جبلی: میان نظارت ساترا و تنظیم‌گری‌اش با تلویزیون تفاوت وجود ندارد

رئیس رسانه ملی در بازدید از نمایشگاه «رصتا» گفت: مهم‌ترین دستاورد رصتا این است که یک دورهمی جامع بین تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی، شرکت پشتیبان و نهاد تنظیم‌گر برقرار و این منجر به یک توافق می‌شود. مأموریت و وظیفه ساترا این است به حقوق مخاطب ارزش داده شود و این نیاز به تنظیم‌گری دارد که یکی از این نهاد‌ها در ایران، ساتراست‌.
کد خبر: ۶۹۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱ - 16September 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری رئیس صداوسیما ظهر امروز (دوشنبه) با حضور اهالی رسانه در سالن نشست‌های غرفه مجمع رصتا در مصلی امام‌ خمینی (ره) برگزار شد.

جبلی: میان نظارت ساترا و تنظیم‌گری‌اش با تلویزیون، تفاوت وجود ندارد

در ابتدای این نشست، پیمان جبلی درباره همکاری‌های مشترک میان سکو‌های نمایش خانگی و صداوسیما عنوان کرد: فلسفه تشکیل سازمان ساترا براساس قانون با مسئولیت صداوسیما، تسهیل‌گری و شتابدهی به محتوای سالم در فضای مجازی است. تولیدات فرهنگی و محتوا در فضای مجازی به دلیل گستردگی این بستر و نیاز مخاطب و تغییر ذائقه مصرف باید تعامل و هم‌افزایی میان سازمان صداوسیما و تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی ایجاد می‌شد.

وی تاکید کرد: استفاده از بستر تلوبیون که بستری برای ارائه محتوا با بیش از ۳۰ میلیون مخاطب است، به گستره دایره مخاطبان فضای مجازی نیز کمک می‌کند. شرکت‌ها و فعالان با مراجعه به غرفه ساترا می‌توانند خدمات خاصی را دریافت کنند. در این زمینه، تعاملی که بین صداوسیما و سکو‌ها ساترا برقرار می‌شود، می‌تواند نقش خوبی را ایفا کند و هرگونه محتوای صوت و تصویر فراگیر که منطبق با ضوابط و اولویت‌های صداوسیما باشد، از تشویق این سازمان بهره‌مند خواهد شد.

رئیس صداوسیما ضمن بیان اینکه ساترا به خوبی می‌تواند نقش خود را ایفا کند و این هم‌افزایی به تولید محتوای فاخر در صداوسیما هم کمک می‌کند، گفت: امید داریم این نگاه بین دو طرف نزدیک‌تر بشود و رسانه ملی به گونه‌ای گسترده‌تر بتواند از تولیدات صوت و تصویر فراگیر استفاده کند.

جبلی در ادامه اظهار داشت: دستاورد‌های قابل توجه و امیدوارکننده‌ای را در دو دوره برگزاری نمایشگاه و دوره اخیر شاهد بوده‌ایم. مهم‌ترین دستاورد این است که یک دورهمی جامع بین تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی، شرکت پشتیبان و نهاد تنظیم‌گر برقرار می‌شود تا این دو حوزه با هم تعامل و از خدمات یکدیگر استفاده کنند و این منجر به یک توافق شود. این ظرفیت، موجب بهره‌مندی همکاران ما در فضای مجازی می‌شود.

رئیس رسانه ملی در ادامه گفت: خوشبختانه تنوع خوبی را از تولیدکنندگان محتوا و فعالان هوش مصنوعی گرفته تا شبکه‌های مختلف صداوسیما شاهد هستیم. امید داریم این تنوعِ گستردگی از لحاظ کمی و کیفی برگزار شود و دستاورد‌ها را به خوبی ارائه دهد.

جبلی درباره افتتاح صفحه ساترا در تلوبیون و ستاد هوش مصنوعی تصریح کرد: تلوبیون می‌تواند سبب شود تا علاوه بر اینکه مخاطبان در امتداد فضای مجازی، برنامه‌های رسانه ملی را دنبال کنند، امکان به اشتراک گذاشتن برای سکو‌ها فراهم شود و با این خدمت جدید، تلوبیون به امتداد تولید محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی کمک بارزی خواهد کرد. همچنین امروز ستاد هوش مصنوعی با همت مرکز طرح و برنامه‌ریزی سازمان صداوسیما ایجاد شد و حوزه‌های زیرساختی فناوری اطلاعات و ثبت و محتوا شکل گرفت.

با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، تولید محتوای فاخر را سرعت می‌بخشیم

رئیس رسانه ملی با اشاره به دغدغه رهبر انقلاب درباره هوش مصنوعی ادامه داد: دغدغه به جا و درست رهبر معظم انقلاب درباره هوش مصنوعی این است که ما صرفا مصرف‌کننده نباشیم و عرصه و افق‌های جدید را متناسب با ظرفیت‌ها و نیاز‌ها ایجاد کنیم و این اتفاق دارد می‌افتد. نسل جوان به حوزه مجازی آشناتر است و نوآوران و خلاقان دانش بنیانی که فعالیت می‌کنند، نوآوری‌هایشان قابل توجه است.

وی درباره نقش سازمان صداوسیما در این عرصه توضیح داد: به عنوان رسانه ملی، وظیفه ما معرفی این خدمات و عرصه‌های جدید است. توجه به بازار مصرف هوش مصنوعی می‌تواند این زمینه را فراهم کند و همچنین در تولید محتوا با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم با سرعت بیشتر، محتوای فاخر تولید کنیم و با هزینه کمتر و نوآوری در حوزه‌های مختلفی نظیر حوزه‌هایی که مبتنی بر داستان و فیلمنامه هستند، آن را به کار بگیریم.

جبلی همچنین تاکید کرد: به شدت نیازمند همکاری با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در خصوص هوش مصنوعی هستیم. وظیفه ستاد هوش مصنوعی و مرکز پژوهش‌های ساترا، ایجاد ارتباط و تعامل میان دانشگاه‌ها و هوش مصنوعی است.

وی در پاسخ به خبرنگاران درباره همکاری با چهره‌ها بیان کرد:. ما به عنوان صداوسیما و رسانه فراگیر و ملی از چهره‌های محبوب در عین حال با چهره‌های تازه همکاری داریم. در دوره اخیر با حفظ ظرفیت‌ها، برنامه‌ها و برند‌های قدیمی، قرار بر این شد تا با معرفی استعداد‌ها و برند‌های جدید که نیاز داشتند میدان در اختیارشان قرار بگیرد، فضایی ایجاد کنیم تا آنها هم خودشان را نشان دهند.

رئیس صداوسیما در این نشست، درباره تفاوت در ممیزی‌ها و نظارت بر آثار تلویزیونی و نمایش‌خانگی، گفت: تفاوتی میان نظارت ساترا و تنظیم‌گری‌اش با تلویزیون وجود ندارد. گستردگی تلویزیون و رسانه ملی وسیع‌تر است تا نمایش‌خانگی؛ لذا تقید در رسانه ملی هنجار‌ها و معیار‌های اخلاقی و اجتماعی در تلویزیون باید بیشتر باشد. طبیعتاً تهیه‌کننده‌ای که در تلویزیون، محتوا تولید می‌کند با یک مخاطب حداقل ۱۰ میلیونی مواجه است و بایستی تقید و احترام بیشتری قائل باشد تا عرصه‌های دیگر که کم‌مخاطب‌ترند. البته بدین منظور نیست در نمایش‌خانگی به حقوق مخاطب احترام گذاشته نشود.

وی ادامه داد: مأموریت و وظیفه ساترا این است به حقوق مخاطب ارزش داده شود و این نیاز به تنظیم‌گری دارد که یکی از این نهاد‌ها در ایران، ساتراست. اینکه ساترا در تنظیم گری چقدر موفق بوده و توانسته تعامل ایجاد کند، جای بحث دارد. اما این نکته را می‌توان یادآور شد که به تدریج با سکو‌های نمایش‌خانگی این تعاملات ایجاد شده و مصداق بارز آن همین نمایشگاه رصتاست.

رئیس صداوسیما بیان کرد: روزبه‌روز به یک همزبانی نزدیک می‌شویم و نقطه هدف محتوای تولیدی در نمایش خانگی نزدیک‌تر، متناسب‌تر و همراه‌تر با ذائقه مخاطبین باشد. برخی موارد گلایه‌هایی از برخی محتوای فضای مجازی و نمایش‌خانگی وجود دارد تا تنظیم‌گری درونی و بیرونی اتفاق بیفتد و به درک مشترک با نهاد تنظیم‌گر برسند هرچه جلوتر می‌رویم این تعامل روان‌تر می‌شود در آینده شاهد تخلفات کمتری خواهیم داشت. در شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین نامه محتوایی تولیدات در فضای مجازی زودتر به تصویب برسد به یک میثاق نامه میان نهاد تنظیم‌گر و سکو‌ها برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که اینکه آیا محصولات نمایش‌خانگی سر از پخش در تلویزیون در خواهد آورد، گفت: همچنان امیدواریم به تعامل درستی بین تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان و یک نیاز مشترک بین فعالان برسیم. تعامل ساترا در صدور مجوز تولید با تهیه‌کننده است. تهیه‌کنندگان نمایش‌خانگی با ساترا در تماس‌اند تا مجوز تولید بگیرند. هرچه قدر این قرابت به محتوای درست و سالم نزدیک شویم، ساترا امتیاز خوبی به آنها می‌دهد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار