صلح نیازمند همکاری همه‌جانبه جامعه جهانی است

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: صلح یک تلاش جمعی است. این امر مستلزم همکاری همه بخش‌های جامعه از جمله دولت‌ها، جامعه مدنی، ارتش و جامعه بین‌المللی است.
کد خبر: ۶۹۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸ - 16September 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «اشتفان پریزنر» هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در آیین افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب صلح و دفاع که صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد، اظهار داشت: سازمان ملل متحد با امید به جهانی عاری از جنگ تأسیس شد؛ جهانی که صلح نه‌تنها یک هدف، بلکه پایه و اساس رفاه، عدالت و کرامت انسانی است.

وی با بیان اینکه صلح با چالش‌های بسیاری روبرو شده است، خطاب به ارتشی‌ها گفت: صلح نیاز به شجاعت، انعطاف‌پذیری و فداکاری‌هایی دارد که بسیاری از شما به خوبی می‌دانید. شما به‌عنوان مدافع و محافظ در زمان درگیری دیده می‌شوید. اما در حقیقت، شما حافظ صلح نیز هستید. مسئولیتی که بر دوش دارید، فراتر از مرز‌ها و راهبرد نظامی است. شما شرکای اساسی در حفظ امنیت، حمایت از حقوق بشر و حمایت از حقوق بشردوستانه بین‌المللی هستید. تعهد شما به این اصول در ایجاد محیطی که در آن گفت‌وگو، آشتی و دیپلماسی می‌تواند، شکوفا شود، حیاتی است.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: امروز، من از همه می‌خواهم که تعهد خود را به صلح - نه به‌عنوان یک ایده‌آل دور، بلکه به‌عنوان یک واقعیت قابل دستیابی، تجدید کنیم. اجازه دهید تشخیص دهیم که قدرت واقعی نه‌تنها در توانایی نظامی بلکه در توانایی جلوگیری از خشونت و درگیری قبل از وقوع آنها نهفته است. توانایی تقویت همکاری، مشارکت در گفت‌وگو، و حفظ ارزش‌های انسانیت، حتی در مواجهه با چالش‌های بزرگ است. این یکی از پیام‌های اصلی «دستور کار جدید صلح» است که دبیرکل سازمان ملل در آغاز سال ۲۰۲۳ راه اندازی کرد.

وی ادامه داد: چند روز دیگر، در ۲۲ و ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴، مجمع عمومی در نیویورک «اجلاس برای آینده» را برگزار خواهد کرد. این اجلاس فرصتی را برای جامعه بین‌المللی فراهم می‌کند تا به‌طور جمعی همکاری جهانی از جمله در این حوزه که چگونه می‌توانیم بهتر از درگیری جلوگیری کنیم، بحران‌ها را مدیریت کنیم و صلح را در جهانی که به‌طور فزاینده‌ای به هم پیوسته است، حفظ کنیم.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تصریح کرد: من به‌عنوان هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل، اهمیت همکاری بین ملت‌ها، نهاد‌ها و جوامع را از نزدیک می‌بینم. در هر مأموریتی که بر عهده می‌گیریم، چه در زمینه کمک‌های بشردوستانه، توسعه یا حفظ صلح، یک حقیقت ثابت می‌ماند. صلح یک تلاش جمعی است. این امر مستلزم همکاری همه بخش‌های جامعه از جمله دولت ها، جامعه مدنی، ارتش و جامعه بین‌المللی است.

وی افزود: صلح فقط نبودِ جنگ نیست، بلکه وجود عدالت، برابری و فرصت است. من از شما برای خدمات مستمر شما تشکر می‌کنم و شما را تشویق می‌کنم که در نقش خود به‌عنوان حافظان صلح ثابت‌قدم بمانید. بیایید با هم به تلاش برای جهانی صلح‌آمیز ادامه دهیم، جایی که نسل‌های آینده بتوانند فارغ از ترس از درگیری و ویرانی‌های ناشی از آن زندگی کنند.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار