پای شرق آسیا به بحران غرب‌ آسیا باز شد

با انفجار مرگبار پیجر‌ها در لبنان، پای تایوان و شرق آسیا به بحران غرب آسیا باز شده است. در حالی که مردم تایوان به تهدید‌های پکن برای الصاق مجدد به خاک چین عادت کرده‌اند، حمله هولناک در بیروت نگرانی زیادی را در میان شهروندان این کشور ایجاد کرد.
کد خبر: ۶۹۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷ - 18September 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، شرکت تایوانی «گلد آپولو» با انتشار بیانیه‌ای رسمی ساخت پیجر‌های انفجاری را که منجر به ترور ناجوانمردانه صد‌ها نفر در لبنان شد، رد کرد. این شرکت ضمن تکذیب تولید پیجر‌های مدل AR۹۲۴ تاکید کرد که این محصول توسط یک شرکت اروپایی به نام «بی‌اِی‌سی» از طریق قرارداد صدور مجوز ساخته شده است. 

شوک بزرگ به تایوان/ سیگنال وحشت به شرق آسیا رسید

«گلد آپولو» خاطرنشان کرد: «طبق توافق ما به شرکت بی‌اِی‌سی اجازه می‌دهیم که از علامت تجاری ما برای فروش محصولات در مناطق خاصی از جهان استفاده کند، اما طراحی و ساخت محصولات کاملاً توسط بی‌اِی‌سی انجام می‌شود. ما فقط مجوز علامت تجاری را ارائه می‌دهیم و هیچ دخالتی در طراحی این محصول نداریم.»

همچنین وزارت اقتصاد تایوان اعلام کرد که هیچ سابقه‌ای مبنی بر صادرات مستقیم این دستگاه‌ها از تایوان به لبنان وجود ندارد و احتمالا پیجر‌ها پس از ساخت دست‌کاری شده‌اند. با این حال وزارت امور خارجه تایوان در این خصوص سکوت کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز و خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آگاه و ناشناس گزارش داده‌اند که مقامات اسرائیلی قبل از اینکه محموله پیجر‌ها به دست حزب‌الله برسد، مواد منفجره را در آن جاسازی کرده بودند.

بهت مردم تایوان

تحلیلگران در تایوان با ابراز تردید نسبت به نقش‌آفرینی مستقیم و آگاهانه دولت تایوان و شرکت گلد آپولو در این حمله وحشیانه و تروریستی، این حادثه را برای صنعت، اقتصاد و جایگاه تایوان در جهان تلخ و دردناک ارزیابی می‌کنند. تایوان در اقتصاد جهانی سهم عمده‌ای در تولید محصولات نیمه‌هادی دارد. نیمه‌هادی‌ها در تولید تمام وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود.

شوک بزرگ به تایوان/ سیگنال وحشت به شرق آسیا رسید

«جی‌چرن لیو» استاد دانشگاه ملی علم و فناوری تایوان به الجزیره انگلیسی گفت که مردم جزیره تایوان از شنیدن این خبر شوکه شده و بسیار نگران هستند.

«کریستی چیانگ» استاد حقوق فناوری در دانشگاه ملی تایوان، اظهارکرد: «بعید است که تایوان مستقیماً در این حمله دخالت داشته باشد. با این حال این حادثه سؤالات و ابهامات ناراحت‌کننده‌ای را درباره صنعت فناوری تایوان ایجاد می‌کند. این حادثه یک درس بزرگ و حیاتی برای صنعت جهان خواهد بود. قبلا تصور می‌شد که صنعت فناوری تایوان فقط تولیدکننده سخت افزار است و کاری با سیاست ندارد. اما دیگر نمی‌توان این‌گونه فکر کرد.»

رسیدن پیامد‌های جنگ در غزه به دروازه‌های تایوان برای دولت و مردم این کشور بسیار نگران‌کننده است. تایوان معمولاً به جز در مواردی که مستقیما به چین مربوط است، فاصله خود را از درگیری‌های جهانی و مناقشات ژئوپلیتیکی حفظ می‌کند. پکن تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند که به صورت خودگردان اداره می‌شود. 

شوک بزرگ به تایوان/ سیگنال وحشت به شرق آسیا رسید

از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، تایپه در قبال جنایات بی‌سابقه اسرائیل سکوت کرده است. دولت تایوان البته پس از عملیات طوفان‌الاقصی به محکومیت اقدام حماس پرداخت. تایوان با اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارد و اسرائیل هم استقلال تایپه را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال هر دوی آنها روابط نزدیکی با آمریکا دارند.

نگرانی از تکرار حملات مشابه 

تایوان از نظر دیپلماتیک یکی از منزوی‌ترین کشور‌های جهان است، اما به لطف فناوری قدرتمند خود از نظر نفوذ جهانی جایگاهی بالاتر از حد انتظار دارد. این جزیره محل استقرار شرکت TSMC است که حدود ۹۰ درصد از پیشرفته‌ترین تراشه‌های نیمه‌هادی جهان را تولید می‌کند. محصولات این شرکت ستون فقرات اقتصاد تایوان را تشکیل می‌دهد.

شوک بزرگ به تایوان/ سیگنال وحشت به شرق آسیا رسید

دو سوم تجارت خارجی تایوان که معادل حدود ۷۰ درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) را تشکیل می‌دهد، محصول صادرات لوازم الکترونیکی پیشرفته از جمله تراشه‌های پیشرفته گوشی‌های آیفون است. شرکت‌های تایوانی در عین حال همچنان محصولات الکترونیکی با فناوری قدیمی‌تر از گوشی‌های هوشمند -نظیر پیجرها- را نیز به صورت انبوه تولید می‌کنند. 

اقتصاد تایوان به مدد شرکت‌های کوچک و متوسطی مانند گلد آپولو سرپاست. این شرکت که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد متخصص تولید پیجر‌ها و دستگاه‌های کوچک ارتباطی بی‌سیم است.

در حالی که مردم تایوان به تهدید‌های پکن برای الصاق مجدد به خاک چین عادت کرده‌اند، حمله هولناک روز سه‌شنبه در بیروت سؤالات زیادی را در میان شهروندان این کشور ایجاد کرد. بسیاری از شهروندان تایوانی نگران این هستند که مبادا چین حملات مشابهی را از طریق پیجر‌ها و دستگاه‌های ارتباطی متوجه آنان کند. این مساله نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی با وحشی‌گری‌های بدیع خود عملا مشغول ارسال سیگنال وحشت به سراسر جهان است.

انتهای پیام/ 944

نظر شما
پربیننده ها