کارشناسان صهیونیست:

برنامه فضایی ایرانی‌ها با سرعت پیش می‌رود، اما برنامه تل‌آویو در حال عقب‌گرد است

کارشناسان رژیم صهیونیستی هشدار دادند عدم سرمایه‌گذاری در زمینه برنامه فضایی، تل‌آویو را در مسیر عقب‌گرد قرار داده، در حالی که تهران با سرعت در این زمینه پیش می‌رود.
کد خبر: ۶۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳ - 04February 2016

برنامه فضایی ایرانی‌ها با سرعت پیش می‌رود، اما برنامه تل‌آویو در حال عقب‌گرد است

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، کارشناسان هوا و فضا اسرائیل نسبت به پیشرفت برنامه فضایی ایران و در مقابل عدم سرمایهگذاری تلآویو در زمینه فناوریهای فضایی هشدار دادند. 

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، این کارشناسان که روز سهشنبه در نشستی در «هرتزلیا» صحبت میکردند، گفتند عدم سرمایهگذاری کافی روی برنامه فضایی غیر نظامی میتواند به صنایع فضایی نظامی هم لطمه بزند. 

ژنرال «آبراهام آسل» مدیر اجرایی موسسه مطالعات راهبردی و هوا و فضا «فیشر» که در کنفرانس بینالمللی «ایلان رامون» صحبت میکرد، با بیان اینکه رفع تحریمهای بینالمللی به تسریع پیشرفت برنامه فضایی ایران منجر میشود، گفت: «بعد از بیش از یک دهه رصدی که موسسه فیشر بر صنایع فضایی اسرائیل داشته، امروز میتوانیم بگوئیم که بدون داشتن یک صنعت فضایی غیرنظامی خلاق و پویا و بدون سرمایهگذاری قابل توجه در زمینه تحقیق و توسعه در سطوح ملی، آکادمیک و همچنین صنعتی، هیچ آینده پایداری برای صنعتی فضایی در اسرائیل وجود نخواهد داشت.»

این فرمانده سابق در ارتش رژیمصهیونیستی با بیان اینکه اسرائیل در گذشته با توجه به احساس نیازی که داشته، پیشرفتهایی در زمینه صنایع نظامی کرده، گفت: «امروز ما داریم با گامهایی بسیار محتاطانه پیش میرویم، در حالی که صنایع فضایی دیگران، مثلا صنایع فضایی ایران، دارد با روندی پرشتاب پیش میروند.»

وی افزود: «رفع تحریمها بعد از توافق هستهای ایران، به برنامه فضایی این کشور اجازه شتاب گرفتن میدهد. این بهعنوان موتوری مشروع برای پیشبرد فناوری ایران در مجموعهای حوزهها عمل کرده و زمینهای مساعد برای توسعه توانمندیهای نظامی مشابه نظیر تحقیق و توسعه موشکهای دوربرد، فراهم میکند.»

«آفر دورون» رئیس بخش MBT فضایی موسسه صنایع هوا و فضای اسرائیل هم در این نشست هشدارهای آسل را تکرار کرد و گفت برنامه فضایی غیرنظامی اسرائیل در وضعیتی بیثبات قرار گرفته است. 

دورون گفت: «اسرائیل هیچ سیاست فضاییای ندارد و داریم عقبگرد میکنیم.»

وی تأکید کرد که عدم سرمایهگذاری کافی در زمینه آموزش فناوریهای فضایی و تحقیق و توسعه در این رابطه، میتواند به آینده این صنعت اسرائیل لطمه بزند. 

این کارشناس اسرائیلی گفت: «در اغلب حوزهها، هیچ فعالیت قابل توجهی در اسرائیل صورت نمیگیرد و من تنها میتوانم به برنامههای فضایی دیگر کشورهای جهان حسادت کنم. به یک بودجه چند ساله با حوزهای گسترده، نیاز داریم. ما باید به ساز و کاری برسیم که به ما اجازه بدهد از بودجه تخصیص داده شده، بهره ببریم.»

وی ادامه داد: «حتی بودجه اندکی هم که آژانس فضایی اسرائیل دارد، به درستی پیاده نمیشود. ما باید از دستاوردهای بزرگی که در برنامه نظامی فضایی داشتیم، برای کاربریهای غیرنظامی استفاده کنیم، تا آن بودجه کارایی مضاعف داشته باشد. بدون مجوزهای غیرنظامی، که در جهان یک عرف معمول است، این بودجه کارآمد نخواهد بود.»

به گفته دورون، اسرائیل در حال حاضر سالانه 15 میلیون دلار در زمینه برنامه فضایی هزینه میکند که این رقم هم طراز سرمایهگذاری کشورهایی چون مکزیک، سوئیس و آفریقای جنوبی در حوزه فضایی است.

وی گفت: «اگر ما این بودجه را 5 برابر افزایش دهیم، به پاکستان میرسیم. ما الان پائینتر از ایران، اسپانیا و آرژانتین هستیم و با آژانسهای فضایی اروپایی هم به میزان قابل توجهی فاصله داریم.»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار