نماینده مجلس: معرفی مافیای فیلترشکن/ افزایش قیمت بنزین باید آخرین راهکار باشد+ فیلم

محمودی گفت: مافیای فروش فیلترشکن‌ها در کشور پرقدرت و فعال است و یکی از دستورکارهای مجلس رسیدگی فوری به این موضوع ملی است.
کد خبر: ۶۹۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۶ - 16September 2024

گروه سیاسی دفاع‌پرس-پوریا کریم‌پور؛ مدیریت فضای مجازی در کشور و وضعیت فیلترینگ و نیز افزایش قیمت بنزین موضوعاتی است که در بخش دوم گفت‌و‌گو با «مرتضی محمودی» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دوازدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

بخش اول این گفت‌وگو، پیشتر و با موضوع بررسی وضعیت اتباع خارجی در کشور منتشر شد.

اهمیت حکمرانی صحیح در حوزه فضای مجازی

دفاع‌پرس: امروز فضای مجازی و وضعیت فیلترینگ مسئله‌ای است که بسیاری از مردم را گله‌مند کرده است، بسیاری از نمایندگان مجلس و آقای رئیس جمهور در ایام انتخابات وعده رفع این مشکلات را دادند، اما تا کنون تصمیم قاطع و تعیین‌کننده از سوی مجلس و دولت اتخاذ نشده است، از سوی دیگر شاهد بازار پررونق فروش فیلترشکن هستیم که طبق آمارهای غیر رسمی گردش مالی چند هزار میلیاردی به خود اختصاص داده است. مجلس چه برنامه مشخصی برای رفع این مشکلات دارد؟

موضوع فیلترینگ همانند موضوع اتباع و مانند بسیاری از ابرچالش‌های موجود در کشور ارتباط موثر با زندگی و شرایط ذهنی و روانی مردم دارد. موضوع اتباع بیش از آنکه در واقعیت مردم را اذیت کند به لحاظ ذهنی و روانی مردم را آزار می‌دهد. مردم تصور می‌کنند، یک سری حق و حقوق به اتباع داده می‌شود که متعلق به آنها است. مثلاً بحثی مطرح می‌شود درخصوص یارانه‌ای که استفاده می‌کنند یا پولی که از کشور به واسطه اشتغالشان در داخل ایران دارند خارج می‌کنند. ما متاسفانه به میزان صادرات نفتمان هزینه‌کرد برای اتباع خارجی و خروج سرمایه از کشور داریم. همه این مشکلات ناشی از نداشتن یک حکمرانی صحیح است. درباره فضای مجازی هم این مساله صادق است. ما امروز وقتی کشور فرانسه را مشاهده می‌کنیم. می‌بینیم با قاطعیت با پاول دروف مالک تلگرام برخورد می‌کند. این اقدام دولت فرانسه منجر شد تا همه افکار عمومی جهان و دولت‌ها متحیر شوند. فرانسه چشم خود را در مقابل همه قدرت و ثروت مالک تلگرام بست و وی را به دلیل اینکه خواسته‌های دولت فرانسه را اجابت نکرد و در راستای منافع ملی این کشور حرکت نکرد دستگیر کرد. تلگرام ضوابط داخلی کشور فرانسه را نپذیرفته بود و در بحران‌های داخلی کشور فرانسه هم نقش بسیار ضعیف‌تری نسبت به سایر پیام‌رسان‌ها داشت اما دولت فرانسه همین نقش ضعیف را هم تحمل نکرد و وی را دستگیر کرد. کشور فرانسه نشان داد در زمانی که نیاز باشد برای منافع ملی خود اقدامی انجام دهد هیچ خط قرمزی ندارد و با قاطعیت آن اقدام را انجام می‌دهد.

نماینده مجلس: مافیای فیلترشکن را به مردم معرفی می‌کنیم/ رفتار ما در زمینه خودرو با مردم توهین‌آمیز است/ افزایش قیمت بنزین باید آخرین راهکار ما باشد

پرسش و پاسخ نمایندگان کنگره آمریکا با مالک تیک‌تاک کلاس درسی برای حکمرانی در فضای مجازی بود

همچنین، شاهدیم که موضوعات مشابهی درخصوص پیام‌رسان تیک‌تاک در ایالات متحده آمریکا وجود دارد. وقتی که در کنگره آمریکا مالک تیک‌تاک صحبت کرد، همه دنیا متحیر شدند. همه صحبت‌هایی که مالک تیک‌تاک در کنگره آمریکا داشت و همه پرسش و پاسخ‌هایی که نمایندگان کنگره از وی داشتند یک کلاس درس آموزشی برای نظام‌بخشی به فضای مجازی یک کشور و حکمرانی در این عرصه مهم بود. ما اگر همه مشکلات خود را با دولت آمریکا کنار بگذاریم و از مسائل حقوق بشری این کشور و خوی استکباری این کشور بگذریم و فقط به برخورد حاکمیت آمریکا با تیک‌تاک و جدیت نمایندگان کنگره در مسئله فضای مجازی به‌ویژه پیام رسان تیک تاک بپردازیم درمی‌یابیم که تیک‌تاک فقط بخشی از ضوابط داخلی آمریکا را نپذیرفت. اما، حاکمیت آمریکا با قاطعیت تمام در راستای منافع ملی خود با این شبکه اجتماعی برخورد کرد. دولت آمریکایی این برخورد را با تیک‌تاک می‌کند که در عین حال کودکان غزه را با حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی به خاک و خون می‌کشد و بعضاً خودش در جنایت علیه مردم فلسطین ورود مستقیم دارد. دولت آمریکا در به خاک و خون کشیده شدن بیش از ۴۰ هزار فلسطینی دخیل است و هیچ ابایی از این مسئله ندارد. اما همین که موضوع به منافع ملی این کشور برمی‌گردد و می‌بیند یک پیام‌رسان کوچک‌ترین خللی به امور اجتماعی آمریکا وارد می‌کند خیلی راحت تیک‌تاک را با ژستی روشنفکرانه و در یک دادگاه به ظاهر عادلانه، محاکمه می‌کند.

امروز هوش مصنوعی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است

این مسائل نشان می‌دهد که همه کشورها نسبت به فضای مجازی خود حساس هستند و از حکمرانی صحیح، دقیق و مرتفع‌کننده منافع ملی خود دفاع می‌کنند. ما امروزه به خوبی فرصت‌ها و مخاطرات فضای مجازی را که در گذشته به خوبی دیده نمی‌شد، درک می‌کنیم. همچنین ما امروزه با تکنولوژی‌ها و فناوری‌های بسیار پیچیده‌ای برای ذائقه‌سازی و تغییر ذائقه مردم مواجه هستیم که اخیراً هم هوش مصنوعی و این فناوری پیچیده در آن ورود پیدا کرده است. امروز که هوش مصنوعی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، شاهدیم در دنیا این فناوری پیچیده به یک مؤلفه قدرت آفرین مبدل شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی وقتی چنین وضعیتی را می‌بینند، می‌فرمایند که در زمینه هوش مصنوعی نیاز به حکمرانی صحیح و مرتفع کننده منافع ملی خود هستیم. بیشتر کشورهایی که از حکمرانی و از ضوابط دقیق بهره‌مند هستند و ما آنها را به عنوان کشورهای سرآمد دنیا می‌شناسیم به صورت جدی مسئله فضای مجازی را دنبال می‌کنند که اخیراً هم کشورهایی مانند ترکیه در دست این کشورها قرار گرفته‌اند.

نماینده مجلس: مافیای فیلترشکن را به مردم معرفی می‌کنیم/ رفتار ما در زمینه خودرو با مردم توهین‌آمیز است/ افزایش قیمت بنزین باید آخرین راهکار ما باشد

فضای مجازی در کشور ما به معنی واقعی کلمه رها است

اخیراً شاهد بودیم کشورهایی مثل ترکیه و برزیل برخورد جدی با ایکس و اینستاگرام داشتند. در طول یک سال گذشته در فواصل زمانی کوتاه شاهدیم کشورهای مختلف با پیام‌رسان‌های خاطی نسبت به ضوابط خود برخورد می‌کنند و این نشان دهنده رشد فضای مجازی در جریان زندگی مردم است. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند فضای مجازی در کشور ما به معنی واقعی کلمه رها و یله است. ما تقریبا در هیچ یک از بخش‌های فضای مجازی حکمرانی مشخصی نداریم و بلاتکلیف هستیم. شما شاهد هستید وقتی که یک طرح بسیار جامع و خوب که البته به دور از نواقص و ایرادات نیست در مجلس مطرح می‌شود، توسط ذینفعان آن‌چنان مورد هجمه قرار می‌گیرد که درنهایت در صحن مطرح نمی‌شود و خبری از تصویب آن هم نیست. این افراد ذینفع و رسانه‌های معاند در خارج از مرزها که اساساً با منضبط و ساختارمند شدن فضای مجازی در ایران مخالفند تمام ظرفیت و پتانسیل خود را برای مقابله با چنین طرح‌هایی به کار می‌گیرند. آن‌ها از هر تصمیم و قانونی که درنهایت به نفع مردم باشد و دایره کنشگری خود را محدود کند، مخالفت می‌کنند.

فیلترینگ به مثابه قرص مُسکن و درمان مقطعی است

هرجا که حکمرانی صحیح نداشته باشیم و آشفتگی و بی‌قانونی در آن مشهود باشد فضا برای ماهیگیری و فرصت طلبی دشمنان ما بسیار فراهم است. ما نسبت به وضع قوانین و ایجاد حکمرانی صحیح در گذشته کم کاری‌ها و غفلت‌های بسیار جدی داشتیم و تاکنون هم این ضعف‌ها به خوبی دیده می‌شود. اقدامات ما عموماً شبیه به قرص مسکن به جامعه بوده است و معمولاً تصمیماتمان در زمینه فضای مجازی مقطعی بوده است. ما باید نسخه جامعی داشته باشیم تا فرصت‌های فضای مجازی به خوبی مورد استفاده قرار بگیرند و مخاطرات امنیتی اخلاقی و اجتماعی آن به حداقل برسد و یا به طور کلی از بین برود. مصداق قرص مسکن در زمینه فضای مجازی مسئله فیلترینگ بود. آیا ساز و کار فیلترینگ پاسخگوی اهداف ما و نیازهایمان نسبت به جامعه و منافع ملی مان بوده است؟ قطعاً پاسخ خیر است. امروز فیلترینگ به دوراهی شبیه است که مسئولین و حاکمیت ما در مقابل آن قرار گرفتند. اگر فیلترینگ خوب است و فضای کنشگری دشمنان را محدود می‌کند و این ساز و کار باید وجود داشته باشد و راهکار خوبی برای مقابله با پیام رسان‌هایی است که ضوابط ما را نمی‌پذیرند، پس «vpn» و فیلترشکن فروشی چرا در کشور ما به مثابه یک بازار پررونق و پردرآمد است؟! چرا چنین بازاری با بازدهی مالی بسیار بالا در ایران شکل گرفته است؟! از طرف دیگر اگر قرار است ما فیلترینگ را برداریم و محدودیتی نباشد پس چرا به سرعت به سمت یک حکمرانی صحیح و تصویب قانونی جامع در زمینه فضای مجازی نمی‌رود؟!

مافیای فیلترشکن فروش در کشور پرقدرت و فعال است

مردم از اینکه در وضعیت فعلی فیلترشکن فروش‌ها فعال هستند احساس می‌کنند که حاکمیت آنها را دور ‌می‌زند. ما قطعاً تایید می‌کنیم که مافیای فروش فیلترشکن‌ها در کشور پرقدرت و فعال است و دوست داریم مشخص شود این مافیای قدرتمند چه کسانی هستند. ما باید بدانیم لیدر این مافیای قدرتمند چه کسانی هستند؟ همچنین باید بدانیم از کدام جریان سیاسی و اقتصادی مورد حمایت قرار می‌گیرند و حامیانشان چه کسانی هستند؟ مجلس قطعاً باید به این پرسش‌ها ورود پیدا کند تا پاسخ مشخصی برای مردم پیدا کند و بنده به عنوان یک نماینده قطعاً این مسائل را در صحن مجلس فریاد خواهم زد. البته این دغدغه مربوط به بنده نیست و بسیاری دیگر از نمایندگان به صورت جدی این دغدغه را دنبال می‌کنند. جوانان انقلابی خوش فکر و با برنامه‌ای در مجلس وجود دارد که به صورت جدی دغدغه رفع مشکلات فضای مجازی و رضایتمندی مردم را دارند. ما هم براساس لایحه برنامه هفتم و هم بر اساس درخواست‌هایی که مردم عزیز از ما دارند از وزیر ارتباطات درخواست‌های جدی داریم.

 

حضور مسئولان در پلتفرم‌های خارجی با وجود فیلترینگ!

موضوع فیلترینگ باید کاملاً مشخص شود. اگر فیلترینگ یک امر لازم است حضور تک تک مسئولان نظام در پلتفرم‌های خارجی که به ظاهر فیلتر شده‌اند چه معنی می‌دهد؟ بنده هم یکی از مسئولینی هستم که به رغم فیلتر پیام رسان‌های خارجی اما در آنها فعالیت دارم، به خودم خورده می‌گیرم که چرا در این پیام رسان‌ها حضور دارم. اما خوب به دلیل گستردگی و نفوذ جهانی این پیام رسان‌ها حضور در آنها برای ما یک امر ناگزیر است. ما در مسئله جریان‌سازی رسانه‌ای در سطح جهان ناگزیر به فعالیت در این پیام رسان‌ها هستیم. در حوزه حمایت از فلسطین شاهد بودیم که تا چه میزان توانستیم در حمایت از مردم مظلوم غزه در این پیام رسان‌ها موثر واقع شویم.

چرا مسئولان از فیلترشکن رایگان استفاده می‌کنند؟

اگر ما به این نتیجه رسیدیم که به دلیل ضوابط داخلی خود و مخاطرات و منافع ملی باید یک پیام‌رسان را به طور جدی فیلتر کنیم، آن پیام‌رسان به معنی واقعی کلمه باید مسدود باشد. هیچ یک از افراد جامعه ایرانی اعم از مردم و مسئولین نباید در آن فعالیت داشته باشند. چرا باید برخی از مسئولان با فیلترشکن‌های دولتی و دسترسی رایگان بتوانند در پلتفرم‌های خارجی فعالیت کنند اما جوانان ما برای مسائل علمی و پایان‌نامه‌ها هزینه‌ای بپردازند تا فیلترشکن مورد نظر را تهیه کنند؟ این فقط برای مرتفع کردن نیازهای علمی صادق نیست بلکه صنعتگران و تجار ما برای ارتباط با خارج از کشور مشکلات عدیده‌ای دارند که این مشکلات ناشی از فیلترینگ است و باید از وی‌پی‌ان استفاده کنند.

مافیای فیلترشکن را به مردم معرفی می‌کنیم

وقتی که مردم عادی، تجار، دانشجویان و اساتید از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند هزینه مصرفشان تا دو و نیم برابر افزایش پیدا می‌کند و این عادلانه نیست. از سوی دیگر مخاطراتی برای تلفن همراه دارد. بنابراین مردم هزینه بیشتری بابت اینترنت پرداخت می‌کنند و تلفن همراهشان نیز مستهلک می‌شود. همه این فشارها به مردم به دلیل آن است که عده‌ای می‌خواهند منافع کسانی را تامین کنند که به برخی جریانات سیاسی وصل هستند. در مناظرات تلویزیونی از سوی برخی نامزدها مطرح شد که چه کسانی پشت مسئله فیلترینگ هستند. بنابراین دستور کار ما در مجلس است که موضوع فیلترشکن فروش‌ها سریعاً رفع شود و مافیای فیلترشکن فروش به مردم معرفی شوند. از سوی دیگر اگر جایی فیلترینگ لازم است همه آقازاده‌ها و مسئولین باید از پلتفرم‌ها خارج شوند و امکان استفاده از آن را نداشته باشند.

نماینده مجلس: مافیای فیلترشکن را به مردم معرفی می‌کنیم/ رفتار ما در زمینه خودرو با مردم توهین‌آمیز است/ افزایش قیمت بنزین باید آخرین راهکار ما باشد

افزایش قیمت بنزین و تأثیر آن بر تورم

بنده به میزان سوادم و به میزان تجاربم در خصوص مدل‌های مدیریت اقتصادی در کشور می‌توانم اظهارنظر داشته باشم. اینکه امروز پیروان اقتصاد نئولیبرالی بازار آزاد و پیروان اقتصاد سوسیالیستی حامی توده‌ها جدال جدی برای مدیریت اقتصادی در ایران دارند نباید موضوع بحث ما باشد. ما در دوره شهید رئیسی مبتلا به این مسئله شدیم که نیروهای انقلابی و ارزشی خود را در دسته پیروان اقتصاد بازار آزاد قرار دادند. دولت چهاردهم از هر دو دسته نماینده دارد. آقای میدری وزیر کار رفاه و تعاون اجتماعی رویکرد کاملاً عدالت‌خواهانه دارد و خود را نقطه مقابل نئولیبرال‌ها می‌داند. از سوی دیگر آقای همتی به عنوان وزیر اقتصاد از سرسخت‌ترین مدافعان و پیروان اقتصاد نئولیبرالی است.

درک درستی از طرح مسئله اقتصاد مقاومتی وجود ندارد

جدای از دو دیدگاه فوق‌الذکر در زمینه اقتصادی ما در نظام اسلامی دیدگاه متفاوتی داریم که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن تحت عنوان اقتصاد مقاومتی یاد می‌کنند. رهبری سال‌ها بر مسئله اقتصاد مقاومتی تاکید داشته‌اند. معظم‌له چنین رویکردی را ضامن پیشرفت و رفع مشکلات کشور می‌دانند. از انقلابی‌ها و به‌طورکلی جریان انقلاب انتظار داشتیم راهکار صحیحی متناسب با فرامین رهبر انقلاب برای اقتصاد ارائه دهند. از انقلابی‌ها انتظار می‌رفت در مسئله مدیریت بانکی، کاهش تورم، مدیریت نرخ ارز و توزیع عادلانه ثروت مبتنی بر دیدگاه‌های رهبر انقلاب راهکار ارائه دهند و کنشگری‌شان مبتنی بر این مهم باشد. اما این اتفاق نیفتاد و دلیلش آن بود که دوستان انقلابی ما توقع داشتند وقایعی رقم بخورد تا بتوانند دیدگاه‌های خود را پیاده کنند اما آن وقایع رقم نخورد. البته شهید آیت الله رئیسی و برخی از نزدیکان ایشان به جد به دنبال ایجاد زیرساخت‌های اساسی کشور بودند تا زمینه پیشرفت را فراهم کند که ما طی سال‌های آینده اثر آن را قطعاً خواهیم دید. این سوال اساسی که چرا تلاش شبانه‌روزی شهید رئیسی و نیروهای انقلابی در دولت ایشان منتج به بهبود وضعیت اقتصادی مردم نشد باید به درستی پاسخ داده شود. معتقدم دلیلش این بود که دوستان انقلابی و حزب‌اللهی ما هم هنوز درک دقیقی از اینکه چرا رهبر انقلاب مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کرد نداشتند.

اقتصاد مقاومتی پیشرفت و عدالت را تضمین می‌کند

رهبر انقلاب مانیفست اقتصاد مقاومتی را زمانی مطرح کردند که ما در اوج تحریم‌ها و در اوج شوک اقتصادی قرار داشتیم. معظم‌له در سال‌های بعد باز هم اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و کماکان نیز بر آن تاکید دارند. متاسفانه بخش عمده‌ای از مدیران ما فهم دقیق از منظومه فکری رهبر انقلاب در خصوص حکمرانی در بخش اقتصاد که هدف و غایتش افزایش رفاه مردم و عدالت اجتماعی و رفع تعریض است، ندارند. ما اگر اهتمام ویژه‌ای نسبت به اقتصاد مقاومتی داشتیم می‌توانستیم طرفداران اقتصاد بازار آزاد و اقتصاد سوسیالیستی کمونیستی را به حاشیه برانیم. چون اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد اسلامی و حکومت امیرالمومنین (ع) است. اقتصاد حکومت امیرالمومنین و اقتصاد اسلامی پیشرفت در عین عدالت و در عین صرفه‌جویی و رفع تبعیض است. اقتصاد مقاومتی یعنی بیشترین بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود و تکیه بر توان داخلی که خودکفایی و استقلال اقتصادی را به همراه دارد.

در اقتصاد مقاومتی اصل بر مردمی‌سازی و مشارکت ایشان به عنوان تعیین‌کننده اصلی صحنه اقتصاد است. زیرا مردم بهترین فهم را از شرایط اقتصادی خود دارند و می‌توانند بهترین راهکارها را برای بهبود وضعیت اقتصاد خود و جامعه ارائه دهند. رهبر انقلاب چرا مردمی‌سازی و مشارکت مردم در امر تولید را به عنوان شعار سال مطرح کردند؟ تولید بسیار وسیع است؛ از تولید مواد غذایی گرفته تا تولید مسکن و تولیدات صنعتی که همه را رهبر انقلاب در شعار امسال مدنظر داشتند. مردم بهترین کسانی هستند که می‌توانند در زمینه تولید ایفای نقش کنند و با ظرفیت‌های خود بیشترین بهره‌برداری را از تولید داشته باشند.

رفتار توهین‌آمیز با مردم در زمینه خودرو 

من فراتر از بنزین درباره ناترازی انرژی صحبت می‌کنم که بنزین، گازوئیل، گاز، آب، برق و همه را دربرمی‌گیرد. آیا راه حل رفع ناترازی انجام ساده‌ترین کار یعنی گران‌سازی قیمت بنزین است؟ یا اینکه بسیاری از اقدامات موثر دیگری وجود دارد که در صورت انجام آنها هیچ نیازی به گران‌سازی قیمت بنزین نیست. یا اگر نتیجه نهایی این باشد که بنزین را بخواهیم گران کنیم با انجام این مقدمات گران‌سازی بسیار ناچیزی نیاز باشد که مردم هم آزرده نشوند. اینکه ما از لیتری ۳۰۰۰ تومان یکباره بخواهیم لیتری ۲۰۰۰۰ تومان را به مردم تحمیل بکنیم، قطعاً با عواقب اجتماعی اقتصادی و امنیتی بزرگی مواجه خواهیم شد. آیا مردم توان بنزین لیتری ۲۰۰۰۰ هزار تومان را دارند؟ وقتی ما خودرویی به مردم تحویل می‌دهیم که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بیش از ۱۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند آیا منطقی است که دلیل ناترازی را صرفاً پایین بودن قیمت بنزین بدانیم؟ امروز خودرو‌هایی به لحاظ ایمنی مصرف سوخت و رفاه حال شهروندان در سطح بسیار بالایی تولید می‌شود که همه کشور‌هایی که برای شهروندان خود ارزش قائل هستند از واردات آن دریغ نمی‌کنند. آیا ما وقتی خودرویی به مردم تحویل می‌دهیم که مصرف سوخت بسیار بالایی دارد و ایمنی بسیار پایینی دارد که منجر به تصادفات می‌شود به مردم احترام گذاشته‌ایم؟ آیا ما شأن مردم خود را حفظ می‌کنیم؟ خیر. این رفتار با مردم توهین به آنان است. خودروسازانی که مدعی تولید خودرو‌های با کیفیت استاندارد هستند دروغ محض می‌گویند. مجلس شورای اسلامی با چنین کذابانی باید به شدت برخورد کند. متاسفانه نمایندگانی داشتیم که شهامت برخورد با این خودروسازان را نداشتند.

افزایش قیمت بنزین باید آخرین راهکار باشد

ما برای شهادت و به خاک و خون کشیده شدن بیش از ۴۰ هزار شهید مظلوم غزه عزاداریم، اما حواس ما نیست که همه ساله قریب به همین عدد را به کشتن می‌دهیم. وضعیت خودرو ناشی از عدم رویکرد اقتصاد مقاومتی خودروسازان است. از بحث دور نشویم و به موضوع بنزین برگردیم. ما برای رفع ناترازی بنزین ابتدا باید خودرو‌هایی شایسته ملت ایران که ایمنی و مصرف سوخت پایینی دارند تولید یا وارد کنیم. اگر مصرف سوخت خودرو‌های ما کاهش پیدا بکند افزایش قیمت بنزین مردم را در تنگنای اقتصادی قرار نمی‌دهند، زیرا همان میزان که در شرایط فعلی برای بنزین هزینه می‌کنند در شرایط افزایش قیمت بنزین و استفاده از خودرو‌های مدرن کم مصرف هزینه خواهند کرد. از سوی دیگر اگر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم امروز برای یک لیتر بنزین بیش از ۳۰۰۰ تومان هزینه تولید صرف می‌شود اما ما به قیمت ۳۰۰۰ تومان آن را می‌فروشیم و طبیعی است که مردم فهیم ما می‌دانند که این وضعیت به ضرر منافع ملی است؛ بنابراین باید قیمت بنزین به نحوی منطقی شود که منافع ملی ضرر نبیند. اما با همه این مسائل افزایش قیمت بنزین باید آخرین راهکار ما برای رفع ناترازی باشد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار