روایت کشف حجاب از زمان قاجار تا پهلوی اول در «اسناد اعتراف»

مستند «اسناد اعتراف» ساخته علی جعفری نجف آبادی موضوع کشف حجاب از زمان قاجار تا پهلوی را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۶۹۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰ - 15September 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، مستند «اسناد اعتراف» ساخته علی جعفری نجف آبادی موضوع کشف حجاب از زمان قاجار تا پهلوی را بررسی می‌کند.

«جعفری نجف آبادی» کارگردان مستند «اسناد اعتراف» درباره موضوع این اثر اظهار داشت: مستند «اسناد اعتراف» که از تولیدات مرکز گسترش است، با بررسی اسناد تازه به دست آمده که در گنجه ها پنهان مانده بودند، به روایت کشف حجاب از زمان قاجار تا پهلوی اول می پردازد.وی ادامه داد: در مراحل پایانی جمع آوری اسناد و مدارک هستیم و طی دو هفته آینده این مرحله تمام شده و فیلمبرداری را آغاز می کنیم. این مستند با محوریت روستای ندوشن از توابع یزد است ولی در خود شهر یزد، اصفهان و تهران هم فیلمبرداری خواهیم داشت.

روایت کشف حجاب از زمان قاجار تا پهلوی اول در «اسناد اعتراف»

این مستندساز درباره شکل گیری ایده این مستند توضیح داد: حدود 5 سال پیش به روستای ندوشن رفته بودم و در حضور بزرگان و ریش سفیدان آنجا بودم که دیدم خاطراتی را نقل می کنند. در همانجا مباحثی مطرح کردند که جرقه ساخت این مستند در ذهن من زده شد. 

نکته ای که وجود دارد این است که تا امروز خوانش زنانه ای درباره این موضوع نداشته ایم و جزو مباحث گم شده بوده است و به گونه ای از نگاه مردانه به چنین موضوعی پرداخته شده است. جذابیت این ایده این است که از نگاه خانم ها این اتفاق بررسی می شود.

علی جعفری در پایان گفت: پروسه اول پیش تولید حدود دو هفته دیگر به پایان می رسد و وارد فاز فیلمبرداری می شویم که 12 روز زمان می گیرد و به امید خدا تمام تلاش خود را می کنیم تا پایان امسال این مستند آماده شود.

 یکی از موانعی که بر سر راه ما وجود داشته و دارد این است که برخی از افرادی که به عنوان تاریخ شفاهی قرار است توضیحاتی ارائه بدهند، به دلیل کهولت سن دچار بیماری هایی هستند که باید منتظر بهبود حال این عزیزان باشیم تا بتوانیم این مراحل را هم ضبط کنیم.

خیلی دوست داشتیم که بتوانیم در جشنواره «سینماحقیقت» امسال حضور داشته باشیم، ولی متاسفانه درگیر اتفاقهای زمان بر شدیم و این امر میسر نشد.

«اسناد اعتراف» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار