به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 19:

مرحله مقدماتی سومین دوره مسابقات قرآنی «سراج» برگزار شد

مرحله مقدماتی سومین دوره مسابقات قرآنی «سراج» ویژه جلسات قرآنی که از در سطح شهر تهران برنامه ریزی شده است، به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 19 با نظم و تدبیر خاصی برگزار شد، به طوریکه نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیر و چند برابری همراه بود.
کد خبر: ۶۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ - 04February 2016

مرحله مقدماتی سومین دوره مسابقات قرآنی «سراج» برگزار شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، در مرحله مقدماتی سومین دوره مسابقات قرآنی«سراج» در منطقه 19، بیش از 600 نفر حضور داشتند. بنابراین گزارش در این مجموعه مسابقات بیش از 619 نفر ثبت نام کردند که 347 نفر از خواهران و 272 نفر از براداران بود. شایان ذکر است مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات در سه رشته ترتیل مقدماتی و پیشرفته، قرائت و تحقیق و در 3 گروه سنی برگزار شد.

از جمله حاضرین در مراسم اختتامیه مرحله مقدماتی سومین دوره مسابقات قرآنی «سراج» در سطح منطقه 19، می توان به حضرت آیت اله هشترودی، حجت الاسلام علی خانپور معاون مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران،عباس بابازاده، قائم مقام شهردار منطقه 19 و سعید شرف دوست، مدیر اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 19اشاره کرد.

حبل المتین جامعه امروز، قرآن است

سعید رنجبریان در مراسم اختتامه مرحله مقدماتی سومین دوره مسابقات قرآنی «سراج» ضمن تبریک فرا رسیدن ایام اله دهه فجر گفت: انقلاب 57، انقلاب هویت، فرهنگ و تفکر بود.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 19 ادامه داد: در سال 57، مردم بر علیه رژیم طاغوت که به دنبال دگردیسی فرهنگی بود، طغیان کردند و گفتند که ما هویت اصلی و ذاتی خودمان را می خواهیم آن هویتی که منبعث از ریشه های دینی است. رنجبریان، هویت اسلامی را از جمله مهمترین موضوعات مورد توجه در بحث هویت دانست و گفت: در هویت اسلامی ، موضوعی که مورد اهمیت بسیار است، کتاب الله و عترت است.

وی گفت: حق تعالی حبل المتین را برای ما فرستاد تا راه سعادت و مسیر تعالی را به ما نشان دهد.

رییس فرهنگسرای مهر با بیان اینکه قرآن نشان دنده راه راست و برنامه زندگانی ماست، درباره اختتامیه مرحله مقدماتی مسابقات و جلسات محلی «سراج» گفت: ما در دوره و مقطعی که زندگی مدرن و ماشینی و پیچیده همه ما را احاطه کرده است، به سر می بریم، دوره ای که در آن زندگی را پیش فروش کرده ایم و به دنبال آن هستیم تا اقساطش را پرداخت کنیم و هرچه می دویم، باز هم از قافله دنیا عقب هستیم. مدیر فرهنگی هنری منطقه 19، حبل المتین را بهترین استمساک دانست و گفت: حبل المتین قرآن است.

سعید رنجبریان اظهار کرد: کدام فرصت بهتر از جلسه های قرآنی است که در محله ها تشکیل میدهید.

وی ادامه داد: مردم در برگزاری جلسه های قرآنی بیشترین مشارکت را دارند. مردم در جلسه های قرآنی بدون دنیا دوستی حاضر می شوند و این یکی از بزرگترین نعمت هاست. مدیر فرهنگی هنری منطقه 19، اظهار امیدواری کرد که این مسابقه ها بهانه ای جهت رونق جلسه های قرآنی  باشد. او از جمله پایه های اصلی این جلسه ها را اساتید قرآنی دانست که سکان دار جلسه ها در مساجد و محله ها به شمار می آیند.

سعید رنجبریان اظهار امیدواری کرد که این اقدام کوچک مورد رضایت قرآن و حق تعالی قرار گرفته باشد. او در بخشی از صحبت های خود از برنامه ریزان فرهنگسرای قرآن بابت ایده پردازی این برنامه که سومین دوره آن در حال برگزاری است، تشکر کرد و ادامه داد: همچنین برای تمام اساتید قرآنی که با ما همراهی و همدلی کردند، تا این اتفاق رقم بخورد، آرزوی توفیق الهی دارم.

کانون قرآن سراج در منطقه 19 راه اندازی می شود

علی اکبر توپچی، رییس فرهنگسرای قرآن نیز در این مراسم از از تمهیدات مدیریت فرهنگی هنری منطقه 19 و معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 19 به منظور برگزاری هرچه باشکوه تر این مراسم تشکر و اظهار کرد: شاهد آن هستیم که مسابقات سراج در سطح منطقه 19 با عظمت و شکوه برگزار شده است.

وی افزود: سومین دوره مسابقه های قرآنی سراج ویژه جلسه های سنتی و محافل قرآنی شهر تهران بوده است که ما سال گذشته این مسابقه ها را در چند منطقه اجرا کردیم و امسال این توفیق حاصل شد، که در تمام مناطق این مسابقه ها برگزار شود.

رییس فرهنگسرای قرآن از جمله دغدغه های اجتماعی مردم را تربیت صحیح فرزندان دانست و گفت: در شرایطی که همگی خوف آن را داریم که فرزندانمان از دین، معنویت، قرآن و حقیقت جویی دوری کند، مسابقات قرآنی سراج مقدمه ای برای انس و ارتباط بهتر و کامل تر با قرآن است و این دستور العمل خود قرآن است.

توپچی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن خداوند فرمودند؛ ای پیامبر من، ای محبوب من، قرآن بخوان و زمانی که قرآن می خوانی بدان که بین تو و کسانی که ایمان به آخرت ندارند، پرده نادیدندی افکنده خواهد شد که تو از همه گزندها و آسیب ها مصون می مانی.

رییس فرهنگسرای قرآن با تاکید بر اینکه امروز ایمان فرزندان ما هدف دشمنان است، ادامه داد: قرائت قرآن در فرهنگ اسلامی ما موضوعیت دارد و خداوند متعال نیز تاکید می فرمایند که هرچه می توانید قرآن بخوانید. قرآن نور است و پیمان نامه انسان و خداست.

رییس فرهنگسرای قرآن معتقد است که مسابقات سراج شروع و افتتاح و ابتدای راه ارتباط با قرآن است، تا ما با قرآن ارتباط و تعامل داشته باشیم.

توپچی رویکرد اصلی در مسابقه های سراج را توجه به جلسه های سنتی قرآنی دانست و گفت: این جلسه ها بدون بخش نامه و با انگیزه های شخصی و مردمی راه اندازی شده است و مدیون تلاش ها و زحمات اساتید قرآنی هستیم که بدون چشم داشتی از دنیا از وقت و عمر خود برای قرآن گذاشتند که بتوانیم با بهره گیری از این فضای معنوی قدم هایی برای گسترش فرهنگ قرآنی برداریم.

رییس فرهنگسرای قرآن خاطرنشان کرد: از جمله اهداف ما این است تا با اطلاعاتی که مدیریت های محترم فرهنگی هنری در مناطق تهران در اختیارمان قرار می دهند، برنامه ها را گسترش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مسابقات در سطح تهران با کمیت و کیفیت بسیار خوبی برگزار شده است، ادامه داد: تاکنون مسابقه های قرائت قرآن بیش از 10 هزار نفر شرکت کننده داشته است و این آمار برای همه ما قابل توجه است و ما در این پتانسیل و ظرفیت باید برنامه ریزی کنیم. همچنین، توپچی خبر از تشکیل کانون قرآن سراج منطقه 19 داد و گفت: این کانون متشکل از اساتید قرآنی منطقه است. او در پایان تاکید کرد که مسابقه های قرآنی سراج مقدمه ای برای افتتاح برنامه های بیشتر مردمی – قرآنی در مناطق تهران است.

تقدیر شهرداری منطقه 19 از کیفیت برگزاری مسابقات قرآنی سراج در منطقه 19

عباس بابازاده، قائم مقام شهردار منطقه 19 نیز در این مراسم ضمن تشکر از مدیریت فرهنگی هنری منطقه 19 به دلیل برگزاری این برنامه باشکوه در سطح منطقه گفت: هرچه داریم از محلات داریم. قاری های برجسته قرآنی در سطح کشور از جلسه های قرآنی محلات پاگرفته است و از همین مسابقه ها رشد کرده اند و به نقطه اوج رسیده اند.

قائم مقام شهردار منطقه 19، به آمادگی شهرداری منطقه به منظور ایفای نقش خود در حمایت از جلسه های قرآنی محله ای خبر داد و تاکید کرد که شهرداری منطقه در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

هنرنمایی گروه تواشیح، تقدیر از برگزیدگان قرآنی در سه رشته ترتیل مقدماتی، ترتیل پیشرفته، قرائت و تحقیق برای سه گروه سنی زیر 12 سال، 18-12 سال و بالای 18 سال و همچنین برگزاری مسابقه حضوری آموزنده اخلاقی- تربیتی ویژه کودکان از جمله دیگر بخش های این برنامه بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار