فضای مجازی؛ تهدیدات و فرصت‌ها

کنترل و نظارت بر فضای مجازی در جهت مقابله با تهدیداتِ آن و بهره‌گیری از فرصت‌های چنین عرصه‌ای، نیازمند عزم همگانی است.
کد خبر: ۶۹۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۱ - 15September 2024

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ در کلام بسیاری از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس بر این نکته تأکید شده است که با ایثار و فداکاری‌های رزمندگان اسلام در آن دوران، دشمن موفق نشد که حتی یک وجب از خاک ایران اسلامی را تسخیر کند و سرانجام ناچار به پذیرش آتش‌بس و بازگشت به مرز‌های رسمی شد.

فضای مجازی

مجاهدت نیرو‌های ارتش، سپاه و اقشار مختلف مردم (بسیج) نه‌تنها موجب غلبه ملت ایران بر دشمن در جنگ سخت و نبرد نظامی شد، بلکه به پشتوانه تجربیات کسب‌شده در این جنگ هشت‌ساله، امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه نظامی به مرحله بازدارندگی رسیده و به یک قدرت منطقه‌ای و بلکه جهانی تبدیل شده است. 

اما جنگ، تنها به حوزه نظامی و سخت محدود نمی‌شود و دشمن در میادین مختلفی تمام توان خود را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی و درهم شکستن ملت ایران به کار گرفته است که «جنگ نرم» از مهم‌ترین عرصه‌های آن محسوب می‌شود. 

با توجه به فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و همچنین شبکه‌های اجتماعی مختلف، امروز اصلی‌ترین ابزار دشمن در عرصه جنگ نرم، «فضای مجازی» است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص بهره‌گیری دشمن از فضای مجازی بیانات متعددی داشته‌اند و از جمله در این‌خصوص فرموده‌اند که امروز انبوهی از رسانه‌ها، بخصوص با این وضع فضای مجازی- با هزاران متخصص، با پشتیبانی مالی انبوه، با پشتیبانی امنیّتی انبوه در کارند؛ برای اینکه در نظام جمهوری اسلامی افکار و مذاق‌ها را برگردانند، و ایمان‌ها و باور‌ها را تضعیف و تخریب کنند.

ایشان همچنین در تبیین اهمیت فضای مجازی فرموده‌اند که «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم». 

درخصوص تفاوت تأثیرات جنگ سخت و جنگ نرم نیز از رهبر انقلاب اسلامی نقل شده است که «در جنگ سخت، جسم‌ها به خاک و خون کشیده می‌شوند، [ولی]روح‌ها پرواز می‌کنند و می‌روند به بهشت؛ [امّا]در جنگ نرم، اگر خدای‌نکرده دشمن غلبه بکند، جسم‌ها پروار می‌شوند و سالم می‌مانند، [ولی]روح‌ها می‌روند به قعر جهنم.»؛ در واقع شکست در جنگ سخت با از دست دادن جان و یا اشغال خاک میهن همراه است، اما شکست در جنگ نرم، به مراتب وضعیتی اسفناک‌تر را برای کشور رقم خواهد زد و یک ملت را در خدمت اهداف دشمنانش قرار خواهد داد. 

وقوع تغییراتی در وضعیت فرهنگی جامعه و بروز برخی ناآرامی‌ها و آشوب‌ها طی سال‌های اخیر در سطح کشور نیز ناشی از تلاش‌های دشمن در عرصه جنگ نرمی بوده که در قالب فضای مجازی، ظهور و بروز یافته و بر ملت ایران تحمیل شده است.

بر این اساس، اگر فضای مجازی همچنان به حال خود رها باشد و تمهیدات مؤثری از سوی نهاد‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه کنترل و پایش این عرصه مهم صورت نگیرد، در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌تواند وضعیتی بسیار نامطلوب را برای جامعه رقم بزند.

در این زمینه و در کنار نقش‌های نظارتی و کنترلی، می‌توان یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها را هم برای وزارت آموزش و پرورش متصور بود؛ زیرا پس از نهاد خانواده، وظیفه تربیت و آموزش نسل‌های جدید بر عهده این وزارتخانه است و افزایش سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان، ارائه آموزش‌های لازم در حوزه فضای مجازی و آشناسازی آنان با مخاطرات و تهدیدات این فضا تأثیر و نتایج مطلوب‌تری به همراه خواهد داشت.

فضای مجازی عرصه‌ای مملو از تهدیدات و فرصت‌هاست؛ لذا ضمن مقابله با تهدیداتِ آن، باید زمینه برای استفاده بیشتر از فرصت‌های این عرصه فراهم شود. طبیعتاً مقابله با تهدیدات، وظیفه دستگاه‌های مختلف کشور است؛ اما مهم‌ترین امر در بهره‌گیری بهینه از فرصت فضای مجازی، «جهاد تبیین» است که مردم نقش اصلی را در این زمینه دارند؛ چرا که در قالب این جهاد ضمن پاسخ مستدل و منطقی به هرگونه شبهه‌ای که علیه انقلاب و نظام اسلامی مطرح می‌شود، می‌توان زمینه‌های معرفی اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و بسط و گسترش آن در اقصی‌نقاط جهان را بیش از پیش فراهم کرد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها