مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران مطرح کرد؛

پیش‌بینی بیش از ۱۰۰۰ برنامه ویژه هفته دفاع مقدس در دانشگاه‌های مازندران

سرهنگ «سلامی» با بیان اینکه بیش از هزار برنامه ویژه هفته دفاع مقدس در دانشگاه‌های مازندران پیش‌بینی می‌شود، بر لزوم تکریم و تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دانشگاه‌ها مازندران تاکید کرد.
کد خبر: ۶۹۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳ - 17September 2024

لزوم تکریم و تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دانشگاه‌ها مازندرانبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مازندران، سرهنگ پاسدار «محمدحسن سلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران امروز در جلسه هماهنگی برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه‌های استان که به میزبانی دانشگاه مازندران در بابلسر برگزار شد، با تبریک روز شعر و ادب فارسی و میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت اظهار داشت: از دفاع مقدس حادثه بزرگ تاریخی و معجزه‌گونه در انقلاب اسلامی یاد می‌شود.

وی افزود: دشمنان جنگ هشت ساله را بر ملت ایران تحمیل کردند و اگر ملت کنار همدیگر نمی‌ایستادند و مردم پای کار انقلاب و دفاع مقدس نمی‌بودند هیچگاه سرنوشت دفاع مقدس آن چیزی نبود که ما امروز از آن به عنوان نقطه شکوه، عزت و عظمت ملت ایران یاد می‌کنیم و این اتفاق به وجود نمی‌آمد.

این مسئول افزود: مردم و رزمندگان ما، جنگ را جهاد در راه خدا می‌دانستند و خودشان را سرباز اسلام می‌دانستند که برای اسلام و انقلاب و کشور آن چنان منسجم شدند و در جبهه‌ها حضور پیدا کردند و همه خلا‌ها با حضور مردم پر شد.

این مسئول ادامه داد: مردم جایگاه خود را در جنگ پیدا کردند و دنیا پشت دشمن ایستاد، اما یک ملت منسجم، قوی، متدین و انقلابی، مستحکم بودند در مقابل نظام سلطه ایستادند و پیروز شدیم و اینها عظمت و شکوه است.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس فرهنگ و مکتب است، گفت: امروز جوانانی که جنگ و دفاع مقدس را ندیدند در ایام بزرگداشت هفته دفاع مقدس باید با جهاد تبیین با ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آشنا شوند چرا که فردای این انقلاب را این جوانان باید نگه دارند. 

سرهنگ سلامی بیان کرد: ما وظیفه داریم این مقدمات را فراهم کنیم که این انقلاب بیمه باشد و دست کسانی بیفتد که از انقلاب و دستاورد‌های انقلاب اسلامی بتوانند دفاع کنند. اعتقاد و باور داشته باشند؛ و در دانشگاه‌ها باید فرهنگ و ارزش‌های انقلابی ملت به جوانان منتقل شود که بتوانند از ارزش‌های انقلاب دفاع کند و راه شهدا باید برایشان ترسیم شود. این مسئولیت و رسالت بزرگی‌ست که بر دوش همه ماست و باید این راه و مسیر نورانی مجاهدت و اخلاق و استقامت و رشادت را به جوانان بیاموزیم.

وی تصریح کرد: امروز متاسفانه آثار فرهنگ غربی و تهاجمات فرهنگی در جامعه دیده می‌شود و در دستگاه نظام اسلامی و دانشگاه نظام اسلامی این زلالیت، اخلاص، معنویت و آنچه که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد را بتوانیم به جوانان منتقل کنیم.

سرهنگ سلامی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه‌های استان، یکی از محور‌های جلسه امروز به شمار می‌آید، گفت: باید فضای تبلیغی، تبیینی و برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها دیده شود.

وی همچنین تکریم و تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دانشگاه‌ها را یکی دیگر از محور‌های جلسه عنوان و بر لزوم توجه به این مسئله تاکید کرد.

این مسئول با بیان اینکه دفاع مقدس فرهنگ است، اذعان داشت: ارزش‌های نورانی دفاع مقدس راه نجات کشور و استحکام پایه‌های نظامی کشور است و از این جهت لازم است دانشگاه‌ها پیشتاز باشند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران از تشکیل کارگروه ستاد بزرگداشت دفاع مقدس و مقاومت در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: کارگروه دانشگاه‌ها باید در برنامه‌ریزی کردن و داشتن برنامه‌های جذاب، خلاق و اثرگذار پیشتاز و الگو باشد.

این مسئول بیان داشت: هفته دفاع مقدس فرصتی برای تجلیل و تکریم از پیشکسوتان جهاد و مقاومت است، باید به جوانان و تشکل‌ها برای برگزاری برنامه‌های جذاب و خلاقانه میدان داد و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های در فضای رسانه و مجازی کار‌های ارزشمندی در دانشگاه‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو تاکنون درس معارف دفاع مقدس و مقاومت را فرا گرفتند، از اجباری شدن این درس در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای صورت پذیرد و در میدانی کردن این درس در دانشگاه‌ها کمک کنید تا جوانان با سبک زندگی جهادی و مفاهیم آن آشنا شوند.

این مسئول به با اشاره به اثربخشی همایش تمدنی «از طبرستان تا یمن همه قدم تا مسجد الاقصی» افزود: این برنامه باید تداوم پیدا کند و مراسمی در سالروز شهادت شهید سلیمانی با عنوان همایش سفیران مقاومت را با محوریت دانشگاه‌های مازندران داشته باشیم.

این مسئول با تأکید بر جمع آوری و مستندسازی عملکرد دانشگاه‌های نقش آفرین در دوران دفاع مقدس گفت: اینها گنجینه است و نباید از آن غافل شویم. 

سرهنگ سلامی با اشاره به دانشنامه دفاع مقدس مازندران ادامه داد: تاکنون ۵۰۰ مدخل تهیه شده است و لازم است برای ۵۰۰ مدخل باقیمانده دانشگاه‌ها به میدان بیایند و این کار را به عنوان جهاد مقدس در برنامه خود قرار دهند.

این مسئول با اشاره به یادمان‌های شهدای گمنام در دانشگاه‌ها تصریح کرد: از یادمان‌های شهدای گمنام استفاده و بهره‌برداری فرهنگی و معنوی صورت بگیرد و یادمان‌هایی که نیاز به مرمت و بازسازی دارند با نگاه مکان مقدس دیده شود و یادمان‌های نیمه تمام را به اتمام برسانند.

سرهنگ سلامی با بیان اینکه سامانه جامع دفاع مقدس در کشور پیش‌بینی شده و ارزیابی و تحلیل و بررسی عملکرد وزارتخانه‌های مختلف در آن انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: لازم است هر واحد به صورت مستقل اقدام به ثبت برنامه در سامانه کند.

به گفته سرهنگ سلامی بیش از هزار برنامه در دانشگاه‌ها به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس پیش بینی می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار