در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

نیلی: روایت غزه در مبارزه با اسرائیل از اسلحه گروه‌های مقاومت موثرتر است

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: اگر بتوانیم روایت از غزه را تقویت و تشدید کنیم، ضربه مهلکی به رژیم صهیونیستی زده‌ایم.
کد خبر: ۶۹۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵ - 17September 2024

به گزارش خبرنگار اعزامی دفاع‌پرس به نمایشگاه کتاب بغداد، «میثم نیلی» مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با حضور در بغداد (پایتخت عراق) از بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد بازدید کرد. 

«میثم نیلی» مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، علایق فرهنگی بین ایران و عراق را بسیار فراوان و متنوع دانست و اظهار داشت: طبیعتاً اگر قرار باشد ما بخواهیم این علایق را سرمایه‌ای برای تقویت مناسبات اقتصادی، فرهنگی و هنری فی‌مابین ببینیم، بایستی اینگونه‌ از نمایشگاه‌ها را جدی‌تر بگیریم.

تشنگی بازار‌های جهانی کتاب نسبت به ادبیات ایران/ جایزه جهانی فلسطین مهمتر از مبارزه گروه‌های مسلح در پیروزی تاثیر خواهد داشت

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های کشور‌های همسایه هنوز جدی نیست، عنوان کرد: دلیل این حضور کمرنگ، تعداد کم آثار ترجمه ناشران است که متناسب با این نمایشگاه‌ها چاپ می‌شود. لازم است این مسئله با اخذ مشورت‌ از ناحیه مؤسساتی که با تجربه بهتری در این زمینه مشغول و پیشکسوت هستند، مرتفع شود تا حضور معنادارتری را از ناشران ایرانی در این نمایشگاه‌ها شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طول چند سال اخیر اتفاقات خوبی در زمینه ترجمه آثار رخ داد که در این دو سه اخیر هم خیلی تشدید شد و اکنون ما کتاب‌های زیاد و فوق‌العاده خوبی را که اتفاقاً تشنگی بازار‌های جهانی هم نسبت به آنها وجود دارد در زمینه‌های تاریخ جهان، روانشناسی و زمینه‌های فکری و تبیین مبانی انقلاب اسلامی و  ادبیات مقاومت و فلسطین و امثال اینها داریم که می‌بینیم؛ ولیکن راه نرفته‌مان خیلی زیاد است که بایستی همت مضاعفی به‌خرج بدهیم تا بتوانیم جبران کنیم.

نیلی حضور ناشران مصری در نمایشگاه بغداد را چشم‌گیر دانست و افزود: شاید بیش از ۲۰۰ ناشر مصری در نمایشگاه حضور داشتند که حدود یک‌سوم نمایشگاه می‌شد؛ درحالی که ایران با توجه به اتصالات فکری و فرهنگی و علایق مشترک خیلی سهم بالاتری می‌تواند داشته باشد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ما اینجا تعداد کتاب‌های انقلابی‌مان کم است و حتی نتوانسته‌ایم امام (ره) را درست معرفی کنیم و آثاری که از ایشان در نمایشگاه دیده می‌شود، کتاب‌های پژوهشی است؛ در حالی که نیاز عمومی جامعه عراق این نوع کتاب‌ها نیست.

وی در ادامه گفت: امسال کتاب‌هایی از آقای عباسی ولدی و آثار دیگری در خصوص مقاومت ترجمه شده بود و در نمایشگاه وجود داشت که خوشبختانه دیده شدند و موثر بودند. بعضی از کتاب‌های حوزه روایات یا به عبارتی رمان‌های هویتی و آثار فرهنگی ما حضور داشتند و دیده شدند و موثر واقع شدند. بعضی از کتاب‌هایی که برای نوجوان‌ها نوشته شده بود در نمایشگاه وجود داشت که مورد استقبال هم واقع می‌شد، اما با این وجود ما در این نمایشگاه انگار به‌جای چهار موتور با یک موتور فعالیت داشتیم. 

نیلی درخصوص کتاب‌هایی که از غزه و فلسطین در نمایشگاه وحود داشت، عنوان کرد: امسال ناشران در نمایشگاه کتاب‌های خوب و قابل توجهی درباره آرمان فلسطین و موضوع غزه تولید کرده بودند. کتاب‌های به اصطلاح «قصص اطفال»، داستان‌های کودکان و نوجوان و هم کتاب‌های رمان و تاریخ‌شفاهی شامل این آثار بود. البته در زمینه تاریخ شفاهی هنوز خیلی جای کار وجود دارد و ضعیف هستیم.

وی ناشران مصری را پیشتاز تولید و عرضه رمان و داستان و تاریخ شفاهی در نمایشگاه کتاب بغداد دانست و گفت: ناشران فلسطینی، اردنی و سپس ناشران لبنانی، سوری و ایرانی در این زمینه فعالیت کرده بودند که امیدوار هستم ان‌شاءالله به‌واسطه برگزاری دور دوم جایزه جهانی فلسطین شاهد تقویت تولید کتاب‌های روایت از فلسطین و مردم این سرزمین و جهش این آثار باشیم.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با تاکید براینکه روایت از فلسطین اهمیت بالایی دارد، عنوان کرد: بعد از میدان و مبارزه‌ مبارزانِ شجاع و قهرمان غزه، هیچ‌چیز به‌اندازه روایت از غزه و روایت فلسطین ضرورت نداشته ندارد. ما در عرصه ادبیات با روایت از غزه بیشتر به دشمن ضربه می‌زنیم یعنی اگر بتوانیم روایت از غزه را تقویت و تشدید کنیم، ضربه مهلک‌تری به رژیم صهیونیستی زده‌ایم و این از اسلحه گروه‌های مقاومت موثرتر است. 

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار