نقشه نتانیاهو برای محور فیلادلفیا

نتانیاهو تلاش می‌کند با نگه داشتن نیرو‌های اسرائیلی در محور فیلادلفیا که دستیابی به اهداف اصلی اش در جنگ، وابسته به آن است را یک ضرورت استراتژیک عنوان کند.
کد خبر: ۶۹۰۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰ - 13September 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه‌ی مانع تراشی‌های خود بر سر توافق با حماس، علیرغم مخالفت نیرو‌های امنیتی در تل‌آویو و قدرت‌های منطقه‌ای به رهبری مصر، بر اجرای نقشه‌ی وقیحانه و تحریک آمیزش مبنی بر حفظ بقای ارتش خود در کریدور فیلادلفیا، اصرار می‌ورزد؛ درحالیکه خوب می‌داند که قاهره نقش اساسی و اصلی در میانجیگری بین رژیم او و جنبش حماس به منظور دستیابی به توافق مبادله زندانیان بین دو طرف ایفا می‌کند.

نقشه نتانیاهو برای محور فیلادلفیا

در همین زمینه، موج انعکاس اولین سفر احمد خلیفه رئیس ستاد ارتش مصر به منطقه رفح که به گزارش وب سایت خبری عبری وای نت، گروهی از رهبران ارشد نظامی مرتبط با منطقه سینا، غزه و اسرائیل، او را همراهی کرده‌اند، همچنان در میان همتایان وی در جهان عرب، واشنگتن، اتحادیه اروپا و البته خود رژیم صهیونیستی به قوه‌ی خود است.

به نوشته این سایت، نکته قابل توجه این است که در این بازدید حتی یک بار هم نام اسرائیل برده نشد و ارتشبد خلیفه مایل بود تا تنها با سربازان مصری مستقر در مرز حائل بین مصر و غزه دیدار کند، مرزی که در محور کرم ابو سالم یا همان فیلادلفیا، مماس با سرزمین‌های اشغالی است و وظیفه‌ی انتقاد شدید از اسرائیل و خواسته‌های نامعقول و گستاخانه بنیامین نتانیاهو در خصوص این محور نیز، به مفسران ارشدی که در استودیو‌های تلویزیونی در قاهره نشسته بودند، محول شد.

این وب سایت عبری در ادامه نوشت: بمبی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای ماندن در کریدور فیلادلفیا پرتاب کرده، از طرف مصری به آرامی گذر نکرده و در پی آن عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با عجله به ترکیه رفته و در دیدار با همتای ترکی خود رجب طیب اردوغان به سرعت ۱۷ توافقنامه همکاری اقتصادی و تجاری را با تمرکز بر همکاری نظامی ارائه کرد.

سایت وای نت افزود: سخنگوی وزارت امور خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای در پاسخ به اتهامات نتانیاهو مبنی بر دست داشتن مصر در قاچاق تسلیحات از طریق کریدور فیلادلفیا به غزه، قاطعانه این اتهامات را رد کرد؛ و برخی از تحلیلگران این اقدام نتانیاهو را خطای فاحش توصیف کردند، زیرا پس از آن، روابطی که با دقت بسیار با رئیس جمهور السیسی برای تقویت همکاری ایجاد شده بود، با این تصمیم نتانیاهو به یکباره قطع شد و با حمله‌ی وی به مصر روابط به وخامت هر چه تمامتر گرائید.

علاوه بر آنچه در بالا ذکر شد، وب سایت عبری وای نت توضیح داد که واقعیت در میانه قرار دارد، چرا که طبق اطلاعات به روز شده، حدود ۲۰ تونل در اعماق گذرگاه فیلادلفیا حفر شده است، که هیچ یک به مصر منتهی نمی‌شوند و با توجه به این وضعیت، نتانیاهو باید با دفتر رئیس جمهور مصر تماس می‌گرفت و اینگونه پیشنهاد می‌داد بیایید با هم کار کنیم. اما او برعکس، گزینه‌ی تونل‌های فیلادلفیا را مطرح کرد و بدون توجه به فرصت بزرگی که در اختیار داشت جنجالی به پا کرد که منجر به ایجاد خصومت در طرف مصری شد تاحدی که حالا خواستار عقب نشینی فوری ارتش اسرائیل از گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا شده و طرح جدید آمریکا نیز الزام به اعلام عقب نشینی کرده است.

 

این وب سایت به نقل از همان تحلیلگران تاکید کرد: رئیس جمهور السیسی و عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر که جلسات جداگانه‌ای با هیئت‌های اسرائیلی و حماس برگزار می‌کنند و اکنون نیز رئیس ستاد ارتش خلیفه، عمدا در قبال طرف اسرائیلی سکوت اختیار کرده و با واشنگتن و کشور‌های اتحادیه اروپا گفتگو می‌کنند. درحالیکه اکنون سؤال این نیست که آیا می‌توان به طرف مصری در موضوع محور فیلادلفیا اعتماد کرد، یا نه!، بلکه سؤال این است که آیا نتانیاهو با توجه به از دست رفتن فرصت برای اسرائیل می‌تواند با دفتر رئیس جمهور مصر تماس بگیرد و بگوید: در دیداری بسیار محرمانه و سری با شما یک گفت‌وگوی جدی با هم داشته باشیم!.

 

به نقل از این وب سایت به نظر می‌رسد که نتانیاهو اکنون این روحیه را ندارد، اما مصر که همچنان از اهمیت صلح صحبت می‌کند، هنوز در‌ها را نبسته است.

 

و، اما در رابطه با موارد فوق، روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت به نقل از منابع سیاسی به توصیف او عالی مقام و ارشد، نوشته است که سران رژیم اشغالگر برای درخواست افزایش فشار آمریکا بر مصر که خواهان پایان حضور اسرائیل در محور فیلادلفیا است، به واشنگتن سفر خواهند کرد و در عین حال هیئتی بلندپایه از سطح لابی صهیونیستی- یهودی در آمریکا آیپک نیز طی روز‌های آینده به اسرائیل می‌آیند و با مقامات ارشد این کشور در جهت فعال کردن نفوذ خود در کنگره و کاخ سفید جهت تحت فشار قرار دادن قاهره برای افزایش تلاش‌های خود در تکمیل توافق مبادله زندانیان، دیدار خواهند کرد.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار