پشت پرده حمله به شورای نگهبان

این روزها متهم کردن شورای نگهبان به جناحی عمل کردن بهانه ای شده تا فضای آرام انتخاباتی گه گاه ملتهب به نظر برسد.
کد خبر: ۶۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ - 04February 2016

پشت پرده حمله به شورای نگهبان

به گزارش گروه  سایر رسانههای دفاع پرس،27 آذر ماه امسال  در سراسر کشور ثبتنام از داوطلبین شرکت در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در ستاد انتخابات وزارت کشور و 207 حوزه انتخابیه آغاز شد.

7 روز ثبتنام برای رسانهها با تب و تاب بود و برای آینده سیاسی کشور سرنوشتساز. لنز دوربین عکاسان و چشمهای خبرنگاران لحظه به لحظه در ورودی ستاد انتخابات را رصد میکرد تا به سرعت اخبار حضور افراد را  مخابره کنند.
در روزهای ثبتنام ساختمان بلند میدان فاطمی شاهد حضور افراد متفاوتی بود، برخی از آنها اصلا فعالیت سیاسی نداشتند و برخی در عرصه سیاست از جایگاه شناخته شدهای بهرهمند بودند تا حدی که با شنیدن اسامی عدهای از آنها نام حزبی در ذهن شنوندگان مجسم میشد.

پنجم دی ماه بررسی صلاحیتها آغاز شد، اما چندی بعد اخباری مبنی بر تائید و یا ردصلاحیت برخی افراد در رسانهها منتشر شد.

صفحه تمام خبرگزاریها پر شد از لیست افرادی که گفته می شد رد صلاحیت شدند و خبرنگاران تلفن به دست جویای این موضوع بودند که هرکسی به چه دلیل ردصلاحیت شده است.

ماجرا دقیقا از همینجا آغاز میشود، اصلاح طلبان که این بار و برخلاف دوره قبلی کمر همت بسته بودند تا در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند، در رسانهها ادعا میکردند که شورای نگهبان جناحی عمل کرده است و تمام کسانی که متعلق به جناح آن ها  هستند، ردصلاحیت شدهاند.
 
مهدی کوچکزاده نماینده مردم تهران در مجلس در این باره اظهار کرد: برای رد این موضوع بهتر است که به  افرادی چون آقای عارف، محجوب و کواکبیان که تائید صلاحیت شدهاند اشاره کنم.
این افراد اشخاصی بودند که در جناح اصلاحات بسیار شناخته شده هستند، پس نمیتوان گفت ردصلاحیتها جناحی بوده.
شورای نگهبان وظیفهاش جلوگیری از ورود افراد متخلف نسبت به قانون بوده است که این کار را هم به درستی انجام داده است.


ابراهیم نکو، نماینده اصلاح طلب و دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نحوه عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیتها و واکنش برخی داوطلبین این موضوع اظهار کرد: شورای نگهبان در گذشته و از ابتدای انقلاب تا کنون نشان داده به گونهای عمل میکند که فقط در عملکرد خود قانون و شرع مقدس اسلام را مدنظر قرار میدهد.

اما پس از اعلام رد صلاحیتها برخی کارهای این شورا را به رای خود تفسیر کردند و آن را جناحی خواندند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر به افرادی که رد صلاحیت شدند و گرایشهای سیاسی آنها دقت کنیم خواهیم فهمید که ردصلاحیتها از هردو طیف بود و این بی انصافی به نظر میرسد که بخواهیم بگوییم شورای نگهبان در ردصلاحیتها نگرشش بیشتر بر روی یک طیف بوده است.

اما با کمی دقت در ساختار شورای نگهبان که متشکل از 6 حقوقدان و 6 فقیه است و همچنین جناحهای سیاسی متعلق به افرادی که ردصلاحیت شدهاند، میتوان دریافت که این شورا فراتر از جناحهای موجود در کشور عمل کرده و مقیاسش برای انتخاب افراد، شرع مقدس اسلام و قانون بوده.

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلام در این باره گفت: اگر به تاریخ انقلاب نگاه کنیم میبینیم مطرح کردن انتقاد به شورای نگهبان اصلا چیز جدیدی نیست به نظر من شورای نگهبان نه جناحی برخورد میکند و  حدش هم این نیست که خودش را تا یک جناح پایین بیاورد چون این شورا وظایف مشخصی دارد.

باید توجه داشته باشیم شورای نگهبان یک نفر نیست که براساس سلیقه فردی عمل کند. این شورا 6 حقوقدان و 6 فقیه دارد. این افراد شان بالایی دارند و خودشان را تا حد یک جناح پایین نمیآورند. آنها برای نظام تصمیم میگیرند.

فرج الله عارفی، نایب رئیس دوم کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره اظهار کرد: شورای نگهبان در طول تاریخ پس از انقلاب همواره نگاهش اجرای قانون و عدالت بوده است و هم فقهای شورای نگهبان و هم حقوقدانان که در این شورا فعالیت میکنند، به دنبال گذاشتن خط مشی بر مسائل سیاسی نبودند، تا فعال سیاسی را به دو طیف سیاسی چپ و راست تقسیم کنند.اما متاسفانه برخی با  مظلومنمایی درصدد جبران این وضعیت هستند، اما آنها باید بدانند با مظلومنمایی و داد و بیداد نمیتوانند آرای از دست رفته خود را برگردانند.

وی ادامه داد: در همه دنیا و در تمام نظامها خط قرمزهایی وجود دارد و اگر هرکسی در هر جایگاهی باشد از خطوط آن نظام بگذرد با وی برخورد میشود، چون نظام نباید ملاحظهکاری کند و باید با خاطیان خطوط قرمز برخورد کند.
 
از مجموع بیش از 11 هزار نفری که برای مجلس شورای اسلامی داوطلب شده بودند، در این دوران بیش از 5 هزار نفر تائید صلاحیت شدند البته پرونده رسیدگی به اعتراضات هنوز باز است و تصور اینکه تمام این افراد از یک جناح سیاسی خاص باشند، تا مجلسی یکدست را تشکیل دهند، بسیار دشوار به نظر میرسد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار