تعمیق شکاف در کابینه افراطی نتانیاهو

انتشار اخبار و گزارش‌های مختلف پیرامون برنامه نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای برکناری «یوآو گالانت» نشان از گسترش و تعمیق فراوان اختلافات میان بنیامین نتانیاهو با مقامات ارشد نظامی «اسرائیل» دارد.
کد خبر: ۶۹۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۵ - 17September 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در شرایطی جنگ غزه وارد سیصد و چهل و هفتمین روز خود شده است که رسانه‌های صهیونیستی اخبار و گزارشی را پیرامون اوج‌گیری مجدد اختلافات میان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم را منتشر کردند. نتانیاهو برای نخستین بار پس از بازگشت از واشنگتن قصد داشت تا وزیر جنگ «اسرائیل» را از سمت خود برکنار کند.

تعمیق شکاف در کابینه افراطی نتانیاهو

اما قصد و برنامه نتانیاهو برای برکناری «یوآو گالانت» وزیر جنگ «اسرائیل» با ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و «فود شکر» فرمانده جهادی حزب‌الله لبنان متوقف شده و یا دست کم به تاخیر افتاده است. البته نتانیاهو فقط به دنبال برکناری وزیر جنگ نبوده و آنگونه که رسانه‌ها عنوان کردند او به دنبال بررسی برکناری «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش و همچنین «رونن بار» رئیس آژانس امنیت داخلی «شاباک» هم است.

حال در این شرایط شاهد هستیم که رسانه‌های صهیونیستی برای دومین بار خبر دادند که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی «یوآو گالانت» وزیر جنگ «اسرائیل» را به اخراج و برکناری تهدید کرده است. علت آن هم این است که گالانت، به عنوان وزیر جنگ این رژیم با انجام هرگونه عملیات و حمله نظامی علیه لبنان در مقطع زمانی کنونی مخالف است.

بر همین اساس، در شرایطی که «اوری گوردین» فرمانده جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی به شدت دنبال فراهم آوردن زمینه‌ها و شرایط لازم برای اتخاذ تصمیمات لازم برای انجام یک حمله گسترده به لبنان است، شاهد هستیم که «یوآو گالانت» وزیر جنگ ارتش «اسرائیل» و «هرزی هالوی» فرمانده ستاد مشترک ارتش این رژیم مخالف هرگونه حمله شتابزده بوده و خواستار درپیش گرفتن رویکردی محتاطانه‌تر در قبال حزب‌الله لبنان هستند.

از طرف دیگر، می‌توان گفت که یکی از دلایل اصلی بروز و ظهور اختلافات شدید میان «بنیامین نتانیاهو» و مقامات ارشد نظامی رژیم صهیونیستی به خصوص «یوآو گالانت» این است که گفته شده وزیر جنگ این رژیم معتقد است هم اکنون زمان مناسبی برای انجام عملیات علیه حزب‌الله لبنان نیست. در واقع گالانت خواستار این مهم شده تا به منظور کمک به سرانجام رسیدن مذاکرات آتش‌بس و همچنین تبادل اسرا به اقدامات دیپلماتیک بیشتر توجه شود.

موضوع دیگر اینکه شبکه تلویزیونی «کان» نیز در گزارشی عنوان کرده است که «یوآو گالانت» وزیر جنگ ارتش «اسرائیل» مخالف هرگونه عملیات و حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان بوده و تنها خواستار عملیاتی محدود در لبنان شده است. موضوعی که نتانیاهو به شدت با آن مخالف بوده و فقط به دنبال انجام حمله‌ای گسترده و بزرگ به لبنان است.

در این شرایط رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند که یک منبع بسیار نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» می‌گوید که نخست وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کرده که اگر گالانت، تلاش کند تا مانع از انجام عملیات ارتش «اسرائیل» در جبهه شمالی شود، او را اخراج خواهد کرد.

اما این تمام ماجرا نیست و به اعتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی و نظامی، علت دیگر ریشه اختلافات عمیق میان «نتانیاهو» و «گالانت» تفاوت شدید دیدگاه‌های موجود میان آنها در مورد محور «فیلادلفیا» است. زیرا در برابر تاکید ارتش «اسرائیل» مبنی بر تحویل این محور به مصر، این نتانیاهو است که به شدت با این موضوع مخالف است.

از طرف دیگر آنگونه که از شواهد و قرائن مشخص است، «گالانت» اخیرا از توافق مبادله اسرا با مقاومت در غزه حمایت کرده و انجام این توافق را در راستای منافع امنیتی و داخلی «اسرائیل» می‌داند. بر همین اساس هم این اختلاف تا آنجا بالا گرفته که نزدیکان نتانیاهو بر این باور هستند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی، دیگر «گالانت» را بخشی از ائتلاف موجود نمی‌داند و به دنبال برکناری او است.

در پایان باید گفت به هر صورت دلایل اختلافات میان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مقامات ارشد نظامی این رژیم هرچه که باشد، تداوم جنگ غزه و بالا گرفتن بحران نظامی میان این رژیم و حزب‌الله لبنان موجب اوج گرفتن اختلافات موجود بین سران و مقامات تل‌آویو شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار