نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: حج و عمره دو بازار آخرتی است

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در جمع نخستین گروه از عمره‌گزاران شهریور ۱۴۰۳ که صبح امروز از تهران عازم مدینه منوره شدند کار برای آخرت را ماندگار توصیف و از حج و عمره به‌عنوان دو بازار آخرتی یاد کرد.
کد خبر: ۶۹۱۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶ - 18September 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نمایند ولی فقیه در امور حج و زیارت در آئین بدرقه عمره گزاران ۱۴۰۳ که صبح امروز (چهارشنبه) از فرودگاه امام خمینی (ره) عازم مدینه منوره شدند در سخنانی با اشاره به روایت «الْحَجُّ وَ الْعُمْرَةُ سُوقَانِ مِنْ أَسْوَاقِ الْآخِرَةِ» از امام صادق (ع)، از «حج» و «عمره» به‌عنوان دو بازار آخرتی یاد کرد که اجر آن باقی و ماندگار است و اثر خود را در آخرت نشان می‌دهد.

وی افزود: دنیا بازاری است که برخی از آن سود می‌برند و برخی ضرر می‌کنند، اجر دنیا از دست می‌رود ولی اجر و پاداش آخرت ارزشمند است و باقی خواهد ماند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: حج و عمره دو بازار آخرتی است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: دنیا گذراست و همه جایگاه‌ها و مسئولیت‌ها روزی از دست می‌روند، ولی کار برای آخرت ماندگار است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب از قصد قربت، اخلاص در عمل و پاک بودن مال به‌عنوان شروط قبولی اعمال یاد کرد و به نقل از ائمه معصوم (علیهم‌السلام) به زائران توصیه کرد که در این سفر معنوی ورع (پرهیز از گناه)، بردباری و خونسردی و بهترین مصاحبت و همراهی با سایر زائران را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خطاب به زائران گفت که برای بهره‌برداری بیشتر از این سفر در جلسات و برنامه‌های کاروان شرکت کنند و ابراز امیدواری کرد که کشور میزبان نیز همچون گذشته زمینه برگزاری خوب این جلسات را فراهم کند.

وی همچنین با اشاره به برخی محدودیت‌ها در حج ۱۴۰۳ افزود: کشور میزبان که با بیان «خدمت الحاج شرف لنا» میزبانی و خدمت به زائران را شعار خود قرار داده، شایسته است به نحوی رفتار کند که زائر استفاده لازم را از این سفر معنوی ببرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: حج و عمره دو بازار آخرتی است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: زائران ایرانی در طول سال‌های حج و عمره چارچوب‌ها و قوانین کشور میزبان را رعایت کرده اند و میزبانان هم رعایت حال زائران را مورد توجه قرار دهند.

وی سپس با اشاره به سخنان امام امت (ره) در خصوص ایستادگی در مقابل دشمنان اسلام و حمایت از مظلوم اظهار داشت: مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه نیز پیرو همین پیامبرند که شما زائران به زیارت آن می‌روید و به‌سوی همان خانه‌ای نماز می‌خوانند که شما طواف خواهید کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: هر روز شماری از فرزندان فلسطین که قرآن می‌خوانند و برخی حافظ قرآن هستند و حضرت حق را عبادت می‌کنند بدست ظالمین و رژیم کودک کش و اشغالگر صهیونیست به شهادت می‌رسند. این کانون شر همه همسایگان خود را آزرده است و هر کجا بتواند آسیب می‌زند و مردم بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در ادامه به آموختن درس‌های امانت داری، همکاری خوب و راستگویی از پیامبر (ص) یاد کرد و گفت: رسول مکرم اسلام در سفر‌ها به مسئولیت پذیری و همکاری در جمع توجه داشتند.

وی با بیان اینکه افراد در جنگ احد به شش گروه تقسیم شدند، افزود: این شش گروه عبارتند از ۱) کسانی که از وسط راه بازگشتند ۲) کسانی که به دنبال تصاحب غنائم بودند، کسانیکه ترک پست کردند ۳) کسانی که به کوه از معرکه فرار کردند ۴) گروهی که با پیامبر همراه و مجروح شدند ۵) شهیدان جاوید و سرفراز احد ۶) جانبازان جنگ احد که فردای غزوه احد همراه پیامبر ص در غزوه حمراالاسد حاضر شدند.

وی خطاب به زائران اظهار داشت: به هنگام زیارت شهدای والا مقام احد حق زیارت را ادا کرده و درس بگیریم که اگر در زمان پیامبر بودیم در کدام گروه قرار می‌گرفتیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان با بیان اینکه جمع زیادی از ایرانیان آرزوی این سفر را دارند و سالهاست که در انتظار تشرف به سرزمین وحی هستند به عمره گزاران توصیه کرد که انجام اعمال به نیابت را فراموش نکرده و دیگران را در زیارت نیابت کنند و یا در ثواب اعمال خود شریک کنند همچنانکه در روایت داریم فردی که اینگونه عمل کند خداوند در نامه اعمال آنها ثواب زیارت را می‌نویسد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: حج و عمره دو بازار آخرتی است

گفتنی است؛ پرواز‌های عمره مفرده از صبح امروز (چهارشنبه) با حضور مسئولان بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و هواپیمایی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اعزام نخستین کاروان‌ها به سرزمین وحی آغاز شد.

نخستین گروه از زائران چشم انتظار زیارت خانه خدا که از استان‌های تهران، کردستان و کرمانشاه می‌باشند با یک پرواز هواپیمایی ایران ایر رهسپار سرزمین وحی شدند و به‌مدت پنج روز در مدینه منوره و پنج روز در مکه مکرمه اقامت خواهند داشت و ضمن زیارت حرم پیامبر اکرم (ص) و ائمه بقیع (ع)، اعمال و مناسک عمره را انجام خواهند داد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار