدم به آن جامعه آرمانی و هدف نهایی نزدیک کنند. آنها، همه موفق شدند، حتی یک نفر از رسولان الهی (ع) هم در این راه و این مسیر ناکام نماند...

حضرت مهدی (عج) جامعه خود را بر این چند پایه بنا می‌کنند؛ ابتدا بر نابود کردن ریشه‌های ظلم و طغیان؛ یعنی در جامعه‌ای که در زمان حضرت حجت (عج) ساخته می‌شود، باید ظلم و جور نباشد؛ نه اینکه فقط در ایران، جوامع مسلمان‌نشین نباشد؛ در همه دنیا نباشد.

دومین خصوصیت جامعه ایده‌آلی که امام زمان (عج) آن را می‌سازند، بالا رفتن سطح اندیشه انسان است؛ همه اندیشه علمی و هم اندیشه اسلامی انسان؛ یعنی در دوران امام زمان (عج)، شما باید نشانی از جهل، بی‌سوادی و فقر فکری و فرهنگی در عالَم پیدا نکنید. آنجا مردم می‌توانند دین را به‌درستی بشناسند و این، یکی از اهداف بزرگ پیامبران (ع) بود که امیرالمؤمنین (ع) این را در خطبه نهج‌البلاغه شریف بیان کرده‌اند.

خصوصیت سومی که جامعه حضرت مهدی (عج) دارد، این است که در آن روز، همه نیرو‌های طبیعت و نیرو‌های انسان استخراج می‌شوند و چیزی در بطن زمین نمی‌ماند که بشر از آن استفاده نکند.

خصوصیت دیگر جامعه مهدوی این است که محور در دوران امام زمان (عج) محور فضیلت و اخلاق است. هرکس فضیلت اخلاقی بیشتری دارد، مقدم‌تر و جلوتر است.

اگر بتوانید درون جامعه خودتان _همان جامعه انقلابی_ تقوا، فضیلت، دین‌داری، زهد و نزدیکی معنوی به خدا را در خود و دیگران تأمین کنید، پایه و قاعده ظهور حضرت حجت (عج) را مستحکم‌تر کردید و هرچه بتوانید از لحاظ کمیت و مقدار، تعداد مسلمانان مؤمن و مخلص را افزایش بدهید، باز به امام زمان (عج) و زمان ظهور ایشان نزدیک‌تر شدید. پس ما می‌توانیم قدم‌به‌قدم، جامعه، زمان و تاریخ خود را به تاریخ ظهور حضرت مهدی (عج) نزدیک کنیم...

لزوم ارتباط عاطفی، معنوی و روحی با حضرت مهدی (عج)

حضرت حجت‌بن‌الحسن (عج) معصومِ برگزیده خدا، امروز در میان ما، انسان‌ها، در یک جای دنیا که ما نمی‌دانیم، زندگی می‌کنند. ایشان وجود دارند، دعا می‌کنند، قرائت قرآن می‌کنند، تبیین مواضع الهی می‌کنند، رکوع و سجود و عبادت می‌کنند، در مجامعی ظاهر می‌شوند و به انسان‌هایی کمک می‌کنند. ایشان وجود خارجی و عینی دارند، منتهی برای ناشناخته است.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار