ره‌آورد اولین سفر خارجی پزشکیان؛ امضا ۱۴ سند همکاری و تدوین سند راهبردی

در سفر رئیس جمهور به عراق ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به امضا روسای جمهور دو کشور رسید.
کد خبر: ۶۹۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲ - 14September 2024

گروه سیاسی دفاع‌‌پرس: «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه (۲۱ شهریور) در نخستین سفر خارجی خود به عراق رفت. پزشکیان در بدو ورود با استقبال «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق وارد این کشور شد و با حضور در محل یادمان شهدای مقاومت، به مقام والای شهیدان سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ادای احترام کرد. 

امضا 14 سند همکاری در سفر رئیس جمهور به عراق

سپس رئیس جمهور به دیدار عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق رفت که در این دیدار هر دو طرف بر گسترش همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تلاش مشترک برای ارتقای ثبات در منطقه تاکید کردند.

جعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس جمهور، محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس‌ جمهور، عباس عراقچی وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، رئیس جمهور کشورمان را در اولین سفر خارجی همراهی کردند.

در ادامه برنامه‌های سفر رئیس جمهور به بغداد، مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق در حضور روسای دولت‌های دو کشور، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به امضا رساندند.

امضا 14 سند همکاری در سفر رئیس جمهور به عراق

رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی این جلسه دیدار خود از عراق و رایزنی‌ها با مقامات عالی این کشور را فرصتی مهم برای مرور آینده مورد نظر دو کشور دانست و گفت: امروز برای بنده روز بسیار خوبی بود و حتما در بازگشت به ایران، نتایج رایزنی‌های امروز با برادران عراقی‌ را به طور جدی دنبال خواهم کرد و در صورت بروز مشکل نیز با همکاری جناب آقای السودانی آن را رفع خواهیم کرد.

مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به عراق، در نشستی با فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی و بازرگانان و فعالان اقتصادی در این کشور، یکی از اهداف اصلی سفر خود به عراق را تسهیل مسیر فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی برشمرد و تصریح کرد: در دیدارها و رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات ارشد عراق، توافق کردیم که یک کارگروه تخصصی برای تدوین برنامه جامع راهبردی بلندمدت میان دو کشور تشکیل شود.

مسعود پزشکیان در دومین روز از سفر به عراق، با حضور در شهر اربیل، در دیدار نیچروان بارزانی و مسعود بارزانی رئیس و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، ضمن ابراز خرسندی از اینکه به عنوان نخستین رئیس جمهوری اسلامی ایران به این منطقه سفر می‌کند، اظهار کرد: بنده به هیچ وجه از حضور در این جمع احساس غریبی یا حضور در جامعه‌ای دیگر را ندارم. همچنین لازم می‌دانم بار دیگر از حضور رئیس اقلیم کردستان عراق در آیین تشییع پیکر رئیس جمهور فقید کشورمان قدردانی کنم.

امضا 14 سند همکاری در سفر رئیس جمهور به عراق

همچنین رئیس‌جمهور در دیدار سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و اعضای چهارچوب هماهنگی تشکل‌های شیعیان این کشور، ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفتگو با ایشان، از مهمان‌نوازی دولت و مردم عراق در آیین پیاده‌روی اربعین قدردانی و این همبستگی را مایه عزت و سربلندی دو ملت دانست.

رئیس جمهور در ادامه به سلیمانیه عراق رفت و با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به واسطه موقعیت همسایگی ممتاز و اشتراکات فراوان برای منطقه سلیمانیه و به طور کلی اقلیم کردستان عراق اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: امروز در کنار مراودات اقتصادی گسترده با اقلیم کردستان، به لحاظ سیاسی نیز درک مشترک و مطلوبی میان دو طرف وجود دارد.

همچنین در دومین روز سفر به عراق، رئیس جمهور به زیارت حضرت امیرالمومنین علی (ع) در نجف اشرف و در شب زیارتی حضرت سیدالشهدا (ع) به زیارت ایشان و حضرت عباس (ع) در کربلای معلی رفت.

مسعود پزشکیان در آخرین مرحله از سفر رسمی سه روزه به عراق، روز جمعه با استقبال استاندار، وارد بصره شد و با نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر این استان دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در جمع نخبگان فرهنگی و مذهبی و دانشگاهی در بصره با تاکید بر اینکه ما مسلمانان به لحاظ اعتقادی و تاریخی با هم اشتراکات زیادی داریم و برادران یکدیگر هستیم، گفت: باید همه دست به دست هم دهیم تا شوکت و عزت گذشته مسلمانان را احیا کنیم. اگر با هم باشیم توان ما برای پیشرفت اقتصادی، علمی و فرهنگی بیش از پیش افزایش می‌یابد و از همین روست که وحدت و انسجام ما مطلوب دشمنان نیست.

رئیس جمهور پس از سفر رسمی سه روزه به عراق و حضور در شش شهر این کشور، در روز جمعه به ایران بازگشت.

پزشکیان در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر، یکی از اهداف مهم خود در رایزنی‌ها با مسئولان کشور دوست و برادر عراق را تقویت و ارتقای وحدت و انسجام فیمابین دانست و گفت: در راستای رسیدن به یک زبان و نگاه مشترک در ارتباطات و تعاملات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی، رایزنی‌های مفیدی با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس شورای‌ عالی قضایی و برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌های عراقی داشتیم.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار