گفت‌وگو و سازش بهترین سلاح است/ باید به‌دنبال حل بحران‌ها باشیم

نماینده وابستگان نظامی مقیم جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بدون مباحثه صادقانه و قابل اعتماد نمی‌توانیم انتظار صلح داشته باشیم، گفت: بهترین سلاح نه تانک، نه هواپیما، نه موشک و نه پهپاد، بلکه گفت‌وگو و سازش است.
کد خبر: ۶۹۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹ - 16September 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، سرهنگ «پیتر روزنبرگ» نماینده وابستگان نظامی مقیم جمهوری اسلامی ایران در آیین افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب صلح که صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد، اظهار داشت: مایلم مراتب قدردانی صمیمانه خود را از سرتیپ «حسین ولی‌وند» فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش و همچنین تمامی مقامات مربوطه برای دعوت ما به این نمایشگاه و فراهم کردن فرصتی مفید برای تفکر عمیق درباره چگونگی مشارکت ما در برقراری صلح و ثبات واقعی ابراز کنم.

بحران پناهندگان از مشکلات جدی جهان امروز است

پیتر روزنبرگ با اشاره به شرایط منطقه و جهان عنوان کرد: امروزه وضعیت راهبردی سیاسی و نظامی منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار پیچیده و به سرعت در حال تغییر است؛ لذا عملاً شناسایی منطقه‌ای بدون درگیری تنش یا اختلافات سیاسی و ارضی غیر ممکن است. 

نماینده وابستگان نظامی مقیم جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه جهان در حال مسلح شدن است، گفت: درگیری‌ها رخ می‌دهد و ما با تجاوز و خشونت برخی کشور‌ها علیه دیگران مواجه هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بحران پناهندگان یکی از جدی‌ترین مشکلات جهان امروز است، تصریح کرد: شرایط جدی و پیچیده جهان به ما نشان می‌دهد که گفت‌وگوی متقابل چقدر حائز اهمیت است. بدون مباحثه صادقانه و قابل اعتماد نمی‌توانیم انتظار صلح داشته باشیم و بهترین سلاح نه تانک نه هواپیما نه موشک یا پهپاد بلکه کلمات، مکالمه، گفت‌وگو و سازش است که دیپلماسی واقعی است.

پیتر روزنبرگ بیان داشت: اکثر کشور‌های حاضر در مراسم امروز تجربه مأموریت‌های حفظ صلح کلاه‌آبی‌ها را دارند. در طول این مأموریت‌ها سربازانی با ملیت‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان مختلف شانه به شانه همکاری می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که علی‌رغم تفاوت‌های فرهنگی همکاری و حمایت از ابتکارات صلح امکان پذیر است. ما باید این تجربیات را به سایر حوزه‌های روابط بین کشور‌ها منتقل کنیم.

نماینده وابستگان نظامی مقیم جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: البته تأمین امنیت میهن موضوعی بسیار مهم و حیاتی برای ثبات ملت و کشور است؛ بنابراین، طبیعی است که هر کشوری باید از ظرفیت نظامی خود مراقبت کند. با این حال بسیار مهم است که این ظرفیت فقط برای اهداف بازدارندگی و دفاعی استفاده شود.

وی با بیان اینکه ایران تلاش و تعهد زیادی را صرف تأمین امنیت کشور و توسعه ظرفیت علمی نظامی خود می‌کند که این امر به لطف تلاش‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و متخصصان و مهندسان جوان بسیار با استعداد است، گفت: من همچنان معتقدم که جمهوری اسلامی ایران از نظر استفاده از ظرفیت نظامی، خود تنها برای مقاصد صلح آمیز می‌تواند نقش بسیار مهمی جامعه بین‌المللی ایفا و ثابت کند که صلح در منطقه و در عرصه بین‌المللی برای این ملت بزرگ و سرافراز بالاترین ارزش است.

پیتر روزنبرگ عنوان کرد: ایرانیان مانند لهستانی‌ها و بسیاری از کشور‌های حاضر در اینجا فجایع جنگ را تجربه کرده‌اند و ما می‌دانیم که این موضوع چقدر باعث رنج و آسیب می‌شود؛ بنابراین هدف مشترک ما باید یافتن راه‌هایی برای حل بحران‌ها نه با تسلیحات بلکه از طریق، گفت‌وگو دیپلماسی و مذاکره باشد.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار