قاضی دهقانی: کشورهای میزبان برابر قطعنامه ۱۳۷۳ باید تروریست‌ها را به ایران بازگردانند

قاضی دادگاه در هجدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات منافقین بر استرداد آنها توسط کشورهای میزبان برابر قطعنامه ۱۳۷۳ تاکید کرد.
کد خبر: ۶۹۱۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸ - 17September 2024

به گزارش خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، هجدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین، صبح امروز (سه‌شنبه ٢۷ شهریور) در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین «دهقانی» و مستشاران دادگاه «مرتضی تورک» و «امین ناصری» و «وزیری» نماینده دادستان در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) به صورت علنی در حال برگزاری است.

جلسه دادگاه منافقین

کشورهای میزبان تروریست‌ها منافقین را به ایران استرداد کنند 

دهقانی رئیس دادگاه در ابتدای هجدهمین دادگاه رسیدگی به اتهامات سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین با بیان اینکه این دادگاه تجلی اراده جمهوری اسلامی برای مبارزه همه جانبه علیه تروریسم است، اظهار داشت: اینجانب به عنوان رئیس دادگاه به دبیر کل سازمان ملل اعلام‌ می‌کنم جمهوری اسلامی ایران، قوه قصائیه و ریاست قوه در راستای ایجاد یک رژیم کامل برای مقابله با تروریسم به ویژه متناسب با قطعنامه ۱۳۷۳ اراده قانونی و جدی برای مقابله با تروریسم را دارد.

دهقانی افزود: جمهوری اسلامی ایران مانند آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم حا‌کمیت و مرزهای کشورها را در هم‌نمی‌شکند، استاندارد دوگانه ایجاد نمی‌کند و جنگ کثیف راه نمی‌اندازد بلکه عدالت و صلح را با شیوه قضایی پیگیری می‌کند.

رئیس دادگاه رسیدگی به پرونده منافقین با اشاره به اینکه امروز  صلح و عدالت در دنیا توسط گروه‌های تروریستی تهدید می‌شود، گفت: رژیم‌هایی مانند اسرائیل یک تهدید جدی نسبت به صلح ایجاد کرده‌اند و ایران برای مقابله با تروریسم در تمام اشکال و ابعاد به دنبال رژیم منطبق با قوانین و همگرایی با کشورها حول محور مقابله با تروریسم است.

وی با تاکید بر اینکه پشتیبانی، آموزش، تامین مالی و میزبانی از تروریسم ممنوع است، اظهار داشت: اینجانب به عنوان رئیس دادگاه خطاب به رئیس سامان ملل اعلام می‌کنم طبق قطعنامه ۱۳۷۳ در خصوص مقابله با ترویسم این انتظار وجود دارد که کشورهای میزبان تروریست‌ها در راستای اقدامات قانونی برای استرداد متهمین جرایم ترویستی و رسیدگی در این دادگاه اقدام کنند تا بر اساس منشور و قطعنامه سازمان ملل دادگاه رسیدگی به آن‌ها برگزار شود. 

ایران بزرگترین قربانی سازمان‌های شکل گرفته تروریستی

دهقانی خاطرنشان کرد: ایران بزرگترین قربانی سازمان‌های شکل گرفته تروریستی است؛ جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح، امنیت و عدالت از تمامی کشورهای میزبان گروه‌های تروریستی دعوت می‌کنند برابر پروتکل‌های بین‌المللی این متهمین را با کشور بازگرداند. 

قاضی در ادامه از وکیل شکات درخواست کرد تا در جایگاه قرار گیرد و به بیان اظهارات خود بپردازد.

وکیل حمید ملایی، وکیل شکات پرونده در ادامه با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت و گفت: به وکالت از شکات پرونده و پیرو لوایح تقدیمی سابق و وجود مدارک مربوط به اقدامات مجرمین پرونده در جهت اثبات تروریستی بودن اقدامات صورت گرفته، لایحه‌ای با اشاره به مقررات داخلی و بین‌المللی قرائت و تقدیم حضور می‌شود.

وی ادامه داد: با عنایت به بند ت ماده ۱ قانون اصلاحی مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب ۳۱ تیر ۹۷ ارتکاب جرایمی که به موجب قوانین داخلی و یا کنوانسیون‌های بین المللی، جرم تروریستی شناخته شده، در صورت الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به آنها، قابل مجازات است و همین‌طور با اشاره به تبصره ۴ ماده ۱ قانون مذکور تعیین مصادیق، اعمال، گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی موضوع این قانون با لحاظ اصل ۱۵۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با تاکید بر حق افراد، ملت‌ها، گروه‌ها و یا سازمان‌های آزادی بخش برعهده شورای امنیت ملی است.

وکیل حمید ملایی افزود: برحسب این مواد از آنجایی که ایران طبق اصل ۷۷ قانون اساسی و قانون مورد نظر که کنوانسیون جلوگیری از اعمال غیر قانونی علیه امنیت هواپیمایی کشور مصوب ۵۲ و کنوانسیون بین المللی جلوگیری از بمب گذاری تروریستی ۱۹۹۷ میلادی و کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱ میلادی و کنوانسیون لاهه و قطعنامه ۱۹۸۶ شورای امنیت علیه تروریست و قطعنامه ۱۹۵۸ ژنو و معاهده ۱۹۸۲ حقوق دریا‌ها پیوسته و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است لذا با استناد به قوانین فوق الذکر اعمال تروریستی بودن سازمان بررسی و مصادیق ارتکابی تروریستی بودن سازمان به تفکیک آورده شده است.

وی تصریح کرد: این نکته حائز اهمیت است که طبق قوانین داخلی و بین‌المللی از آنجاکه سازمان مجاهدین خلق یک سازمان و شخصیت حقوقی مستقل محسوب می‌شود تمامی جرایم ارتکابی به موجب ماده ۴ قانون اصلاحی مبارزه با تامین مالی تروریست باید طبق مقررات قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ منطبق و رسیدگی شود. با نظر به ماده ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ شخص حقوقی زمانی دارای مسئولیت کیفری می‌شود که نماینده قانونی شخص حقوقی به نام یا در راستای منافع آن مرتکب جرم شود.

وکیل حمید ملایی گفت: نماینده اصلی و رهبری مستقیم سازمان مجاهدین خلق بعد از اعدام کمیته مرکزی در سال ۵۱ توسط ساواک، شخص مسعود رجوی است که پس از پیروزی انقلاب از زندان آزاد و سخنگوی سازمان مجاهدین خلق شد. در همان زمان کمیته مرکزی سازمان توسط ۱۲۰ نفر اداره می‌شد که رهبری ایدئولوژیک سازمان منحصرا تحت نظر مسعود رجوی قرار گرفته است.

وکیل خطاب به قاضی گفت: با توجه به طولانی بودن لایحه از شما درخواست می‌کنم، دستور ثبت لایحه را بدهید.

وی درباره انفجار دفتر حزب گفت: در تمام کشور‌های دموکراتیک دنیا بالاترین مجازات برای گروه‌هایی که با احزاب و افکار ملت‌ها مبارزه می‌کنند و اقدامات تروریستی انجام می‌دهند، تعیین شده است. در تمام کشور‌های دموکراتیک دنیا ترور دفتر حزب که اتفاق افتاده است، دشمنی با ملت نام برده شده است و بالاترین مجازات‌ها را دارد که در لایحه تقدیم شده است لذا برای جلوگیری از اطاله دادرسی، اجازه می‌خواهم احدی از خانواده شهدا که جزو شکات پرونده هستند، به جهت استماع اظهارات شکات به حضورتان معرفی شود. خانواده خانم خوش زبان لطفا در جایگاه حاضر شوند.

در ادامه این جلسه دادگاه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی صداقت، کارشناس مبانی اعتقادی و استاد دانشگاه با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت و گفت: در ادامه عرایضی که در جلسات گذشته داشتم و در خصوص عنوان فقهی بغی که در این گروهک تروریستی صادق هست و مباحث آن را مفصلاً مطرح کردیم مقدمتاً عرایضی دارم که به استحضار دادگاه می‌رسانم. بدون استثنا در همه دنیا دو مقوله از نظر افکار عمومی نکوهیده است و هیچ کسی در رابطه با این موضوعات اغماضی نمی‌کند. افکار عمومی دنیا و حتی حکومت‌ها دو مقوله جنایت و خیانت را محکوم می‌کنند. وقتی هرکدام از این دو مقوله اتفاق بیفتد در دنیا با آنها اغماض نمی‌شود و مردم دنیا جنایت و خیانت را محکوم می‌کنند.

وی افزود: مصداق تام و تمام جنایت‌کار و خیانت‌کار در تاریخ معاصر و نه تنها در ایران گروهک تروریستی منافقین خلق است چرا که مصادیق جنایت این گروهک بسیار مشخص است. ما در دنیا کسی را نمی‌بینیم که با هیتلر ابراز همدردی کند، زیرا وی یک جنایتکار تاریخی محسوب می‌شود. کسی با داعش ابراز همدردی نمی‌کند و از آن طرفداری نمی‌کند، چون جنایت‌کار است و جنایت‌های او علنی بوده است. مصادیق بسیار زیادی از جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین در جلسات متعدد دادگاه عنوان شده و شهود متعددی از این جنایت‌ها سخن گفتند، کیفرخواست آن نیز به‌طور کامل قرائت شده و من فقط از باب اشاره به برخی از این جنایت‌ها ارجاع می‌دهم.

قاضی دهقانی: کشورهای میزبان برابر قطعنامه ۱۳۷۳ باید تروریست‌ها را به ایران بازگردانند

حجت‌الاسلام صداقت در تشریح جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین عنوان کرد: ۱۷ هزار نفر انسان بی‌گناه از قبیل زن، بچه، پیر و جوان در خیابان‌های این کشور جنایتکارانه به شهادت رسیدند. در میدان امام خمینی (ره) که در آن زمان با نام میدان توپخانه شناخته می‌شد و در انفجاری ۸۰۰ نفر زخمی می‌شوند و ۸۰ نفر انسان عادی که برای خرید به بازار آمده بودند کشته شدند.

وی با اشاره به جنایت گروهک تروریستی منافقین در انفجار پارک کودک، تصریح کرد: کودکان چه گناهی کردند که باید در پارک کودکان انفجار رخ دهد؟ انفجار در خیابان خیام و خیابان ناصر خسرو توسط این گروهک انجام شد. در انفجار ایستگاه راه آهن تهران ۳۰۰ نفر زخمی و ۱۷ نفر کشته شدند. همچنین در انفجار اتوبوس شرکت واحد در شیراز چندین نفر کشته شدند. انفجار حرم امام رضا (ع) که مکان مقدسی است و بسیاری از مردمی که به آنجا می‌آیند چیزی از سیاست نمی‌دانند همه اینها مصادیق تام جنایت در دنیاست.

این کارشناس مبانی اعتقادی با تاکید بر اینکه نیرو‌های ارتش در تمام دنیا کارکرد خود را دارند، گفت: کارکرد ارتش در دنیا مشخص است و با دشمن خارجی مقابله می‌کند. نیرو‌های ارتش نه نیروی امنیتی و نه نیروی اطلاعاتی هستند که گروه تروریستی منافقین چندین نفر از آنها را در پادگان لویزان به شهادت رساندند. در ماجرای شهادت شهید صیاد شیرازی که خانواده این شهید بزرگوار نیز در دادگاه حضور دارند یک فرمانده ارشد ارتشی به شهادت رسید؛ ارتشی که وظیفه آن مقابله با دشمنان خارجی است. شما چرا با ارتشی‌ها مقابله کردید؟ چرا سرباز ملت را کشتید؟

وی بیان کرد: طبق آماری که این گروهک تروریستی و در نشریات داخلی خود منتشر کرد از تاریخ ۱۱ فروردین تا ۲۶ اسفند ۱۳۶۲ یعنی در کمتر از یک سال ۴ هزار و ۵۸۳ نفر را به شهادت رساندند. در مقاطعی از تاریخ روزانه ۱۰۰ نفر به دست این گروهک جنایتکار کشته می‌شدند و بیش از ۹۹ انفجار تروریستی فقط در تهران رخ داد که همه اینها مصادیق مشخص جنایتکار بودن این گروهک است.

صداقت بیان کرد: دوم موضوع خیانت است. هیچ شخص و حکومتی در دنیا به خیانت‌کار رحم نمی‌کند. در برخی از کشور‌های دنیا که هم اکنون حکم اعدام لغو شده است مانند انگلیس، در مورد خیانت ملی استثنا قائل شده است. مصداقی بالاتر از خیانت‌کار بودن منافقین در تاریخ نداریم. آنها با صدام دشمن درجه یک کشور ما هم پیمان شدند. آنها از مرز‌ها گذشتند و علیه مردم و سربازان ایران اسلحه کشیدند که مصداق خیانت است. این کار آنقدر وقیح بود که افرادی از ضد انقلاب مانند بنی صدر از منافقین اعلام برائت کردند. در مقاطع مختلف تاریخ، منافقین خیانت‌کار بودن خودشان را با صدای بلند اعلام کردند. آنها اعلام کردند که ما اطلاعات هسته‌ای ایران را به غربی‌ها دادیم. اگر این موضوع خیانت نیست پس چیست؟

وی افزود: در زمانی که دادگاه نورنبرگ برگزار می‌شد و سران حزب نازی در حال محاکمه بودند و در همان زمانی که آنها در زندان متفقین به سر می‌بردند یک اتفاق رخ داد، سران نازی به متفقین درخواست دادند، شما که در حال محاکمه ما هستید، اما می‌خواهیم یک دادگاه برای خودمان تشکیل دهیم چراکه متوجه شدیم برخی از اعضای حزب نازی خیانت کردند. آنها به اجازه متفقین دادگاه نظامی برگزار کردند و برخی از اعضای خود را که خیانت‌کار بودند را به اعدام محکوم کردند. روسیاه‌ترین گروه در تاریخ همین منافقین هستند. چه زمانی در تاریخ این اتفاق افتاده که یک ایرانی به آن طرف مرز برود و علیه مردم کشور خود با دشمنان شان همپیمان شود. از داستان‌های شاهنامه بخوانید از تاریخ قدیم و معاصر، چه کسی این کار را کرده است؟

صداقت گفت: در ماجرای باغی بودن اینها؛ بعد از عملیات مرصاد دیگر شکی باقی نماند، شاید قبل از آن برخی‌ها آنها را مصداق محارب می‌دانستند برای همین برای برخی از آنها حکم محارب نگرفته بودند، اما می‌خواهم دادگاه را به یک نکته توجه دهم کسانی که در سال ۶۷ از اینها در زندان باقی مانده بودند، چه کسانی بودند؟ ما می‌دانیم که در سال‌های گذشته چند فیلتر عفو قرار گرفته بود و خصوصا در سال ۱۳۶۵ با محوریت آقای منتظری که در جلسه گذشته به آن اشاره کردیم. به اذعان خود آقای منتظری در خاطرات شان ۵ هزار نفر از اعضای این گروه مورد عفو قرار گرفتند که به اذعان خودشان یک سوم افرادی که در عملیات مرصاد شرکت کردند از همین افرادی بودند که در سال ۱۳۶۵ آزاد شده بودند. در سال ۱۳۶۷ چه کسانی بودند که در زندان‌ها بودند؟

حجت الاسلام صداقت کارشناس مسائل اعتقادی در ادامه گفت: از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ که اقدام مسلحانه آنان آغاز شد دیگر طرفداری و سمپاتی با آنها وجود نداشت. واحد اجتماعی و فرهنگی اینها بعد از ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ به واحد نظامی‌شان ملحق می‌شود.

وی گفت: برخی فکر می‌کنند که از طرفداران اینها در زندان بودند، اما طرفدار نبودند، همه آنهایی که دستگیر شده بودند در خانه‌های تیمی در جایی که برای عملیات نظامی توطئه می‌کردند در حال برنامه‌ریزی برای انفجار و ترور بعدی دستگیر شده و در زندان یکدست شده بودند.

حجت‌الاسلام صداقت گفت: در خاطرات آنها درج شده که آنها در زندان از پادگان اشرف دستور می‌گرفتند و تشکیلات منسجم داشتنند، کسی از آنها در زندان نبوده است که در تشکیلات عضو نباشد.

قاضی دهقانی: کشورهای میزبان برابر قطعنامه ۱۳۷۳ باید تروریست‌ها را به ایران بازگردانند

پس از آن با پیشنهاد یکی از وکلای شکات، ابراهیم خدابنده عضو سابق سازمان مجاهدین خلق در خارج و معاون اجرایی بخش روابط بین‌الملل این سازمان به عنوان شاهد در جایگاه قرار گرفت و پیش از اظهارات خود قاضی از وی خواست تا با دست نهادن بر قرآن قسم یاد کند که جز حقیقت نگوید و در صورتی که شهادت کذب بدهد برابر قانون درصورت اثبات با او برخورد خواهد شد.

قاضی پرسید: حاضرید قسم بخورید؟

خدابنده پاسخ داد: بله قسم می‌خورم. به قرآن کریم که دست راستم بر روی آن است و قسم به الله بالله والله الله جز به حقیقت نگفته و تمام حقایق را با واقعیت بیان کنم.

وی ادامه داد: در جلسه قبل که من صحبت کردم، چون وقت تمام شده بود سوالی از بنده پرسیده نشد و یک مطالبی هم باقی ماند که باید به اطلاع دادگاه برسانم. از اعضای سابق سازمان در این مدت با بنده تماس گرفتند و می‌گفتند که فلان موضوع یا مطلب را در جلسه دادگاه نگفته‌ای و در آن جلسه فرصت نشد که من وارد جزئیات شوم.

قاضی گفت: آقای خدابنده امروز فرصت است و هر مقدار که بخواهید می‌توانید اظهارات خود را بیان کنید. سوال من این است که اعضای سابق سازمان یا اعضایی که از سازمان جدا شدند با شما تماس گرفتند؟ بعداً این افراد با اظهارات شما همراه بودند؟

خدابنده پاسخ داد: بله. من در حال حاضر مدیرعامل انجمن حقوقی نجات هستم. مسئول حقوقی انجمن نجات این هفته تماس‌هایی گرفت که فعلاً ۱۲۵ نفر اعلام آمادگی کردند که در جلسه دادگاه حضور پیدا کرده و حرف‌های بنده را تایید کنند.

قاضی گفت: یعنی ۱۲۵ نفر حاضر می‌شوند که در دادگاه شهادت دهند؟

خدابنده پاسخ داد: بله.

قاضی گفت: دادگاه از این اتفاق استقبال می‌کند و اعلام می‌کنیم که دادگاه حاضر است برای استماع شهادت شهود ۱۲۵ نفر جلسه را تشکیل دهد. واقعاً دادگاهی که با شهود متعدد آن هم در این تعداد استماع را انجام دهد بعد از تعرفه شهود برابر مقررات می‌تواند به اتقان و کشف حقیقت کمک کند.

خدابنده اظهار داشت: موضوعی که علاوه بر این می‌خواستم در مقدمه بیان کنم واکنش‌هایی است که سازمان مجاهدین خلق در قبال این دادگاه دارد که به شکل‌های مختلف درباره آن صحبت می‌کند. درباره جلسه هفدهم که جلسه قبل بود سخنگوی مجاهدین خلق یک سری جواب‌هایی را داده است. اولاً که مطالب دادگاه به طور کامل آورده شده مثلا اینکه کارشناس محترم فقهی که در دادگاه حضور داشت گفته بود: شاید بتوانیم این دادگاه را از نظر تاریخی با دادگاه نورنبرگ مقایسه کنیم. یک دادگاه تاریخی برای رسیدگی به جنایت‌های خشن‌ترین گروهک تروریستی تاریخ معاصر در کل دنیا و صحبت‌هایی که هیتلر علیه کشور خودش انجام داده را آورده است؛ و حالا پاسخ سخنگوی منافقین به این دادگاه این است: دست مریزاد که مجاهدین چه به روز رژیم آوردند.

قاضی پرسید: یعنی مقایسه با دادگاه نورنبرگ انکار نکردند؟ مقایسه بین هیتلر با مسعود رجوی که توسط یک کارشناس انجام شده که وی را مثل هیتلر و یا بدتر می‌داند این موضوع را انکار نکردند؟

خدابنده گفت: خیر. پاسخشان این بوده که: دست مریزاد که مجاهدین چه به روز رژیم آورده است. البته منظورش کل مردم ایران بوده است.

قاضی گفت: ایشان سخنگوی مجاهدین است که این اظهارات را کرده؟

خدابنده پاسخ داد: بله.

قاضی گفت: در کجا؟

خدابنده گفت: در سایت رسمی‌شان.

قاضی پرسید: یعنی به نظر شما تلویحاً این امر را پذیرفته‌اند؟

خدابنده گفت: تمام واکنش‌های سازمان به این دادگاه همگی اقرار علیه خود است. اتهامات تروریستی، خیانت، جنایت و هر چیزی که تا اکنون در دادگاه مطرح شده در سخنان سخنگوی مجاهدین آورده شده است. او گفته کجایش را دیده‌اید بند از بند نظامتان خواهیم گسست.

قاضی گفت: در پاسخ به چه چیزی این سخن را گفته؟

خدابنده گفت: اینکه در دادگاه عنوان جنایت و خیانت به آنها داده شده است.

قاضی پرسید: سخنگوی مجاهدین گفته تازه کجایش را دیدید؟

خدابنده: بله.

قاضی خطاب به منشی دادگاه گفت: این اظهارات را از آقای خدابنده یادداشت کنید و از سایت منافقین نیز این مطالب را استخراج کنید تا مستند شود که چنانچه اظهارات شاهد در این خصوص بررسی شود بتواند در باب ارزش اقراری آن مورد مداقه دادگاه قرار گیرد.

خدابنده گفت: در خصوص همین هیات‌های عفو که در جلسات قبل گفته شد و دادگاه می‌خواست درخواست تجدیدنظر کند، همه اینها را آورده و بعد سخنگوی مجاهدین خلق این را مورد افتخار تاریخی مجاهدین خلق دانسته است.

قاضی پرسید: چه چیزی را؟

خدابنده پاسخ داد: سازمان مجاهدین خلق این مورد را موجب افتخار تاریخی مجاهدین می‌دانستند و این فرد در قبال هر اتهامی، به خود دسته گل هم می‌دهد که این کار‌ها را انجام داده و اظهارات وی تماماً اقرار علیه خود است.

قاضی در ادامه با اشاره به ماده ۳۴۱ از قانون آیین دادرسی کیفری، گفت: در جایی که دادگاه نقصی را در جهت تکمیل تحقیقات احراز کند و یا اگر نقص نباشد برای تحقیقات لازم باشد، استماع نظرات شهود لازم است، شاهد خدابنده ۱۲۵ نفر که اسامی آنها نیز وجود دارد را در این زمینه معرفی کرده است. ضابط نیز طبق نامه‌ای که از سوی دادگاه برای حضور شهود ارسال خواهد شد، برای هماهنگی حضور شهود در یک یا چند جلسه برای استماع اظهارات اقدامات را انجام خواهد داد.

وی گفت: همچنین درباره آنچه که شاهد در مورد اظهارات سخنگوی مجاهدین در رسانه رسمی متعلق به سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده است تحقیقات کامل و مستند انجام و به دادگاه تقدیم می‌شود.

در ادامه ابراهیم خدابنده عضو سابق سازمان مجاهدین خلق و معاون اجرایی بخش روابط بین الملل سازمان گفت: واکنش‌های سازمان در رسانه‌هایش کاملا نشان می‌دهد که در جریان این دادگاه است و از همه موارد آن مطلع می‌شود.

قاضی خطاب به خدابنده گفت: شما در یکی از اظهاراتتان گفته‌اید که این دادگاه را آنها رسانه‌ای و نمایشی می‌دانند.

خدابنده گفت: آنها در ابتدا گفتند این دادگاه اهمیت و ارزشی ندارد، اما بعد از یک جلسه دادگاه در ۱۰ جلسه به آن واکنش نشان دادند که معنی آن ترس است.

وی با بیان اینکه آنها دادگاه را جدی می‌دانند و از آن ترسیدند، گفت: در رسانه‌های آلبانی خبری مبنی اینکه پلیس آلبانی بیانیه‌ای داده و اعلام کرده «مهرداد کمال پور» در آلبانی دستگیر و در راستای اولین همکاری اینترپل تهران و تیرانا برای استرداد به ایران است، جدا از محتوای خبر همین که در رسانه‌های آلبانی این خبر منتشر شده سبب شده اعضای مجاهدین سکوت کنند.

خدابنده با بیان اینکه روانشناسی رجوی به شدت نیاز به خون دارد و هرچه تعداد اعدام بیشتر باشد برای او بهتر است، گفت: رجوی از دو نفر بسیار کینه داشت؛ نفر اول لاجوردی و بعدی صیاد شیرازی بود که بار‌ها آن را نیز اعلام کرده بود. در تروری که علیه اسرای عراق انجام شده بود، رجوی به صدام حسین گفته بود طراحی آن را صیاد شیرازی انجام داده که بعدا مشخص شد دعوای خانوادگی بوده است. گناه شهید لاجوردی هم این بوده است که به دنبال رضایت اولیای دم بوده تا فردی اعدام نشود و افراد را تواب می‌کرده است.

عضو سازمان مجاهدین خلق گفت: رجوی مشخصا شکست خود در عملیات مرصاد را به علت فرماندهی صیاد شیرازی می‌دانسته است.

وی به موضوع خیانت از سوی این گروهک پرداخت و گفت: از جمله موارد خیانت در دنیا حمل سلاح علیه امنیت یک کشور بدون آنکه تیری شلیک شود است. قوانین خاص فرانسه ۴۱۱.۱ تا ۴۱۱.۱۳ قوانین فردی فرانسه در مورد خیانت است، در اینجا وسیله قرار دادن در خدمت دشمن خیانت است. در قانون مجازات فرانسه، اگر در زمان صلح باشد، حبس ابد در سلول انفرادی و اگر در زمان جنگ باشد، بدین معنا که فرانسه با کشوری در حال جنگ باشد، حکم آن اعدام است.

وی افزود: شما گفتید که اینها را خود کشور‌های اروپایی محاکمه کنند، اعضای سازمان در اروپا و در ایران همین خواسته را دارند، فرانسه بیاید و براساس قوانین خودش و نه قوانین جمهوری اسلامی، مریم رجوی را محاکمه کند و صد‌ها شاهد نیز از اروپا بیایند و شهادت دهند.

خدابنده گفت: موضوع دیگری هم که در جلسه قبل فراموش کردم که دوستانم به من زنگ زده و یادآوری کردند؛ وقتی در سال ۶۵-۶۶ مسعود رجوی با یک جمعیت بزرگ به عراق رفت، درباره ۷ تیر گفته است ما گفتیم این انفجار خشم خلق است، کدام خلق، خلق کدام است؟ انفجار خشم مجاهد است، همه نیز شاهد بودند.

قاضی دهقانی: کشورهای میزبان برابر قطعنامه ۱۳۷۳ باید تروریست‌ها را به ایران بازگردانند

وی افزود: در تیر ۱۳۸۹ یک دادگاهی در عراق تشکیل و حکم بازداشت مسعود و مریم رجوی و ۳۹ نفر از سران سازمان را به اتهام جنایت علیه بشریت صادر کرد. حکم جنایت علیه بشریت اگر در کشوری صادر شود در دادگاه بین‌المللی قابل پیگیری است. دلیل این حکم نیز توسط دادگاه بیان شد که وجود شواهدی مبنی بر همکاری مسعود رجوی و سازمان مجاهدین خلق با صدام حسین در سرکوب شیعیان و مردم کردستان است. متعاقب حکم دستگیری این افراد، تجسس پادگان اشرف را دادگاه عالی بغداد صادر کرد.

عضو جداشده سازمان مجاهدین خلق در خارج و معاون اجرایی بخش روابط بین‌الملل سازمان گفت: رئیس پلیس بغداد و تعدادی از افراد او به پادگان اشرف رفتند تا این حکم را اجرا کنند که نیرو‌های امریکایی مانع شدند و همان زمان در رسانه‌های عراق بازتاب داشت. برخی مقامات عراقی مواظب بودند که اینها وقتی می‌خواهند این کشور را ترک کنند و به آلبانی بروند این افراد را شناسایی و دستگیر کنند. اسم اینها در میان مدارک افرادی که می‌رفتند نبود و مشخص بود که با مدارک و هویت دیگری از عراق رفتند.

قاضی گفت: با وجود صدور حکم جزایی جنایت علیه بشریت اعضای سازمان، برخی کشور‌ها با اینها همکاری کرده و مشمولان جنایت علیه بشریت را با اوراق هویتی دیگری وارد کشور خودشان کردند.

ابراهیم خدابنده پاسخ داد: سال گذشته ۳۰ خرداد پلیس آلبانی به دلیل جرایم زیادی که از سوی مجاهدین و شکایت‌هایی که از اروپا شده بود که اینها پولشویی، قاچاق انسان و مواد دارویی می‌کنند، سراغ آنها رفت که مقاومت کردند و با پلیس آلبانی شروع به ضرب وشتم کردند که در همین راستا یکی از اعضای سازمان سکته کرد و فوت شد. مدارک شناسایی این فرد به نام علی مصطفوی بود که من علی مصطفوی را می‌شناختم که فردی در انگلستان بود. در سازمان به نام افشین می‌شناختندش. بعدا مشخص شد که عبدالوهاب فرجی پور است و آنقدر اسم‌های زیادی گفته شده بود که در رسانه‌های آلبانی فکر می‌کردند که سه نفر کشته شدند. بعدا فهمیدند این سه اسم یک نفر است. الان مریم رجوی و دیگر اعضا هم چند اسم دارند.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار