معاون ادبیات اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

فراخوان ۲ رویداد ادبی در خراسان جنوبی آغاز شد

«نوکندی» گفت: فراخوان سیزدهمین دوره جایزه ادبی یوسف و فراخوان پانزدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت در استان خراسان جنوبی آغاز شده است.
کد خبر: ۶۹۰۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰ - 15September 2024

صابره نوکندی، معاون ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی«صابره نوکندی» معاون ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند در خصوص فراخوان سیزدهمین دوره جایزه ادبی یوسف اظهار داشت: مسابقه سراسری داستان کوتاه دفاع مقدس، بعد‌ها با نام جایزه ادبی یوسف در فضای ادبی کشور مصطلح شد، به‌منظور انعکاس و انتقال میراث گران‌سنگ هشت سال دفاع مقدس با هدف تقویت پایگاه داستان‌نویسی، ترغیب و تشویق نویسندگان جوان، شناسایی استعدادها، بروز خلاقیت‏‌ها و کمک به خلق و تولید داستان کوتاه در حوزه دفاع مقدس در سال ۱۳۸۵ از سوی معاونت ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‏‌های دفاع مقدس راه‌اندازی شد و تاکنون ۹ دوره آن برگزار شده است.

وی افزود: جایزه این مسابقه به نام نویسنده شهید یوسف ملک‌شامران نام‌گذاری شده که ملک‌شامران در ۲۵ شهریور ۱۳۴۱ در تهران متولد شد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۱ در جاده اهواز - خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسید. 

نوکندی در خصوص نظر شهید درباره نوشتن گفت: «نوشتن سخت است خوب نوشتن هنر، رسالت پیام‌رسانی شوخی نیست، زیرا آدم‌ها آن سنگ صبوری نیستند که در خلوتشان نسنجیده بگویی و انتظار توجه داشته باشی بنابراین برای انسان‌سازی نوشتن وسیله است، هر وسیله جایگاه عملی دارد و هنر یک نویسنده درست نوشتن و عمل کردن بر روح و قلب آن‌هایی است که می‌خواهند از طریق نوشتن با چیزی که احساسش می‌کنند و آن را نمی‌شناسند ارتباط پیدا کند که فطرت است.

معاون ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان جنوبی عنوان کرد: به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود (در حوزه ادبیات داستانی) در سراسر کشور، این جایزه ابتدا در استان‌ها برگزار شده و منتخبان هر استان به مرحله ملی راه پیدا می‌کنند و علاقمندان می‌‏توانند آثار خود را حداکثر تا ۳۱ مهرماه ۱۴۰۳ به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‏‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی ارسال کنند.

فراخوان پانزدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت

نوکندی، در خصوص فراخوان پانزدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت گفت: شعر دفاع مقدس، میراثی معنوی و افتخارآفرین در کارنامه هزار ساله شعر و ادب فارسی است، شعری که پیشانی نوشتش «هیهات منا الذله» است و آبرو و اعتبارش در عشق به آموزه‌های دینی از جمله؛ شهادت‌طلبی، ظلم‌ستیزی و عدالت‌طلبی است.

معاون ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان جنوبی افزود: به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب شعر، سازمان ادبیات و تاریخ در نظر دارد بیست و ششمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت را به صورت ملی با همکاری و مشارکت تمامی مجموعه‌های علمی، فرهنگی و سازمان‌های کشوری و لشکری برگزار کند.

وی خاطرنشان کرد: علاقمندان می‏‌توانند آثار خود را حداکثر تا ۳۱ مهر به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌‏های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی ارسال کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار